Gå til innhold
  • Bli medlem

Dritdyrt på Kikutstua


panda

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt det før, på Kikutstua er det dress-kode og slippstvang. Det er helt på trynet å tro man kan spise sammen med fiffen når man kommer i fjellstøvler, nikkers og annorakk. Lær deg kodene før du drar på tur.

En av grunnene til at jeg drar på tur er å slippe å i så stor grad forholde meg til samfunnets normer og andres forventninger. At jeg må lære meg kodene for et sted i marka før jeg drar dit blir for meg bakvendt og helt på trynet. Når jeg kommer til et ei åpen stue/hytte i skogen / på fjellet, er det minste jeg forventer å få komme som jeg kommer, noe som gjerne betyr svett og skitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
. Når jeg kommer til et ei åpen stue/hytte i skogen / på fjellet, er det minste jeg forventer å få komme som jeg kommer, noe som gjerne betyr svett og skitten.

Med den holdningen kommer du aldri til å få servert middag på Kikutstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg drar på tur er å slippe å i så stor grad forholde meg til samfunnets normer og andres forventninger. At jeg må lære meg kodene for et sted i marka før jeg drar dit blir for meg bakvendt og helt på trynet. Når jeg kommer til et ei åpen stue/hytte i skogen / på fjellet, er det minste jeg forventer å få komme som jeg kommer, noe som gjerne betyr svett og skitten.

Tror ikke du er velkommen til "finstua" på Kikut lenger dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel frivillig å spise på Kikkut...fordi som synes det er forferdelig dyrt kan vel bare legge turen utenom denne hytta.

Jeg er enig at det mange plasser er dyrt å spise, men ingen tvinger folk til å kjøpe noe på denne hytta. Så lenge folk handler her, vil prisene jaffal ikke gå ned.

Et annet poeng i denne saken er vel at skiforeningen gjør en stor dugnadsjobb med å kjøre løyper som folk bruker gratis?? Du skal ikke se bort fra at litt av pengene fra Kikkut går til denne driften...

Hvis ingen la igjen penger til skiforeningen ville kvaliteten på løypene blitt dårligere, og kontra vestlandet som jeg bor i, så har dere et fantastisk preparert løypenett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at man kan velge og ikke ta turen innom. Men samtidig må man sette ett stort spørsmålstegn over det faktum at ett serveringsted som kan holde på i ett område hvor det er så og si umulig for hvem som helst å starte opp en konkurrerende bedrift. (ikke lov å bygge i marka), og kanskje enda verre om det er tilfeldig at de mottar tippemidler og kanskje annen statlig/kommunal støtte, legger seg på ett prisnivå kun "Eliten" i samfunnet har råd til. Det er antagelig å gå for langt å si at det er ulovlig men sett fra den vanlige mann i gatens perspektiv er det langt i fra heldig.

Det er jo mange eksempler på at samfunnets "fellesmidler" blir brukt på ting som gagner veldig få. Operaen er jo ett kjempeeksempel. Eller at de bruker x antall millioner på å bygge bruer til øyer med 100 innbyggere. Lista er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er nå en gang ikke rettferdig...nå kjenner jeg ikke til den eksakte problemstilling på Kikkut. Hvor mye de får i offentlige midler osv..det krever/forplikter klart en del mer når det støttes offentlig til en innstans.

Ellers er det jo stort sett gratis med all ferdsel i den Norske fjellheim..ingen peak avgiftere osv..jeg betaler gledelig litt ekstra for en vaffel..når ejg vet det er samme organisasjon som driver en stor jobb med dugnad for å legge forholdene til rette for oss brukere i naturen. Noe helt annet er det når det er en ren komersiell aktør som bare skal suge penger av folk..da forstår jeg frustasjonen til folk. Det er jo også et moment at jeg og mange med meg har råd og betale det det koster, men det fort blir veldig dyrt for en småbarnsfamilie på tur.

Synes ellers det en nevner ovenfor med betjente hytter på DNT kan være et problem..det reklameres med at det skal være billig og overnattingen er det...men det kreves at du spiser dyrt...det burde være et selvbetjen kjøkken på alle betjente hytter for ungdommer og "fattige tyskere" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, da har vi fått "hvis du ikke liker det så ikke kjøp det"-argumentet, tett etterfulgt av "verden er ikke rettferdig, sånn er det bare". Dukker "det er så mye elendighet i verden, og her diskuterer vi filleting!"-argumentet opp nå, har vi vel fått med samtlige av the usual suspects...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ellers det en nevner ovenfor med betjente hytter på DNT kan være et problem..det reklameres med at det skal være billig og overnattingen er det...men det kreves at du spiser dyrt...det burde være et selvbetjen kjøkken på alle betjente hytter for ungdommer og "fattige tyskere" :)

Prisnivået på DNT hyttene er ikke i nærheten av Skiforeningens Kikutstua. Noen av de betjente DNT hyttene ligger også langt til fjells mens Kikut ligger en kort kjøretur fra Oslo sentrum.

Jeg tviler på at DNT hyttene genererer så mye overskudd. De kunne nok ikke tilbudt folk gratis kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg tviler på at DNT hyttene genererer så mye overskudd. De kunne nok ikke tilbudt folk gratis kjøkken.

Etter ei uke i fjellet fra hytte til tytte (betjente) så kunne jeg sagt at jeg følte meg flådd, for prisnivået på ei uke i syden er nok mye lavere.... men jeg sier det ikke. For jeg trives bedre i fjellet og denne formen for chartertur passer meg bedre. Visste du at de som bestyrer hyttene (til dnt Oslo) i stor grad baserer sin inntekt på den maten du kjøper (frokost/lunsj/middag og en og annen pils). Betalingen for overnattingen er det stort sett eieren som tar, dvs dnt Oslo. Ellers så kan det meldes at «DNTs tilbud er ikke finansiert av statsstøtte, men av medlemskontingent og betaling.» dnt mottar ellers noen Extra-kroner og Olav thon pleier også organisasjonen med midler i mellom.

At prisnivået på Kikut oppleves høyt kan sikkert være riktig det, men å si at det utnytter en monopolsituasjon. Prisene på aker brygge er også høye, men ingen monopolsituasjon. Og med det spør jeg hvor ofte dere er på/eller må gå til Kikut i løpet av sommern/vintern- marka har da gode muligheter for variasjoner. et antall turer gir ikke det store utslaget. Gjørn det det prøv heller narvesen på hjørnet - de har kunder hver dag hele døgnet - de har de ikke på kikut.

Trekk pusten, kom dere på tur og slutt med sytinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at DNT hyttene genererer så mye overskudd. De kunne nok ikke tilbudt folk gratis kjøkken.

Er alternativet så mye bedre da?

Jeg og min familie unngår de betjente hyttene ihvertfall, med de følgene at DNT Oslo og omegn i praksis har stengt oss ute fra Jotunheimen, Hardangervidda og Rondane. Sånnsett taper de jo enda mer penger.

Prisnivået per døgn er skyhøyt, selv om vi sover på sovesal. Det er maten som har skyld i dette. 90kr for to brødskiver eller en skål med havregrøt om morgenen er helt latterlig. Det samme er middagsprisene. Jeg har REAL poser til både 18,- og 42,- pakken. Det er mer enn nok luksus for oss. 1570,- per døgn er litt i overkant av hva vi er villige til å betale for å slippe å telte... Det er bare å begynne å regne på hva en rundtur på vidda koster. Man er kjapt oppe i 10,000 for en skikkelig fjelltur... Og hva skjer når man får fisk? Jo, man må ha med en liten gassbrenner og gå en kilometer bort fra hytta, sette seg bak en stein og koke ørretfilétene. Så må man sitte der og smugspise som om man var på fatcamp.

Dersom DNT ønsker å opprettholde en omgjengelig "for alle" profil, så bør den påtvungede middagen og frukosten, med påfølgende "innetider" (enten står du opp/kommer du tilbake til hytta på tida, eller så må du legge deg/gå resten av dagen sulten) snarest avvikles. Utenom dette elendige tilbudet, så digger jeg DNT sitt selvebetjente hyttetilbud. Avventer faktisk for tiden å få avtjent min første hyttedugnad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen betenkeligheter med å svi av noen høvdinger for litt herlig luksus i fjellheimen etter en ukes teltliv, kald og våt. Betaler gladelig nærmere en hundrings for en halvliter også der. Sist gang jeg sjekket inn etter en kald og våt dag i fjellheimen ba jeg om "gi meg alt dere har!" DET fikk jeg og jeg angrer ikke ett sekund. Vel anvendte penger! ...men, det er vel bare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Den Norske Turistforening serverer øl på betjente hytter synes jeg er herlig. Det å komme inn på en hytte, få byttet til tørre klær og ta seg en kald en, har en høy markedsverdi. og prisene på den kalde, er ikke så gale, favoritt ølet mitt er dyrere på polet :S Mistenker noen av dem som klager på dette til å være medlemmer av www.dnt.no

Og er det så gale priser sammenlignet med alternativene egentlig?

Visst vi sammenligner 3 hytter (DNT-Oslo, Mermurubu og Kikut) og vandrehjem i oslo (Haraldsheim)

Overnatting inne, billigste: DNT (130/190)*, MB 205, KIKUT 750/900** HH: 245/270

Overnatting inne, med mat (frokost, middag), 4 manns rom: DNT: 530/670, MB: 640, Kikut: 750/900** HH 216/240***

Mat på DNT og MB er 3 retters, på kikut, dagens ink dessert, og frokost.

Bare mat,

Billigste middag: DNT 160/180, MB , Kikut: 255,-

3 retters: DNT: 245/290, MB 260, Kikut: 535****

Kommer forøvrig IKKE mva på priser i tillegg på Kikutstua for privatpersoner.

* For DNT Oslo, Skiforeningen (kikut) og Haraldsheim (Vandrehjem), gjelder priser med og uten medlemskap

** Kikut har bare halvpensjon

*** På Haraldsheim leier man et 4 manns rom, med alle sengene for 980, ink frokost til 4 stk. derav 240. (medlemmer 10% rabatt) Ikke ink middag.

****4 retters

Tittet kjapt gjennom menyen på Kikut, og ja det manglet billige retter. Men mere skuffet og overrasket var jeg over menyens innhold, den "normale" menyen inneholdt svært lite "nordmarka" mat, mat som kunne vært kortreist. (Seranoskinke, kalv, breiflabb, andebryst, kamskjell og andelever, ok, anden kan skytes i bjørnsjøen, og man kan ha kalv gående på gårdsplassen ....)

Da er i alle fall den tradisjonelle menyen til Kikut litt bedre, selv om vi må et stykke avgårde for å få tak i reinsdyr og hjort. Elg, ørret og viltgryte er retter som passer. Selv om prisene er høye bemerkes to serveringer.

Gjør oppmerksom på at prisene på f.eks memurubu går "litt" opp om det er helg og man vil ha 2 sengs rom med dusj. Da ender prisen på 1000 kr per person, men man får termos og nistepakke inkludert i prisen :)

Memurubu gir visst også litt rabatt til Den Norske Turistforenings medlemmer.

Billigste pris DNT-Oslo for ungdom, som medlem, ink frokost og middagsrett = 195.

Kan jo legge til at Ungdom under 26 år som er medlem overnatter gratis på DNT Oslos ubetjente Markahytter http://www.dntoslo.no/index.php?fo_id=9266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alternativet så mye bedre da?

Jeg og min familie unngår de betjente hyttene ihvertfall, med de følgene at DNT Oslo og omegn i praksis har stengt oss ute fra Jotunheimen, Hardangervidda og Rondane. Sånnsett taper de jo enda mer penger.

Prisnivået per døgn er skyhøyt, selv om vi sover på sovesal. Det er maten som har skyld i dette. 90kr for to brødskiver eller en skål med havregrøt om morgenen er helt latterlig. Det samme er middagsprisene. Jeg har REAL poser til både 18,- og 42,- pakken. Det er mer enn nok luksus for oss. 1570,- per døgn er litt i overkant av hva vi er villige til å betale for å slippe å telte... Det er bare å begynne å regne på hva en rundtur på vidda koster. Man er kjapt oppe i 10,000 for en skikkelig fjelltur... Og hva skjer når man får fisk? Jo, man må ha med en liten gassbrenner og gå en kilometer bort fra hytta, sette seg bak en stein og koke ørretfilétene. Så må man sitte der og smugspise som om man var på fatcamp.

Dersom DNT ønsker å opprettholde en omgjengelig "for alle" profil, så bør den påtvungede middagen og frukosten, med påfølgende "innetider" (enten står du opp/kommer du tilbake til hytta på tida, eller så må du legge deg/gå resten av dagen sulten) snarest avvikles. Utenom dette elendige tilbudet, så digger jeg DNT sitt selvebetjente hyttetilbud. Avventer faktisk for tiden å få avtjent min første hyttedugnad :)

Hvis dere velger å ikke benytte dere av DNTs tilbud er det vel ikke DNT som har "stengt dere ute" ?

Frokost for 90 kroner er ikke så mye hvis du sammenligner med andre overnattingssteder. Stort sett er det dyrere andre steder. Noen av hyttene har ikke veiforbindelse heller slik at frakt er ganske dyrt. Du får mer enn to skiver for 90 kroner, du kan spise så mye du vil. Ellers er jeg enig i at matpakkeprisene kunne vært lavere.

Ingen DNT hytter tiinger deg til å gå en hel kilometer unna hvis du vil lage middag selv. Så lenge du ikke sitter midt i glaninga går det helt greit. Dette i motsetning til Spiterstulen f.eks hvor "vakter" går rundt i terrenget og krever avgift av de som drister seg til å overnatte innen en kilometer fra hytta selv om de ikke har vært innom hytta i det hele tatt.

Middag og frokost er ikke "påtvunget". Du velger selv, i motsetning til flere private hytter hvor dette er "inkludert" i en dyr pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda... Du velger ikke selv å lage mat på DNT betjent hytte. Du gjør deg til en kjeltring og får en vemmelig følelse i munnen av å gjøre så. Det står skrevet flere steder at privat matlaging ikke er greit. Jeg er mr. lovlydig, selv om kanskje ikke du er det.

90 kr er kanskje ikke så mye for ètt måltid, men når du ganger det med 5 hver eneste morgen, og alt du vil ha er èn skål havregrøt til kr 5,- per person... Da skurrer prisen. Pluss på 160,- ganger 5 hver dag for middag, så er man ikke lenge til fjells før man er oppe i prisen på hva ett Hilleberg telt koster.

DNT stenger oss ute fordi de ikke gir oss muligheten for rimelig og selvbetjent. Vi vil ikke betale for tre retters og påsmurt frukost. For oss holder det med det enkle. Det er ikke maten som gjør at vi drar til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda... Du velger ikke selv å lage mat på DNT betjent hytte. Du gjør deg til en kjeltring og får en vemmelig følelse i munnen av å gjøre så. Det står skrevet flere steder at privat matlaging ikke er greit. Jeg er mr. lovlydig, selv om kanskje ikke du er det.

90 kr er kanskje ikke så mye for ètt måltid, men når du ganger det med 5 hver eneste morgen, og alt du vil ha er èn skål havregrøt til kr 5,- per person... Da skurrer prisen. Pluss på 160,- ganger 5 hver dag for middag, så er man ikke lenge til fjells før man er oppe i prisen på hva ett Hilleberg telt koster.

DNT stenger oss ute fordi de ikke gir oss muligheten for rimelig og selvbetjent. Vi vil ikke betale for tre retters og påsmurt frukost. For oss holder det med det enkle. Det er ikke maten som gjør at vi drar til fjells.

Du MÅ ikke spise frokost på hyttene! Jeg orker ikke frokost, og liker å gå litt før jeg spiser. Varmt vann på thermosen og havregrøt fungerer greit! Her kan du også velge å smøre noen skiver matpakke for å spare vekt/penger!

Du MÅ ikke smøre matpakke til lunch! Ta med deg Realen din!

Du MÅ heller ikke spise 3 retters! Kun middag er oftest billigere. Man kan jo også spise middag før man kommer frem, men det er ofte veldig lite praktisk.

Jeg har som regel spart penger på frokost og lunch, men slått til på en 3-retters for hele familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv...

Hvor mange ganger i ditt liv har du stått ute i pøsregn og stiv kuling for å lage frukost uten telt på høyfjellet til din familie på 5? Snakk om å gjøre oppholdet ubehagelig. :) Vi har telt og alt utstyr, men da har fremdeles DNT Oslo stengt oss ute fra hyttebruk i de tre store nasjonalparkene ;)

Lunsj er ikke beregnet inn i mine regnestykker. Heller ikke treretters. Jeg har regnet frukost 90x5 + middag 160x5 + overnatting 130x2. Dette er steindyrt når man ikke ønsker tilbudet til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan DNT operere med egne lover og regler med tanke på telting i utmark? I henhold til norsk lov så er vel grensa 150m fra bebodd hus eller hytte ved telting i utmark. Tar jeg kanskje feil her?

Kanskje en avsporing dette, men har likevel litt relevans tror jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv...

Hvor mange ganger i ditt liv har du stått ute i pøsregn og stiv kuling for å lage frukost uten telt på høyfjellet til din familie på 5? Snakk om å gjøre oppholdet ubehagelig. :lol: Vi har telt og alt utstyr, men da har fremdeles DNT Oslo stengt oss ute fra hyttebruk i de tre store nasjonalparkene ;)

Lunsj er ikke beregnet inn i mine regnestykker. Heller ikke treretters. Jeg har regnet frukost 90x5 + middag 160x5 + overnatting 130x2. Dette er steindyrt når man ikke ønsker tilbudet til å begynne med.

Haha! Du har et poeng. Nei! Jeg har i utgangspunktet tatt familieturen når høytrykksryggen ser ut til å ligge stabilt på høyfjellet :) (det begynner å bli en stund siden)

Men det går jo an å telte ved hyttene i Rondane (og noen på Hardangervidda). Har selv ligget ved Rondvassbu og Bjørnhollia for 50,- natta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, vi kan telte, og da er det jo ikke lenger noe poeng i å oppsøke de betjente hyttene :lol: Samtidig så stiger vekta på min rygg til de usunne og vonde grader... Nettopp derfor liker jeg de selvbetjente hyttene så godt. Man slipper ett stort og tungt telt, og å bære 5 soveposer, 5 liggeunderlag m/ alt tilbehør. En del av opplegget med DNT sine hytter er jo nettopp det å kunne slippe vekta, å kunne gå oppreist inne og å være tørr og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda... Du velger ikke selv å lage mat på DNT betjent hytte. Du gjør deg til en kjeltring og får en vemmelig følelse i munnen av å gjøre så. Det står skrevet flere steder at privat matlaging ikke er greit. Jeg er mr. lovlydig, selv om kanskje ikke du er det.

90 kr er kanskje ikke så mye for ètt måltid, men når du ganger det med 5 hver eneste morgen, og alt du vil ha er èn skål havregrøt til kr 5,- per person... Da skurrer prisen. Pluss på 160,- ganger 5 hver dag for middag, så er man ikke lenge til fjells før man er oppe i prisen på hva ett Hilleberg telt koster.

DNT stenger oss ute fordi de ikke gir oss muligheten for rimelig og selvbetjent. Vi vil ikke betale for tre retters og påsmurt frukost. For oss holder det med det enkle. Det er ikke maten som gjør at vi drar til fjells.

Du trenger ikke antyde at jeg "ikke er lovlydig" fordi jeg har en annen mening enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Visst vi sammenligner 3 hytter (DNT-Oslo, Mermurubu og Kikut) og vandrehjem i oslo (Haraldsheim)"

Memurubu er i privat eie, ikke DNT-hytte. Du får det til å se ut som om Memurubu øker prisene i helgene, dette er heller ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.