Gå til innhold
  • Bli medlem

GoPro HD HERO2 Outdoor Edition til turfilming


Villmarking

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Så langt ja. Jeg la inn bestilling i august så det ble enda lenger å vente om jeg skulle ventet på EU launch :smile:

Men altså, med omtrentlig 500,- spart per kamera (25%) så må hvert 4. gå i stykker før det straffer seg mtp. garanti.

Jeg har hatt mitt Sony AC i noen uker nå, og jeg er imponert over bildet. Brukte et par små grå for å finne ut hvordan jeg skulle få mobilen til å wifi-koble mot kamera - da det ikke stod en dritt i medfølgende manualer. Ulempen er at funksjonsutvalget er milevis bak GoPro. En enkel sak som å flippe bildet vertikalt når man må montere enheten opp ned burde være i software fra en av verdens ledende videokameraprodusenter. Selv i versjon 1.

Ingen som nevner Contour her.. Contour Plus 2 kom tidligere i måneden og ser superbra ut på papiret. Har ikke testet det selv enda.

Contour Plus2 ligger fortsatt et godt stykke bak GoPro og Sony. Ta en titt på sammenligningstester av alle tre på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flipp av bildet gjør man i redigeringsprogrammet. Det er man uansett nødt til å bruke - alltid :-) Sony er for proffe. Gopro er for mormor :-P

Da får du ta en prat med alle de proffe som bruker gopro, NRK feks, og fortelle dem hva de gjør galt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i bransjen. La meg derfor forklare den morsomme bemerkningen i detalj:

Sony antar at kundene faktisk bruker redigeringsprogrammer, og legger ikke ved et "for dummies" program. Gopro blir kjøpt av hvermannsen som aldri har vært borti film og video før (kraftig markedsført) - ergo trenger de å legge ved programmer som fikser ting for deg uten at du behøver redigeringsprogrammer. (Strengt tatt skal man aldri legge ut film uten at det har vært innom et redigeringsprogram for klipp....)

Jeg har mange Gopro selv. Det trenger ikke å bety at jeg må være religiøs og humorløs om det ;-)

Dog skal gopro hero 2 ha, den nye 35 Mbit codecen i siste firmware ser veldig spennende ut. Gleder meg til å grade de nye opptakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget, men gopro har i alle fall laget et kamera som er så bra at det kan brukes av alle. Fra proffene til bestemødrene :-). Det skal de ha for. Jeg kjenner ikke Sonykameraet. Nå kan man jo begynne å titte på gopro 3. Den ser veldig spennende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør den ikke - med mindre bildet er usannsynlig mye skarpere enn Sonyet. Da kjøper jeg.

Koster jo 2x prisen av et Sony, og med samme specs på papiret.

4K 15fps er fullstendig ubrukelig med mindre du setter opp farten i redigeringsprogrammet. Normal kinofilm har 23.9 fps og det gir den "hakkende" følelsen i actionscener. Da kan du tenke deg hvordan 15 fps blir når det skjer en del på skjermen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Gopro i sommer og har hatt mye glede av det.

Det har ikke blitt mye "ekstremsport" på meg med det, men det var heller aldri meningen. Kameraet er ofte med på korte turer og det er jo alltid greit med noe som tåler litt ekstra. Her er en timelapse fra da vi strevde med å sette opp presenningen i et helvetes regnvær.

Kanskje ikke så spennende for andre, men film er alltid gøy å titte tilbake på når man vil mimre om turer! Og slike små filmer har det blitt mye av!

I tillegg har jeg brukt det mye under vann med ungene, det var vel først da familien godkjente bruken av pengene :)

http://www.youtube.com/watch?v=9m_akWPVqZo&feature=g-upl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det rett før jeg spiller en game over melodi for Gopro :shock:

Tenker jeg legger inn bestilling på flere Sonyer jeg. Sony kan kameraproduksjon! Gopro er markedsføring. Hero3 blir knust både på codec og low light ihvertfall, ut i fra det jeg ser her. Men Sonyet er ikke så bra under vannet. Mulig det har de samme problemene som Gopro hadde på første og andre utgave - trengs eget kamerahus for best gjengivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tror jeg ikke det hadde vært så stor forskjell. Jeg er fornøyd med Gopro, hadde sikkert vært like fornøyd med Sony eller noe annet, jeg jobber ikke med video og er langt fra noen proff, til hobbybruk fungerer det finfint for meg. Tipper det egentlig gjelder mange her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo silver edition av gopro,ville vært moro og se hvordan black edition gjør det:)

Når det koster dobbelt så mye, så håper jeg det er bedre ja! Silver edition blir ihvertfall knust, og det er fremdeles priset 50% over Sony`et.

Du kan faktisk få bortimot to Sony til prisen av ett Black Edition. Da blir filmen din 500% bedre, siden du får klippet mellom forskjellige vinkler og du får med deg med action. (Jeg kjøpte mitt Sony til 1500,- fra over dammen, ferdig i postkassen)

Black edt. vs. HD 2.

Samme problemet - tonn med ISO støy!

Black edt. ser veldig bra ut under vannet. Her knuser det konkurrentene "from the box" - men vi vet jo at dette beror på waterproof housing og ikke elektronikken inne i kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Contour vs Sony

Jeg har nå brukt Contour sine kameraer i lang tid, og har nesten alle versjonene. Der jeg har hatt plass og mulighet under filming har jeg også brukt et kompaktkamera fra Sony (DCS-HX20V) fremfor Contourene. Dette fordi det gir mye bedre bildekvalitet, først og fremst på grunn av optikken. Den suger på så godt som alle actionkameraer.

Da jeg så spesifikasjonene på det nye Sony actionkameraet ble jeg frelst. Kan være at jeg er litt farget, etter tidligere å ha jobbet for Sony i mange år, men dette så veldig bra ut. EximorR prosessoren skulle være den samme som i kompaktkameraet, det samme med bildestabilisatoren. I mine øyne så jeg for meg kompaktkameraets kvalitet, pakket inn i et actionkameras hendige format.

Lang historie kort. Det nye Sony HDR-AS actionkamera har mange mangler. Det har ikke stativfeste dersom du tar det ut av undervannshuset (som følger med). I tillegg er det rundt under, så du kan ikke sette det fra deg på noe i opptaksposisjon uten huset. Da må det legges, ellers så legger det seg selv. Det må med andre ord inn i huset, så sant du ikke kan holde det i hånden.

Kameraet har to mikrofoner, altså stereomikrofon. Så snart du setter kameraet i huset blir disse dekket for, og mikrofonens funksjon er nær eliminert. Da er det fint at kameraet har mikrofoninngang, ikke sant? Neida, for den sitter i bunnen av kameraet, under et lokk, og på et sted det ikke lar seg gjøre å koble til en skit i all den tid kameraet må være i huset for å kunne festes noe sted. Beklager, men her er det noen som ikke har tenkt en millimeter.

Jeg har hus til alle Contour-kameraene også, men de bruker jeg kun når det er strengt nødvendig. Dette fordi jeg på ingen måte liker å sette kameraet i et flere millimeter tykt plasthus som åpenbart gjør noe med bildekvaliteten. Kameraet må jo filme gjennom frontdekselet, noe som forringer kvaliteten på bildet.

Derfor er jeg glad for metallhusene til Contourkameraene. De tåler å brukes uten hus. Det ene falt av en gang jeg var på biltest på bane. Min skyld, fordi jeg for en gangs skyld brukte en litt for slapp sugekopp. Batteri og minnekort forsvant, men kameraet virket like fint så snart dette ble erstattet.

For å si det enkelt, plastkameraet fra Sony hadde aldri overlevd. Med bakgrunn i ovennevnte frustrasjon kommer jeg til å kjøpe et ekstra hus til Sonyen som jeg skal modifisere. Først og fremst kommer jeg til å bore vekk plasten akkurat foran optikken og mikrofonene, men resten av fronten må være der for å holde kameraet innomhus. Deretter skal jeg bore et hull på undersiden av huset for å komme til mikrofoninngangen. Alt dette bare fordi jeg er avhengig av stativfestet, som bare huset kan tilby. Men jeg trenger også bildekvaliteten og mikrofoninngangen.

Jeg bruker kameraene i jobben, og mye i bil. Der må jeg montere kameraene på trange steder, og er derfor forelsket i Contours mulighet til å vri optikken nær 360 grader. Det betyr at jeg ikke alltid MÅ posisjonere kameraet med stativfestet loddrett for å få riktig bildeutsnitt, men har alle muligheter. På Sony.kameraet mister jeg denne muligheten, men det er på ingen måte gitt at det er plass til et kulehode, sugekopp, eller annet festemateriell under kameraet til enhver tid. Det samme gjelder dessverre også kameraene fra GoPro.

Jeg har bevisst ikke nevnt GoPro i funksjon, noe som rett og slett skyldes at jeg ikke har jobbet nok med kameraene. Vurderer sterk å kjøpe et Hero 3 Black Edition, rett og slett for å finne fasiten på hva som virker best, og som gir det beste bildet.

Sony-kameraet har selvfølgelig noen fordeler også. 120fps er gull, særlig når man jobber med ting i bevegelse, og ønsker lett tilgang til effekter. Størrelsen er absolutt å foretrekke, for det er langt mindre enn Contour sine. Displayet er en befrielse, og Wi-Fi er himmelsk. Contours løsning med blåtann virker, men Wi-Fi virker bedre. At kameraet automatisk slår seg på og begynner å filme raskt i det du trykker én gang på opptaksknappen er også fint. Noen kameraer må ha mange kommandoer og lang tenketid før de er igang. Ikke dette. Savner forøvrig GPS-funksjonen fra Contour i Sonyen.

Personlig tror jeg Sony snart er på banen med en ny og bedre modell ganske så raskt, for dette var en lunken start. Det hjelper rett og slett ikke om bildet er aldri så bra så lenge kameraet ikke er praktisk i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det koster dobbelt så mye, så håper jeg det er bedre ja! Silver edition blir ihvertfall knust, og det er fremdeles priset 50% over Sony`et.

Du kan faktisk få bortimot to Sony til prisen av ett Black Edition. Da blir filmen din 500% bedre, siden du får klippet mellom forskjellige vinkler og du får med deg med action. (Jeg kjøpte mitt Sony til 1500,- fra over dammen, ferdig i postkassen)

Black edt. vs. HD 2.

Samme problemet - tonn med ISO støy!

Black edt. ser veldig bra ut under vannet. Her knuser det konkurrentene "from the box" - men vi vet jo at dette beror på waterproof housing og ikke elektronikken inne i kameraet.

Hei!

har nå fått kamera og det er faktisk korrekt version dvs,"black edtion" (syns det var rart siden det ikke er ute i USA enda og koster mye mindre enn det gjør på alle andre nettbutikker) første action kamera jeg har som sakt,men jeg må vel være enig med deg att og bruke det kamera her under dårlig lysforhold er laaaangt fra optimalt,det blir mye støy (filmet i stuen nå og er ok lys her men tydlighvis ikke nok får gopro) minne meg veldig mye om mobil filming (blir vel samme kvaliteten hvis jeg filmer med samsung S3 med tanke på støy) blir moro og teste det ute i dagslys er nok der det kommer til sin rett :)

noen som har noen redigerins program og anbefale som ikke krever 100 timers lesing får og skjønner ;)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og bra redigeringsprogram: Adobe Premiere Elements. Kan lastes ned eller kjøpes i typisk butikk, Elkjøp e.l., til noen hundrelapper.

Sony Vega er også bra, men kanskje litt skremmende brukergrensesnitt for en som ikke har redigert før.

Winows Movie Maker er gratis, og gjør en helt grei ren klippejobb, dersom det er kun det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og bra redigeringsprogram: Adobe Premiere Elements. Kan lastes ned eller kjøpes i typisk butikk, Elkjøp e.l., til noen hundrelapper.

Sony Vega er også bra, men kanskje litt skremmende brukergrensesnitt for en som ikke har redigert før.

Winows Movie Maker er gratis, og gjør en helt grei ren klippejobb, dersom det er kun det du trenger.

Kan også anbefale Sony Vegas. Det er en utrolig lettfattelig utgave av de profesjonelle verktøyene. Eller, det er 7 år siden jeg har brukt det, men den gang var det veldig lett å forstå. De proffe verktøyene er absolutt ikke like brukervennlige - til gjengjeld er de dønn nøyaktige, men det trenger man ikke når man er hobbyfilmskaper.

Mulig Windows Moviemaker og slike programmer har blitt vesentlig bedre med årene. Den gang, i Windows XP, fungerte det kun til klipp og lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som bruker ekstern mikrofon til GoPro Hero 2 ? Om ja, hvilke type og hvordan funger den i praksis? Det er en del innlegg på nett som er veldig positiv over bruk av ekstern mikrofon i kombinasjon med GoPro-en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som bruker ekstern mikrofon til GoPro Hero 2 ? Om ja, hvilke type og hvordan funger den i praksis? Det er en del innlegg på nett som er veldig positiv over bruk av ekstern mikrofon i kombinasjon med GoPro-en.

Jeg bruker Røde VideoMic med GoPro Hero 2, denne er retningsstyrt. Hvis det er kraftig vind må man helt inntil mikrofonen, men ellers er jeg fornøyd med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.