Gå til innhold
  • Bli medlem

(Over)pronering. Såler, sko og skistøvler? Noe som hjelper?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er sikkert ikke den eneste her inne som overpronerer. Dvs. at jeg har en lav fotbue og når jeg står rett opp og ned peker føttene mine bra utover til siden, mens "spissen" på knærene peker naturlig rett fram. Litt slik som Donald Duck.

Når det gjelder vanlige sko, så fikser jeg dette med å kjøpe sko som er litt brede i foten (er det det som kalles lesten?). En såle med litt god støtte under fotbuen føles og behagelig, men jeg bruker vanligvis helt standard såler. Går jeg veldig lange turer kan jeg få littegrann vondt under bena.

Skoen min blir aller mest slitt på innsiden av storetåen, da det er denne jeg sparker fra med.

Men det største problemet er når jeg skal stå på ski. Det er fordi at når skiene da peker rett fram, peker knærene litt innover. Var det fortåelig? Man kan liksom ikke gå i fiskeben hele skituren.

Dette fører til at føttene prøver hele tiden prøver å presse seg utover i skiskoen, og dette gjør ofte vondt. Området på utsiden av lilletåen og på utsiden av foten får mest juling.

Jeg har bestilt time til å få spesialtipassede såler, i håp om at dette skal hjelpe litt på og kanskje rette opp føttene mine litt.

Noen som har slitt med det samme? Noen som har noen gode tips som kan hjelpe? Har inleggsåler hvert til hjelp for dere?

Takker for alle svar 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg, fotmessig sett. Sliter maks på utsiden av helen og innenfor stortåa. I tillegg er tærne bøyd inn og ned mot bakken i stedet for rett frem slik en "normal" fot er. Medfører at jeg egentlig bare balanserer på foten og stortåa, uten hjelp fra de andre tærne.

Nok om meg, nå til deg:

Jeg gikk til fastlegen og fikk rekvisisjon til ortopedist (ortopediteknikk på Ryen i Oslo). Der kan jeg nå henvende meg en gang i året for nye såler, som jeg får gratis gjennom folketrygda. Anbefales. Jeg kan nemlig ikke gå i sko uten spesialsåler. Legger jeg sålene igjen hjemme får jeg enormt med smerter under foten, akillesproblemer og vonde knær. Og sålene brukes til alt. Med såler er jeg så og si kvitt smertene. Og da har jeg helsåler til erstatning for de som ligger i skoene når jeg kjøper dem. Jeg har også investert i et par såler ekstra, slik at jeg ikke behøver å bytte såler fra sko til sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg, fotmessig sett. Sliter maks på utsiden av helen og innenfor stortåa. I tillegg er tærne bøyd inn og ned mot bakken i stedet for rett frem slik en "normal" fot er. Medfører at jeg egentlig bare balanserer på foten og stortåa, uten hjelp fra de andre tærne.

Nok om meg, nå til deg:

Jeg gikk til fastlegen og fikk rekvisisjon til ortopedist (ortopediteknikk på Ryen i Oslo). Der kan jeg nå henvende meg en gang i året for nye såler, som jeg får gratis gjennom folketrygda. Anbefales. Jeg kan nemlig ikke gå i sko uten spesialsåler. Legger jeg sålene igjen hjemme får jeg enormt med smerter under foten, akillesproblemer og vonde knær. Og sålene brukes til alt. Med såler er jeg så og si kvitt smertene. Og da har jeg helsåler til erstatning for de som ligger i skoene når jeg kjøper dem. Jeg har også investert i et par såler ekstra, slik at jeg ikke behøver å bytte såler fra sko til sko.

Hei!

Tusen takk for svar.

Jeg har heldigvis ikke smerter i føttene til vanlig. Men driten er at de peker så mye utover. Dette blir det problemer av når jeg står på ski, siden da knærene vil peke litt innover siden føttene naturligvis må peke i samme retning som skiene. Har du og det problemet? Vil innleggsålene rette opp noe av dette?

Jeg skal til ortopedist på torsdag, men jeg tenkte aldri på å få henvisning av legen. Så da blir det vel mye dyrere tipper jeg.. :)

Kanskje jeg kan få det refundert hvis jeg går til legen?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må til legen først, men ortopeden kan svare deg på om beina dine er sånn at du kvalifiserer til stønad. Hvis de er det, kan de holde bestillingen til du har vært hos fastlegen og fått rekvisisjon. Det fins et spesielt skjema på Nav.

Jeg har selv sånne fotsenger, og det er utolig bra. Det aller beste er at jeg ikke lenger fryser på beina, for sirkulasjonen blir ikke stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

Jeg har slitt mye m føttene etter at jeg for allvor ga meg villmarka i vold

og har måtte avbryte turer pga dette. Oropediske såler prøvd m tung sekk og , merket m tusj og justert igjen ,slipet og det gjorde susen.

I sommer gikk jeg 3,5 uker m snitt vekt på 35 kg i sekken. Nesten helt uten problemer. Så d har jeg tro på ;)

Har en haug m alle mulige såler jeg kjøpte og prøvde før d

Jenseman :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått mine såler, og prøvd de på første randoneetur :) Kjempesuksess! :D

Jeg fikk noen såler som heller litt utover. Altså storetåen ligger høyere enn lilletåen. I tillegg har de en veldig høy fotbue. Tok sålene inni sokken i går kveld, la ett godt lag med sportstape på utvalgte steder på foten, varmet opp mine Scarpa Maestrale støvler med en god hårføner og satt foten nedi og hadde støvølene stramt på i ca 20 minutt menj jeg presset bena litt ut til siden. Og nå sitter skoene mye bedre :)

Nå får jeg ikke følelsen av at det er "unaturlig" for bena å peke rett fram lenger, altså i samme retning som skiene.

Jeg vil si at dette fikset 80% av problemet. Resten er vel bare tilvenning til sko og såler. Så kunne jeg komme tilbake når som helst hvis jeg ville forandre på noe med sålene, så skulle de lage ett par nye :)

Så det anbefales å gå til en skikkelig ortoped (er det det det heter) (og er det riktig å skrive "det" tre ganger?) hvis du har lignende plager med bena :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo:-)

Bra at ting begyner og fungere. Lurer vel litt på "Ortopedien" din, alts om d er d du har vært hos???

Jeg var oxo hos den type sålebyggere først uten tilfredstillende resultat....( Privat)

Resultatet ble besøk hos lege og henvisning til en ortopedisk klinikk i Frederikstad.

De er proffe og nav dekker e par såler pr år.

Ortoped Ja d er d d heter :)

Jenseman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår følge med Jensemann her:

Hva slags ortopedist har du vært hos?

Min erfaring er at alle former for tilpassing av såler til fot og støvel som innebærer oppheting, smelting og stramme lisser ikke er tingen. Det jeg får er spesialtilpassede såler som tar et par tre uker å lage, heri en gipsform som er utgangspunkt for nye såler når jer trenger det. Disse sålene plasseres i sko og det er det.

Oppheting for å tilpasse sålene gir jo at sålene formes etter foten, ikke at foten må tilpasse seg sålen. Det er litt som gips på armen fordi du har brukket noe. Gipsen skal være hard og holde armen i ro og på plass, det er ikke bruken av armen som styrer gipsplasseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Slike såler som du varmer i oven som skal forme seg til foten må jo være det værste man kan bruke, dersom man har lav fotbue, er plattfot, overpronerer og slikt. Da blir jo sålen formet etter foten, som i utgangspunktet har litt "feil" form. En evt. lav fotbue vil trykke ned sålen, og da får du ihvertfall ikke støtte.

Jeg gikk til Atterås Ortopediteknikk som ligger på Krabua i Bergen. Jeg fikk time hos en svensk dame der som så på føttene mine og tok avtrykk og litt sånt. Så forklarte jeg henne hvorfor dette ble problemer når jeg står f.eks. på ski, og hva jeg ønsket å rette på.

Da fant hun ut at hun kunne lage en såle til meg som er litt skrå vinklet (lavere på yttersiden av foten, og høyere på innsiden), og har meeeget høy støtte under fotbuen. Så kunne jeg prøve med denne en stund, og komme tilbake og få en ny såle dersom jeg mener det kan hjelpe enda bedre å vinkle den mer eller lage høyere støtte. Men det var i følge henne best å ikke begynne med en alt for vinklet såle. Den er litt vond å gå med før du blir vant med den, og det føles litt unaturlig. Men det blir bedre etterhvert.

Det tok en uke å få laget sålen. Jeg kom tilbake å prøvde den og tok med skiskoene slik at de kunne slipes til for å passe akkurat nedi. De passer til de aller fleste skoene mine, og tar litt plass selv om hun laget en som skal bygge lite i skoene.

Denne sålen hadde jeg oppi mine Scarpa Maestrale randostøvler når jeg varmetilpasset de, og tok ett bra lag med sportstape på føttene der jeg vanligvis skulle ønske jeg hadde "litt mer plass". Etter det satt skoen godt, og var myye bedre å gå med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan:-)

Gips er tingen de bruker ja. D brukte ortopeden i Frederikstad. Så støpte de, jeg brukte , testa m tung sekk for og få respons/ svar fra sålene. Jeg satte noen merker og forklarte hvor d trykket osv... Så slipte de litt igjen og d ble veldig mye bedre. Sliter du , så lønner vd seg og teste skikkeligf mellom hver sliping/ tillpassning . Da blir resultatet best.. Forskjellige såler til forskjellige sko da skoene er forskjellig oppbygd fra fabrikken.D finnes en ull/ et eller annet, variant som er ganske mye hårdere synes jeg. Jeg driver og tester den ut og pr i dag er d siste forsøk på og tilpasse den... Ikke sikkert d alltid lykkes men da går jeg tilbake til kunststoffet som reflekterer varmen veldig bra , nesten ikke/ IKKE blir fuktige og er myke og gå på. Jeg veier nesten 90 (+ sekken ) så..

OHC ortopedi AS www.ohc.no

Jenseman:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har nu fått ortoped-lagede ullsåler til 2kNOK. Læringer:

a) Tid fra gipsstøping til såle: Sirke 2 uker, minimum.

:) Beskriv utfordringen - ortopeden er kjent med løsninger man ikke visste man skal spørre etter.

c) Etter leveranse har man hos 'min' ortoped (en større kedje) 3 månader med gratis tilpassing av sålen. Garanti mot fabrikasjonsfeil 1 år. Forventet levetid på sålen: 1-3 år (fra en standardtekst; den sier inget om forskjell mellom forskjellige såler, eller vad det innebærer at levetiden er sån eller sån.)

Utover såle har man satt på noe selvklebende 'pads' inne i støvveln min, på ovensiden. Dette gjør at støvvel for nordisk lest passer min lave fot bedre.

Gleder meg nå til første prøven. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.