Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt, sovepose og Liggeunderlag til 2500?


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei

Er på utkikk etter en budsjettpakke med "de 3 store". Grunnen til at jeg går budsjettveien, er rett og slett fordi jeg ikke har økonomi til å bruke 3-4-5 lapper på telt og tilsvarende på sovepose.

Disse tingene skal i 99% av tilfelle brukes på 1-3 overnattinger, og 80% av dette blir turer med 1 overnatting. Og disse turene blir stort sett å skje når jeg vet at det melder "ok" vær. Teltet burde være beregnet på 1 person (og jeg er 177høy, 85kg tung). Hadde egentlig tenkt på dun-sovepose, men egentlig spiller det liten rolle for meg, så lenge posen holder meg varm i vår/sommer/høst mnd. Mulig at tempen synker litt under 0 noen meget få netter.

Liggeunderlag... Har ikke så store meninger her, bortsett fra at det tar så lite plass som mulig, som med de andre tingene.

Så, klarer man å få "de tre store" til 2500, eller mindre, og ha kanskje 10 turer i løpet av en litt for kort sesong i nordnorge, uten å fryse ihjel eller regne bort?! Forslag til utstyr taes vel i mot :)

Viktor

***

Har sett litt på McKinley One Pole, desverre bare på bilder... Men dette virker som ett greit telt for meg på småturer, hvis det ikke blir FOR lite... VEkta er bare 1 kg, som frister litt, men ikke noe plass til sekk matlaging i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt/telt/telt-nordmarka-2-1037133 ->999 kr

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/sovepose/ajungilak-kompakt-3-season-180-sovepose-1049523 ->949

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/liggeunderlag/bamse-extreme-1002503 ->279

Det er bare noe jeg fant....."fort" det er nok mye bedre der ute men er hverfall ok pris :) (2227 kr)

Når det er sakt så er det fort og gå i den felle og kjøpe billig utstyr som man bytter ut senerer ;)

Hvis du er aktiv og sjekker kjøp/salg her så er det veldig mye bra som blir solgt her til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du går alene, ellers blir teltet for lite i lengden.

Telt: Helsport Nordmarka 2, 999 kr

Sovepose: Ajungilak Kompakt 3 season, 949 kr

Liggeunderlag: Bamse Extreme: 279 kr

Dette er hva jeg kjøpte som grunnpakke. Jeg bruker fremdeles soveposen og liggeunderlaget. Teltet er oppgradert siden jeg nå har dame som faktisk vil være med på tur :)

Alt på XXL. Soveposen er ganske ofte på tilbud rundt om på nettet så du kan gjøre et kupp der hvis du følger med.

edit: Ser svingen har kommet med nøyaktig samme liste mens jeg skrev denne posten :)

Endret av bonzai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller nok Nanok-posen i morgen! Bra pris, og den virker spennende, og ikke minst så funker den sikkert mer enn godt nok for meg! De hadde en del gode telt på tilbuk på sportsnett også http://sportsnett.no/s/c.aspx?cid=294. HEr så jeg på Spitfire (1 eller 2 manns), og El Capitan (2manns). Vil gjerne ha litt plass til stæsjet mitt innafor teltduken, enten inne med meg, eller helst i yttertelt. Noen gode forslag herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mellom noen få telt nå:

- Nanok Arbor Duo (999,-, god plass i for oppbevaring og matlaging)

- Eureka Spitfire Solo/Duo (900,-/1200,-, lite yttertelt men veien ca 1,5/2kg og tar liten plass)

- Eureka El Capitan (1500,-, god plass til 2 mennesker, 2 yttertelt for sko, sekk etc)

- Helsport Nordmarka 2 (999,-, helt ok, lite plass til oppbevaring i tilfelle man skal ha 2 mennesker i teltet)

Noen som kan hjelpe meg å velge? Er litt sugen på Spitfire Solo, rett og slett pga mine solo-turer, og vekta, men gram-jakta kan komme senere tror jeg... Trenger først og framst ett telt å sove i, lage mat, og ha plass til utstyret mitt. Av en eller annen grunn liker jeg ikke å ha ting liggende utenfor teltet, selv om jeg er mutters alene på fjellet... Så Nanok Arbor Duo virker veldig greit synes jeg! ;) Noen med erfaringer med det?

Edit:

Ble også usikker på om jeg skulle gå for Nanok Airlock -5, eller Ajungilak 3-Season...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enkelt ;)

Luxe MiniPeak II, pyramidetelt, 1.4kg. Backpackinglight.co.uk har en podcast der de koker 3 retters julemiddag i bra(sterk?) kuling http://www.theoutdoo...s-within-tent/.

Oransje versjonen får du for under 1000 lappen, grønne får du for 120£ + frakt/moms fra backpackinglight.co.uk.

http://www.ebay.com/...=item2ebeb8ca48

aberet er at det ikke følger med stang hvis du ikke bruker gå staver, den engelske siden over har til 25£, den ligner veldig(identisk?) på Golite Hex stanga mi.

Polysterduken er UV motstandig så du slipper bekymre deg over slitasje pga sol(optimist...), men den suger visst litt vann, kanskje en ide og impregnere ytterstoffet innimellom?

Mammut Ajungilak Nordic 3 season (10% dårligere stats enn kompakt serien, men mye rimeligere...) 500kr

http://www.outnorth....mpaign=Prisjakt

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå anskaffet meg McKinley One pole. Har kun satt det opp i hagen og dusjet det godt med vannslangen, og det virker som det tar unna vannet bra. Er også stort nok til at jeg kan ha litt stæsj inni teltet, og er plass til en person til hvis det er KRISE! Men dette skal brukes som solotelt.

Inntil videre, grunnet en litt for stor verkstedregning, så skal jeg bruke min Ajugilak Tundra Summer 195 inntil videre, men skal virkelig se på Nordic 3-season! Liggeunderlag blir nok ett McKinley 7(eller var det 6)-tube, som jeg får en god pris på hos min lokale sportsforretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha oppblåsbart underlag; flott når det er helt; totalt ubrukelig når det lekker (en glo fra bålet, skarp stein, hundeklo..)... Kjøp Bamse eller Isbjørn; billig og bra!

En lakenpose inne iden gamle soveposen gjør underverker og koster lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha oppblåsbart underlag; flott når det er helt; totalt ubrukelig når det lekker (en glo fra bålet, skarp stein, hundeklo..)... Kjøp Bamse eller Isbjørn; billig og bra!

En lakenpose inne iden gamle soveposen gjør underverker og koster lite.

Tror jeg har 4 oppblåsbare underlag, som alle har blitt brukt litt. Ingen lekker (men måtte bytte exped pga feil i ventilen). Synes dette handler litt mye om hvordan man behandler utstyret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har en sovepose, hva med å få deg en tynn en til, og bruke de "dobbelt" om de blir kaldt? Da trenger du ikke legge så mye penger i ny sovepose. Personlig har jeg en -10 dun og en +1 dun, da har jeg sovepose® som funker nærmest perfekt i alle situasjoner:

Sommer: +1

Vår/høst: -10

Vinter: -10 og +1

Før gjorde jeg det samme med flere billige syntetposer, hadde med opptil tre tynne sommerposer til kalde vinternetter. Funker tilstrekkelig om man ikke er så kresen på vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var akkurat i London, og stod med ett Mountain Equipment Helium 3,8 i labben, klar for å kjøpe. Dette var på tilbud til 49 pund (satt ned fra 80), da jeg plutselig fannt Thermarest ProLite Regular til 90 Pund...

Jeg ble faktisk så sinnsykt i tvil om hva jeg skulle kjøpe at jeg droppet hele kjøpet.... *facepalm* og kjøpte meg en Multimat i skum i stedet....

Dæven jeg angrer på at jeg ikke plukket med meg en Thermarest!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.