Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges høyest beliggende vann?


eaa

Anbefalte innlegg

Annonse

Juvvatnet er vel det høyeste av en viss størrelse. Ser på kartet at det nord for Gråsbubrean er tegnet inn et knøttlite tjern på nesten 1960 moh. Det er det høyeste jeg har funnet. For øvrig er det ikke uvanlig med ansamlinger av smeltevann i brekanten høyere enn dette. Har selv blant annet sett en dam i skaret mellom Galdhøe og Veslpiggen på nærmere 2200 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man jo knappenålstjernet i skaret mellom Tjørnholstind og Tjørnholsaksla, c. 2000 m. Har ikke vært der selv, men kjenner jeg enkelte her på fjellforum rett er det sikkert noen som har lyst til å drasse med måleutstyr opp dit for å sjekke om den er på over 1 da.... :cry::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man jo knappenålstjernet i skaret mellom Tjørnholstind og Tjørnholsaksla, c. 2000 m. Har ikke vært der selv, men kjenner jeg enkelte her på fjellforum rett er det sikkert noen som har lyst til å drasse med måleutstyr opp dit for å sjekke om den er på over 1 da.... :cry::D

Skal jo ikke så mye til, drøyt 30x30 m eller snaue 18m i radius så har man et dekar... Er dette såpass stort tror du?

Fjellet heter jo Tjørnholstind (eller Tjønnholstind), så kanskje navnet opprinnelig kommer fra dette knappenålstjennet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo ikke så mye til, drøyt 30x30 m eller snaue 18m i radius så har man et dekar... Er dette såpass stort tror du?

Fjellet heter jo Tjørnholstind (eller Tjønnholstind), så kanskje navnet opprinnelig kommer fra dette knappenålstjennet?

Tjørnholstind har fått navnet sitt etter søre tjørnholet som er botndalen nedenfor med minst tre tjern i... Det øverste ligger på 1720 moh. Nordre tjørnholet ligger på andre siden med ett tjern i på 1707 moh.

Trenger ikke så mye for å måle arealet, bare en gps som kan spore. og de kan veie under 160 g.

Tjørnholskarspytten eller hva man skal kalle den er deilig å bade i en sommerkveld, men jeg tror den er under 1 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dammen sør for Sørøstre Smørstabbtind er bredemt. Jeg var der sommeren 2003. Det var lite snø og stor bresmelting denne sommeren. Kan tenkes at denne dammen kommer og går etter de klimatiske forholdene som får breen til og vokse eller krympe. Det skal i allefall ikke mye smelting til før den blir borte. Slike vann + vann utpå bre har ingenting i en høyderangering og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes da mange bla. over 1700 (fx Trollsteinstjenna) som mangler i lista der, men hvis vi setter arealkravet til 1 da, så bortfaller jo tjennet i Tjørnholstindene, som iflg. linken da er kun 100 kvm. I så fall gjenstår det tjennet som Morten henviser til nord for Gråsubrean på ca. 1950 moh. Det er vel samme tjenn som ligger på andreplass i linken, som da er på 1 da.

Hvis enighet om arealkravet, så er faktisk dette Norges høyeste vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes da mange bla. over 1700 (fx Trollsteinstjenna) som mangler i lista der

Dette er ikke en komplett liste over alle sjøer i Norge. Hvis du leser forklaringa under lista vil du se at det er en klar sammenheng mellom areal og moh. For hver sjø som er oppgitt finnes det ingen større sjøer høyere oppe. Begynner du i bunn av lista er det lett å forstå. Over 123 moh (Mjøsa) finnes det ingen større sjøer. Over 384 moh (Røssvatnet) finnes det ingen større sjøer, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en komplett liste over alle sjøer i Norge.

Joa, skjønte det. Artig sammensetning over et halvt sjeldent tema. Bra jobba, broder Åke! :wink: Han er forøvrig forbløffende fraværende på dette forumet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke forundre meg om noen etter hvert kommer til å lage en liste med primære og sekundære vann over 1700moh. Så er det bare og begynne og samle på disse. En dukkert i hvert vann gir kryss i lista :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke forundre meg om noen etter hvert kommer til å lage en liste med primære og sekundære vann over 1700moh. Så er det bare og begynne og samle på disse. En dukkert i hvert vann gir kryss i lista :D

Vann med dybdefaktor :wink::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.