Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski til vidda m tung sekk


Powboy

Anbefalte innlegg

Hei,

ser at mange her har fått fjellskihjelp av folk med mer erfaring enn seg selv. Det er dødskult av dere å hjelpe folk dere ikke kjenner.

Jeg har feite randoski med fult utstyr (marker duke og feller)og bra langrennski for løypegåing. Nå skal jeg og noen kompiser imidlertid gå over Hardangervidda i starten av mars, med sekk på opp mot 30 kilo. Derfor trenger jeg noen fjellski som "virkelig er fjellski", dvs at de bør funke i dyp snø og være laget for "ekspedisjoner" (kanskje litt drøyt å kalle denne turen en "ekspedisjon" men dog). Det hadde vært fint om de funket i løyper og, selv om det ikke er et krav.

Får rabatt på gMax, og har sett litt på denne pakken med Åsnes Amundsen:

http://www.gmax.no/pakke/5111882(BC_5)/åsnes-amundsen-pakke/

Men en grensejegerkompis mente jeg burde ha noe mer "robust" til mitt bruk, tror han spesielt tenkte på bindingen. Han anbefalte en annen rottefella:

http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-super-telemark-75-mm-fjellskibinding-5341.aspx

Har dere noen meninger om hva jeg bør velge? Billigere alternativer er jeg også veldig interessert i å høre om.

Takk for eventuelle svar :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte nettopp Åsnes Ingstad med super telemark binding på Platou til 2700,-.

Har ikke prøvd de enda, men tror de vil fungere bra med tung sekk. Ingstad er den sivile utgaven av Åsnes Combat etter hva jeg har forstått, som vel brukes i Forsvaret(?). Har tenkt å bruke dem til lange turer i fjellet med tung sekk/pulk og kanskje en å annen topptur. Men kan ikke anbefale dem før om ei uke da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Ingstad + Super telemark og har bruk disse på endel lengre turer med sekk på ca. 30 kg.

Tidligere hadde jeg Combat, men fikk Ingstad etter en garantisak. Brukte Combat i forsvaret også.

Slik jeg oppfattet det, var Combat noe bedre med tung sekk da de var stivere og hadde et bedre spenn. Ingstad er kanskje litt bedre på nedkjøring. Jeg syns alikevel Ingstad er gode som allround fjellski hvis du går mye utenfor løyper og i kupert terreng, selv om jeg savner Combat når jeg går over lange vidder...

Pass på å få med feste til korfeller, det er til tider veldig kjekt å ha 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange nye tråder om fjellski i det siste tiden, f.eks:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=26893&highlight=ingstad+amundsen

Jeg har både Ingstad og Amundsen. For å gå over Hardangervidda ville jeg valgt Amundsen framfor Ingstad. Amundsen har mye bedre spenn, og er mer egnet hvis en går "fort" og det tar mye lengre tid før smøring slites av. For brattere terreng og hvis en vektlegger kjøreegenskaper nedover ville jeg valgt Ingstad. Det kan også være lurt å velge breie ski med tung sekk, da konsekvensene av fall er alvorlige.

Østafjells er det vanligvis såpass lite nedbør og ganske mye vind som pakker snøen så bæreevne er ganske sjeldent et problem. Amundsen er breie nok.

Nansen er et kompromiss mellom Amundsen og Ingstad. Combat er Ingstad i militærutgave (idiotisk å ha hvite ski for andre enn militære). Sondre er en "billigutgave" av Amundsen med dårligere spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å bruke pulk i stedet for tung ryggsekk. Hvis det er mye, dyp løssnø, så blir det mye tyngre å gå med sekk enn med pulk. Dessuten får du med deg mye mer utstyr med pulk kontra ryggsekk.

Når det gjelder bindinger og ski, så anbefaler jeg Rottefella BC fremfor 75 mm, fordi du ikke kan bruke 75 mm i skispor, hvis du noen gang ønsker å gjøre det.. dessuten bremser 75mm mer i løssnø enn BC'n.

Ønsker dere en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseeffekten av 75mm i skispor er kun et problem med helt nye spor. På fjellet går mange med brede ski, og ferske spor blir slitt brede langt forter enn i bymarka.

Bremsing i snø pga binding har i hvert fall jeg aldri opplevd som noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å bruke pulk i stedet for tung ryggsekk. Hvis det er mye, dyp løssnø, så blir det mye tyngre å gå med sekk enn med pulk. Dessuten får du med deg mye mer utstyr med pulk kontra ryggsekk.

Jeg satt og tenkte på det samme. 30 kilo på ryggen og baksing i snø er ikke morro. Men du vil sannsynligvis oppnå en usannsynlig god treningsefekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.