Populært innlegg Chalshus Skrevet 23. januar 2013 Populært innlegg Skrevet 23. januar 2013 På tide å skrive litt om turen jeg tok 24 til 26 oktober i fjor. Har lenge hatt lyst til å gå Nordmarka på langs. Tok toget på eftan fra Oslo og gikk av på Grua. Derfra tok jeg drosje opp til parkeringsplassen på østsiden av Mylla. Var allerede blitt mørkt da jeg startet turen så jeg planla å finne en teltplass på nordsiden av Ålsjøen. Det hadde kommet mye regn de siste dagene og alt var vått, men etter litt jobb fikk jeg fyr på bålet. (Bålplass foran stua). I løpet av natten snødde det en 7-8 cm. Italienske farger er ikke hverdagskost. Etter frokost gikk turen mot Kollern, etter råd fra Manepe. Fin sti oppover. Blå himmel rett under null og helt sjef. Toppen. Her traff jeg en gammel mann som gikk på dagstur. King kong utsikt vestover. Norefjell muligens? Flott, krokete furu like syd for utsikten. Så ble det væromslag. Temperaturen sank og det begynte å blåse og snø/ hagle. Brød med multesyltesøy gjør susen. Her er man på veien opp mot Roensetra. Denne gamle steinmuren var vel en hundre meter lang og lå like før jeg passerte Elgstøa. Noen som vet hvilken funksjon den har hatt? Grense? Bygdeborg? Over Katnoshøgda blåste det såpass at jeg vurderte om det var trygt å ferdes. Kom fram til Katnosa gård i åttetiden. Var jævlig kald. Satte meg inne i låven på gården. Like kaldt inne som utenfor, men det var ihvertfall vindstille. Spiste en porsjon Real, drakk kakao og hadde marsipan til dessert. Så var det bare å komme seg i teltet. Natta ble kald. Soveposen var i kaldeste laget. (Fikk en telefon fra en kamerat. (Hadde noe defekt elektronisk utstyr han skulle frakte til Tyskland for service, så da måtte jeg skynde meg mot byen for overlevering.)) Gamasjene lå igjen i gangen hjemme. Snøen som kom gjorde at jeg ikke så klart hvor det var gjørmehull og hvor det ok å sette føttene, så det ble endel plumpinger. Morgenen etter startet jeg tidlig. Kom fram til Sandungen i ellevetiden etter noen timer på grusveien. Lunsj nede ved Vesle Sandungen. Fikk også tørket buksa for is. Hadde med en slik kaffepose. God kaffe. Emballasjen gikk på bålet. Sola varmet og det var nærmest vindstille. Happy camper. Matpause ved krysset ned mot Langlidammen. Havregrøt er snadder! Te? Kaffe! Ohh, the magic ingredient. Ved Kjelsås. Perfekt timing som vanlig. Neste buss passerte ved Sinober, men det gjorde godt å vandre helt ned til sivilisasjonen. Takk for titten. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 14 Siter
Rismyhr Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Er ikke så ofte jeg leser igjennom en tur rapport men det gjorde jeg denne gangen. Utrolig fin rapport, med fine bilder(du tar flotte bilder) og ikke for mye tekst. Nysjerrigheten på Nordmarka steg ytterligere. Hvor lang var turen sånn ca.? (I distanse) Siter
Larsdx Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Bra rapport. Lurer på hva det kostet med taxi fra Grua til Mylla? Siter
Chalshus Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Skrevet 23. januar 2013 180 kroner omtrent med drosje. Det var vel kveldstakst? Takk for ros. Første kvelden ble det omtrent tre kilometer. Andre dagen 15 kanskje og tredje dagen ble det 35. Siter
christ3103 Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Til svar på spørsmålet ditt om "steinmuren" så er den steinen samlet opp i området så det skal bli bedre å plante/gro, syns jeg ser en gård i bakgrunnen der som sier meg at dette antagelig har vært ett jordet. tviler på at det er et grenseskille da de ikke er så brede, men gudene må vite Siter
Larsdx Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Ikke verst pris det! Forøvrig interessant rutevalg. Har krysset marka norn ganger, men alltid med de vanlige utfartstedene som siste stopp. Via Lillomarka må absolutt prøves! Siter
judas Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Tar den turen om et partre dager. Tenkte å starte fra Roa/Grua og ende opp i byn. Er relativt godt kjent, men er det noen steder man bare måååå innom? Jeg tenker kulturminner,urskog, topper osv? Siter
Ides Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Flotte bilder Var du forresten innom flyvraket i Maridalsalpene? Siter
Ellu Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Bra rapport. Lurer på hva det kostet med taxi fra Grua til Mylla? Bra rapport. Lurer på hva det kostet med taxi fra Grua til Mylla? Fin turrapport - som det ble sagt her; bilder sier mer enn 1000 ord. Når det gjelder dette med taxi fra grua til mylla vil jeg si at det er 180 kr man fint kan spare. Ikke lange turen til fots (gikk denne selv for noen år tilbake). Også mulig å gå denne på vinterstid på ski; skiforeningen setter opp busser fra oslo s til mylla på senvinteren til en grei pris. Siter
Dag G - Evje Skrevet 24. januar 2013 Skrevet 24. januar 2013 En godt dokumentert reise gjennom et område som for meg er totalt ukjent.... Siter
svingen Skrevet 24. januar 2013 Skrevet 24. januar 2013 artig og lese,må si meg enig att det bilder sier mere enn 1000 ord,fint med bilder og ikke får mye tekst takk får en fin start på morgen (og videre motivasjon;) Siter
steingrd Skrevet 2. februar 2013 Skrevet 2. februar 2013 Fin rapport, fine bilder. Hva slags kaffepose er det du har på det ene bildet der du heller kaffen fra posen? Siter
Tor Magnus Skrevet 2. februar 2013 Skrevet 2. februar 2013 Hva slags kaffepose er det du har på det ene bildet der du heller kaffen fra posen? Det er en pose Growers Cup. Om hvorvidt det er god kaffe strides de lærde... Personlig tar jeg meg heller en AeroPress. Siter
Koppen Skrevet 3. februar 2013 Skrevet 3. februar 2013 Fin turrapport! Artig å kunne følge turen så tett med selve rapporten, bilder og samtidig kikke på kart/satelittbilder (på nettkart). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.