Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste turkjele som er å oppdrive


Abnorm

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en turkjele, men hvilken kan dere anbefale?

Den skal brukes til koking av mat og smelting av snø, rundt 2-3 liter hadde vært passe og gjerne i Titan.

 

Kunne jeg valgt, hadde jeg kanskje kjøpt meg en Willy kjele, men disse er ikke lenger å oppdrive, i allefall ikke som nye.
Men fins det andre like gode kjeler på markedet. Pris er uvesentlig, mest interessert i å vite hvilke som er best. Overrasket om det ikke fins bedre kjeler nå enn de gamle Willy kjelene. Teknologien har som sagt gått videre.

 

NB: Jeg er ikke interessert i å lage en egen Willy-kjele (ser det fins mange tips om dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal kjøpe meg en turkjele, men hvilken kan dere anbefale?

Den skal brukes til koking av mat og smelting av snø, rundt 2-3 liter hadde vært passe og gjerne i Titan.

 

Kunne jeg valgt, hadde jeg kanskje kjøpt meg en Willy kjele, men disse er ikke lenger å oppdrive, i allefall ikke som nye.

Men fins det andre like gode kjeler på markedet. Pris er uvesentlig, mest interessert i å vite hvilke som er best. Overrasket om det ikke fins bedre kjeler nå enn de gamle Willy kjelene. Teknologien har som sagt gått videre.

 

NB: Jeg er ikke interessert i å lage en egen Willy-kjele (ser det fins mange tips om dette).

 

Til bål eller primus? Evt. kombo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bål eller primus? Evt. kombo?

Godt spørsmål! Beste turkjele til kokeapparat er ikke nødvendigvis beste til bål. For å få svar på spørsmålet må det spesifiseres hva slags bruk det dreier seg om. Sommer? Bål? Vinter på multifuel? Til kaffe? Bare til å varme vann på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bål eller primus? Evt. kombo?

Kombo hadde vært fint, men blir nok mest brukt til den nye MSR XGK EX multifuelbrenneren min

 

Den finnes (selvsagt) ikke. Det er for mange forskjellige kriterier for hva som er den beste. Vekt, størrelse, pris, håndtak, form, slipp-belegg, materiale osv.

 

:)

Derfor er det interessant å høre hva folk mener.

 

Godt spørsmål!  For å få svar på spørsmålet må det spesifiseres hva slags bruk det dreier seg om. Sommer? Bål? Vinter på multifuel? 

 

 Vinter/ekspedisjon. Hovedsaklig smelte snø

 

 

Jeg liker godt Evernew sine titan produkter.

http://www.evernewamerica.com/ECA252.htm

 

Takk, skal se nærmere på denne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. hvis bruket ditt er mest for vinter/exped så ville jeg nok gått for en god varmeleder som ikke veier for mye. Siden du allerede har med nok vekt i sekken. Titan kan nok være et bra valg ja.. men da er thermos nesten et must siden det samtidig leder varmen raskt ut i luften. Sørg for at den er bra str i forhold til primusen - virker som det gir best effekt på snøsmelting.

 

Kjele tilpasset bål ville jeg nok valgt en med lengre tut på. Fryktelig irriterende på koseturer dersom tuten er lav på bålet og du setter den rett på glø, skvulper fort over og ned på bålet. Har du en titankjele som du vil ta godt vare på så kan du jo fortsatt bruke den "på" bål, bare å henge den over med en pinnestativ løsning. Varmen tåler den uansett fint, men du vil helst unngå for mye sot på bunnen.

 

Har ingen gode tips til deg, har ikke sett på nye kjeler på leeeenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bruken skal være i teltet hovedsaklig, ville jeg vært litt forsiktig med disse med sånne ribber under. Det blir høyere konsentrasjon av CO i teltet om man ikke er forsiktig og lufter godt. Man skal i alle fall være veldig obs på det. 

 

Dette har vært diskutert mange ganger her på forumet. Bruk "søk"-funksjonen, så finner du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

EDIT: Rota meg bort i innlegget over og søk etter KokeWilly :D

 

Det under her er iallefall om KokeWilly fra noen år tilbake:

 

 

 

Fant dette her, men det er fra 2011: "VINTERSPESIAL 2011 FRILUFTSLIV"

 

KOKEKAR FRA FFI
Forsvarets forskningsinstitutt utviklet denne kjelen i samarbeid med norske polfarere på tidlig 1990-tall. Siktemålet var høyest mulig virkningsgrad, og kjelen er god for rundt 70 %. Da merker du virkelig at det blir kaldt i teltet når gryta settes over primusen! En kommersiell versjon ble lagd av Willy Gautvik under navnet KokeWilly. Den er for tiden ikke tilgjengelig

 

Fant videre disse hvorav den siste er fra FF

Link 1

Link 2

Link 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

 

Jeg fikk faktisk kjøpt en kokewilly av Alexander Gamme for noen måneder siden, fikk den til røverpris (så utrolig flaks der). 

 

Hvis det er interesse for det så kan jeg få lagt ut noen bilder av den, vet flere har siklet etter det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.