Gå til innhold
  • Bli medlem

Når starteren vinter i nord-norge da?


Tonjeb

Anbefalte innlegg

Jeg lurer sånn på når vinteren egentlig starter i nord-norge? Altså jeg planlegger å være i området Sulitjelma rundt 7.okt.. og gå til Dividalen å være fremme der til 27.okt... Hva kan jeg forvente av snøvær, kuldegrader og generelt klima i nord på denne tiden? Vil det være risiko å gå på beina, kan jeg risikere å bli snødd inne? Selv om jeg tviler på dette, har jeg noen som mener det er veeeldig tidlig vinter i nord, men vil høre flere meninger..

Fra Dividalen til Lakselv strekker seg fra tidlig oktober til uti november, da må det jo bli skiføre? Og ganske mange kuldegrader!? Hva med lyset, mørketid?

TAKKER FOR SVAR :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg vet hvem du er og hva du driver med. Leser bloggen din. :-) Strengt tatt kan du vel forvente deg det meste av vær. Jeg er ikke så kjent med forholdene der oppe egentlig. Er sikkert flere her som kan mye mer enn meg om dette. Jeg vil anta at kanskje mørket etterhvert blir et lite problem. Eller snarere mangelen på dagslys. Stå på! Jeg er sikker på at du er kapabel til å fullføre. Hadde jeg vært ung og gjeldfri, og hatt masse tid skulle jeg ha slått følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg følger også med på bloggen din, er mektig imponert.

Langtur på denne tia kan fort bli veldig slitsomt.

Snevær må du regne med, alt fra regn, slaps, sludd og kansje skikkelig vintervær.

Må regne med og kansje måtte grunne i snø som ikke bærer, truger er kansje bedre alternativ enn ski.

Med en ordentlig hodelykt, gps,kansje truger og skikkelig klær bør det være fullt overkommelig.

Å sne inne tror jeg ikke er farlig, ikke om du har utstyr (ski/truger)

Hva med å avtale med noen om å levert ski evt. truger om føret blir så ille eller føret tillater det?

I november bør det være skiføre.

Sola "snur" ca 20-22 desember, i november er det korte dager nord for polarsirkelen.

Aller lengst nord Hammerfest / Honningsvåg er det på den mørkeste tida noen få timer med litt lys om dagen da ikke engang skikkelig lyst.

Hilsen Finnmarking som bor i Nordreisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare regne med mye vær - som nevnt over. I starten av vinteren kan du fort få skiføre - som forsvinner like fort innen kulda setter inn for fullt.

Lite snø eller dårlig bærende snø blir et stort problem i høyden hvor det er mye steiner og ur siden alt blir dekket til og du ikke har peiling på hva du setter foten ned i før du har lagt kroppsvekten på foten.

Dagene blir veldig korte - men om et er ok vær og snø så kan man helt greit bevege seg rundt uten fullt dagslys. Men blir mye verre når det er overskyet og snøvær i luften så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.