Gå til innhold
  • Bli medlem

plocka molte


goneclimbing

Anbefalte innlegg

Hejsan,

Vi tänkte åka från göteborg till norge och fjällvandra och plocka hjortron (molte). Har ni några förslag på turer och fjäll? Är Dovre eller Rondane fint?

Vi har varit Jotunheimen några gånger och vill gärna uppleva något annat fjäll som är lite mer grönt.

Ha det!

mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er kanskje litt tidlig ute for multer/molter. Jeg kommer nettopp fra hytta i Femundområdet og der var det ingenting ennå. Også veldig få multer i blomst.

Kanskje må du vurdere nord-Norge. Det så ut på værevarslet at de har hatt en del fint vær. Kanskje naturen der har kommet litt lengre? I Finnmark er det mange multer og blåbær, men du må ganskje lete litt etter fjell. Men jeg har sett store fjell nord for Stabbursdalen.

Jeg kommer nettopp tilbake fra Dovrefjell med start og slutt på Kongsvoll. Dalen fra Kongsvoll er ganske frodig og det er mye moskus, hvis du er interessert i det. Jeg synes de var kule. Rundt Snøhetta er det veldig mye steinur og lite muligheter for bær. Tidligere har jeg gått fra Oppdal og det begynner ganske frodig, men etterhvert havner du også i steinur. Mot Lesja er det frodig igjen.

Rondane kjenner jeg ikke godt nok.

Hva med Lofoten og Vesterålen? Vakre og høye fjell og godt med bær (hvis sesongen har begynt der???). Husk å ikke plukke multer når en local ser deg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Tack så jättemycket för era svar!

Vi satt igår o funderade länge på hur vi skulle göra då det är ganska långt att bila till lofoten eller helgeland och lite krångligt o få ihop flyg m.m.

Så vi åker till Rondane och vandrar en vecka, vi får hoppas på att rapporten på yr inte stämmer utan att det blir lite sol och att vi kan göra nån topptur. Vi får nog spara multe tills nästa år :)

Ha d gott och tack för snabba svar, fantastiskt!

mvh

Fredrik o Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Ryfylkeheiene for tre uker siden og det var mye blomst, men ingen bær.

Det var noen røde bær innover mot Blåfjellenden i helga, men fortsatt litt for tidlig.

I Suldal, i går (Stranddalen) var det så langt stort sett bare blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det den danske gjestearbeideren som hadde fått smaken på molte. Han spurte sine norske kolleger om hvor man kunne plukke, men gode moltemyrer er som kjent ikke noe man deler med andre. Han fikk et rundt svar: Du må nok opp på snaufjellet. Dansken satte seg ned med norgeskartet og forsøkte å finne Snaufjellet på kartet. Han fant noe oppe i Troms, men syntes det var en litt lang reise for noen bær. Sann historie fra virkeligheten. :mrgreen:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.