Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr for en lang mann.


polar13

Anbefalte innlegg

Heisann, er for tiden ute etter en ny ryggsekk, etter ha kikket litt på nettet så har jeg 3 kandidater, Norrøna Recon Pack, Para Ranger eller Bergans Alpinist 130. Idag har jeg en Bergans ramme 110 liter som er akkurat nok plass, men må jeg ta ekstra utstyr til barna så er den for liten. Jeg er 197 høy. Foretrekker å ha telt (Helsport Fjellheimen 3 camp), sovepose (Helsport Alta Long) og liggeunderlang (Synmat 7) i sekken, eller rettere sagt alt av utstyr inni sekken og minst mulig hengende utenpå. Og jeg vil gjerne ha fiskevesken min i sekken også, det går ikke så bra i dag med 110 literen. Forslag?

Kjøpte meg en ny sovepose i fjor som jeg fikk testet en gang, Helsport sin Alta Long, endelig en sovepose med lengde, men jeg synes det er frykelig trangt i overkroppen, å snu seg blir jo nesten en kamp, så er jeg veldig skuffet over passformen til denne posen når jeg først investere i ny pose med tanke på lengden min, gamle Gaupa posen til 400 kroner gir mere bedre komfort. Andre poser jeg burde se på?

Teltet er jeg heller ikke 100% fornøyd, synes det er alt for lavt i fotenden, risikoen for at soveposen presser innerteltet mot ytterduken er veldig stor. Så jeg kunne ha tenkt meg ett 2 manns telt bare for meg selv og bikkja, men det må ha lengde nok på soveplassen, og heller ikke være for lavt, hva slags alternativer har jeg her?

Er mest ute på tur når fisken biter, dvs her i nord fra slutten av mai til august/september, værforhold så kan alt skje, så her finnes ingen garantier for godvær, fjor snødde det 1 juni ved kysten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltet er jeg heller ikke 100% fornøyd, synes det er alt for lavt i fotenden, risikoen for at soveposen presser innerteltet mot ytterduken er veldig stor. Så jeg kunne ha tenkt meg ett 2 manns telt bare for meg selv og bikkja, men det må ha lengde nok på soveplassen, og heller ikke være for lavt, hva slags alternativer har jeg her?

Hilleberg Kaitum 2 eller 2 GT. Komfortable telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkjente problemstillinger. Jeg er to cm lenger enn deg. Recon pack i lang utgave har jeg prøvd, og den er stor nok for meg. De andre kjenner jeg ikke.

Når det gjelder telt så har jeg samme problemet. Jeg ligger på 9cm down mat, så jeg kommer i tillegg høyere opp. Dette medfører at jeg må ligge diagonalt i teltet for ikke å subbe borti duken på mange telt. Kuppeltelt er brattere mot endene og gir bedre plass. Jeg har et lett Mountain Hardwear kuppeltelt for aleneturer, men det har visst gått ut av produksjon. Ligner litt på dette: http://www.mountainhardwear.eu/SuperMegaUL%E2%84%A2-2/OU9669,default,pd.html Det er mange fabrikanter som har lignende typer. Siden endene er nesten loddrette går dette bra for lange menn..

Har ingen råd om bredere sovepose. Jeg liker det trangt, så fryser jeg ikke så lett.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans Alpinist 130l. Gir bra med plass og 2 delt slik at man kan dele den i 2 avdelinger. Er selv 185 som er noe kortere enn deg, men sekken kan justeres og tilpasses. Har du mulighet så kan du jo gå innom en butikk å prøve den på ryggen. Har selv hivd oppi det som går oppi den både utstyr for meg og andre. Hadde en Fiskars kløyvøks oppi sekken uten problemer med lokket igjen. Når det kommer til sovepose har jeg helsport alta wide, men den kommer til kort når det gjelder deg da den bare passer for personer opp til 195. Ellers så kan du jo på sommeren vis du overnatter i skogsområder bruke hengekøye og tarp. Da har du jo litt mer benplass og bruker selv en slik som dette som jeg er meget fornøyd med: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-DD-CAMPING-HAMMOCK-Survival-Bushcraft-Army-/320942837332?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item4ab9af0e54

Ikke sikker på om lengden går for deg, men man vet jo aldri. Jeg er en som ikke bruker telt når jeg er i skogsområder å fisker og slapper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Grunnen til at Kaitum er tyngre enn Fjellheimen er nettopp at teltet dekker trådstarters behov med bla rett endevegg. Kaitum er for vandring under nordiske forhold blant de mest komplette telt som finnes mht kvalitet, komfort og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på Ringstid 2 fra Helsport, men etter å ha studert Hilberg teltet så ser jeg at det skal godt gjøres å bli våt på beina her, eneste som var litt bekymringsverdi var lengden i innertelt på "bare" 220, men siden det er rette vegger så tror jeg det kan gå bra. 100cm i høyden mot 110 hva jeg har i dag, Ringstid er jo enda lavere igjen da... Prisen derimot, men vet at man får som oftest det man betaler for...

Tror jeg koker ryggsekken ned til Norrøna modellene, får ta meg en runde å se om de passer meg, etter hva jeg leser så er kanskje Para Ranger sekken for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du et eksempel på en fin funksjon ved Kaitum. Når du slår opp teltet på en vindutsatt plass (sommerstid), så kan den ene endeveggen rulles vekk så man sitter helt i le, og med utsyn. For høye personer egner det seg best å gjøre på den siden som ikke har stort fortelt, der er teltbuen høyere (sette forteltet mot vinden).

KaitumGTgrn1_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en bra funksjon det, ser også fordelene med å kunne få full gjennomlufting. Jeg fisker gjerne til langt på morrakvisten og når jeg er klar for posen så kan solen steike ganske bra allerede, går ikke mange timene da før man må evakuere. Det kostet litt, men dette gleder jeg meg til å prøve ut og dra på tur med... :)

Tror jeg klinker til med Para Rangeren også, bra tilbud også på denne for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skjønt så finnes det en beskyttelse mot snefokk og regn, men ingen fast myggnetting i selve ventilen, kun innerteltet som har knottsikker netting. Var ikke lett å bli klok på denne beskrivelsen, men uten myggnetting så kan ikke bikkja ligge ute i forteltet, og med fokkbeskyttelsen igjen så har jeg redusert ventilasjon. Dette høres veldig merkelig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt Hilleberg en mail, hvis dette er tilfellet så er ikke dette teltet for meg. Skjønner ikke helt hva de har tenkt her... Jeg ser for meg en tur i fuktige omgivelser en vindstille sommerdag her i nord, da skal det bli fint ute i ytterteltet etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent kanskje, men har du vurdert Helsport Gjende? Skrår riktignok i fotenden, men lengden på ene siden er svært god.

Luftingen til hunden i forteltet er allefall upåklagelig når sola begynner å virke. Prisjakt kan hjelpe deg å finne gode priser.

http://www.helsport....Pro/Gjende_Camp

Ikke dumt tips det der, innerteltet skrår på den ene siden som burde gi ett hav av plass, skal lese meg opp på dette teltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.