Gå til innhold
  • Bli medlem

telttur på vinteren! Tips ønskes:)


mjuuza

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å ta med meg teltet ute på vinteren, men fortsatt ikke kommet så langt.

I helga tenkte jeg å la teltturen bli en realitet, og lurte derfor på om dere har noen tips?

Går det greit å telte i 3-8 minus med et helsport fjellheimen 3manns? Eller kommer jeg til å fryse ihjel da? :)

Hvor bør jeg sette opp teltet på vinteren? (tenkte å dra oppe i skogen/fjellet)

Trenger jeg snøplugger?

Alle tips mottaes med stor takk!:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vet ikke om jeg kan være til så stor hjelp, men jeg hadde min første vinternatt i telt, i helgen som var.

Jeg har ikke snøplugger eller spade (bestillte det i går), men turen gikk fise fint fordiom. Jeg tok ikke med teltplugger, da jeg heller spikket meg ca 10 gode pinner som jeg stampet ned i snø. Kom nok ikke igjennom tæla med disse. I mitt tilfelle så slo jeg opp mitt fjellheimen x-treme 2 manns telt ved siden av noen små trær og kjærr på flatmark selvfølgelig. For bardunering.

Når det kom til kulda så var det 10-12 minus grader. Lå store deler av kvelden, delvis nedi min helsport raudfjorden sovepose og små fyrte litt med primusen der og da. Det var ikke kaldt, men det var ikke syden heller :lol:

Men en ting kan jeg si deg... Ikke stol på lightere. Erfaring :)

Lykke til og god tur. Selv tar jeg en tur opp igjen nå til helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke bli noe problem mjuuza,jeg har selv vært på mine første vinterer med en liten luring på 2.5 år med meg.

jeg har et norheim 3 mans telt,ser rimlig likt ut som ditt (noen bilder av det her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=27992) hvis du skal ha komfor på vintertid må du fyre i teltet,det er ikke noe farlig men du bør kjenne primusen din veldig godt.

Anbefaler og teste den ut mye før du reiser på tur slik att du er sikker på den fungere som den skal :)

Det er og anbefalt og lage en fest ording til primusen (bruk finer plate etc) så forvarmer du den ute og fyrer i yterteltet jeg gjorde det sist på tur og i løp av 20 min var det vel 25 grader i teltet.

Når det gjelder snøplugger ville jeg anbefalt det,det gjør ting veldig mye enklere syns jeg.jeg kjøpte Hilleberg sine snøplugger veldig fornøg med dem.

graver dem egetlig bare ned i snøen og satt som et skudd,dem er rimlig store men veldig lette.

En spade syns jeg er obligatorisk når man er ute på vinteren,trenger ikke være så dyr jeg kjøpte den her fungere veldig bra http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-mini-shovel-snospade-25523.aspx

en annen ting er liggeundelag og sovepose,du kommer nok til og fryse hvis du tar med deg sommersove posen og dårlig liggeunderlag :lol:

så bør kjøpe noe som fungere i noen - da kan du klarer deg fint uten primus og (noe jeg ikke vil anbefalt men jeg er vel litt opptat av luksus)

post-10827-133474778088_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke varmt uansett telt på vinteren, med mindre du fyrer.

Det går mer på hva teltet er laget for av vær og vind og hvor gode luftemuligheter det har. En trenger god lufting for å unngå/få minimalt med kondens.

Om du kommer til å fryse kommer mer an på sovepose og liggeunderlag. Det telt vil hjelpe med er at du er skyddet for trekk/vind.

Om du trenger snøplugger kommer an på snømengde. Er det lite snø er det like greit å grave seg ned til bakken synes jeg. Men med en del snø foretrekker jeg snøplugger. Er du i marka kan du og spikke kvister.

Har selv overnattet flere ganger i et billigtelt til kr 400 i marka. Men der blir del en del kondens. De senere år har jeg skaffet andre telt.

Fjellheimen er vel et bra telt generelt som har lufteluker i høyden i begge ender og det tåler en del vind. Men ikke snurp igjen ventilene med mindre det blåser mye så det trekker gjennom teltet. Da kan du snøre igjen litt. Det blir ikke varmere med lite lufting bare mer kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er fint det =) Om du kommer til å fryse kommer langt mer an på sovepose og liggeunderlag.

For å slippe å gå til investering av en ny dyr vintersovepose kan du låne en ekstra sommer/høstsovepose og liggeunderlag av noen du kjenner (to liggeunderlag oppå hverandre gir mye ekstra varme), og bare tre denne utpå den du allerede har =) Mye billigere og like varm (men noe tyngre og tar større plass).

Har du primus? I tilfelle hva slags? Har du primus som går på bensin/parafin er dette topp. Gass og rødsprit er litt lite effektivt i minusgrader, men det går (pass på å bruk en helt full gassboks i tilfelle). Det enkleste om du ikke har en primus som går på bensin/parafin er å ta en tur i skogen, da kan du fyre bål. Det er dessuten temmelig koselig =)

Har du med ski så bruk ski og staver som snøplugger, er du i skogen lager du noen av pinner 8)

En spade bør du som nevnt av andre ha med. God investering. Om du trenger noe kjapt og enkelt så kan du bruke snøspadene de har i jernvarebutikkene til en hundrelapp, men de blir fort ødelagt på tur, men helt ok om du trenger noe kjapt og billig. Vil imidlertid anbefale å skaffe en i en sportsbutikk, langt bedre.

Ekstra tips: ikke legg deg med alle klærne på, spar noen i tilfelle du våkner på natta og er kald, det er vanlig å våkne et par timer før soloppgang og være kald, da er det knall å ha noen plagg å kle på seg, gjerne kombinert med et par sit-ups for å få varme i kroppen. Et måltid like før du legger deg hjelper også mye =)

Håper det blir noe av planene, lykke til! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for mange supre tips! :)

Jeg har en primus, men føler meg ikke helt trygg på å bruke den alene, så jeg hadde planlagt bål, varme klær

og 2 hunder å dele sovepose med 8) Så får jeg heller bare fryse litt istede for å risikere at både jeg, teltet og hundene tar fyr! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute for ikke lenge siden jeg også. Ikke mer enn 5-6 kalde den natta, og teltet var ikke stort (Exped Auriga 2-manns ). Litt fyring med min Svea 123R ble det, men så fant jeg på å bruke vindskjermen som holder for et stort telys. Og joda, det ga litt varme det også. Og en liten kopp med vann blir langsomt varmt nok til kakaopulveret. 8)

post-9325-133474778128_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er supert, men som det er sagt så er underlag og sovepose viktigere.

Det er mange lure tips for vinterturer her på forumet, søk litt rundt.

Dersom eg frys om vinteren så er det som regel nedover, dvs at det er for dårleg isolert mot snø (for tynt underlag). Dette ser du på at det har danna seg is under underlagt ditt dagen etterpå. Tips her er å kutte ned masse granbar og legge under soveplassen. Evt naudløysing om du frys om natta, ta alt ut av sekken og bruke denne som ekstra underlag.

Spade er eit must for vintertur.

Ang snøplugger så har eg helsport snøplugger som eg ikkje bruker meir, fordi eg fann ut av vegvesenet sine brøytestikker er mykje betre. Finn gamle oransje brøytestikker som er øydelagt i grøfta, del dei opp i passelege lengder (35-40 cm) og vips har du supre snøplugger.

Prøv ut ei natt i skogen eller under relativt kontrolerte forhold, så lærer du mykje. Det verste som kan skje er at du frys litt, men med to hunder burde ikkje det vera noko problem.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er ikke kritisk på vintertur, med mindre du utsetter det for store snømengder og sterk vind. En varm sovepose er såpass selvfølgelig at de fleste amatører passer på den. Det er underlaget som er den undervurderte del av utstyret vårt. Et underlag blir aldri godt nok. Har prøvd både grankvister og reinskinn for forsterker, men har endt opp med Exped Downmat 9DLX i vintersesongen. Pass på kondens og fukt! Ventilering er svært viktig! Bruk mye tid på å børste ut snø fra innerteltet og skift klær mest mulig i forteltet.

Primusfyring er mulig etter god opplæring. Bruk ull og fleece på kroppen. Ha med skift selvfølgelig...! Spis energirik mat, også døgnene før turen.

Start gjerne turen ute på plenen hjemme. Er det kaldt, vil viktig læring komme der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duntøffler er helt klart en god investering! Da kan du gå ut på do og lignende, uten å måtte stikke beina i frosne sko og en holder seg varm på beina om natten! Jeg har mammut sine, som er duntøffler som jeg sover med, og et ekstra trekk til å ha utenpå når jeg går ut. Kjempedeilig på telttur/snøhuletur om vinteren :-) Ellers er sovepose og underlag viktig, som nevn over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.