Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur-app for Nordmarka .. Lansert i dag!


panda

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en turapplikasjon for Nordmarka sammen med Gyldendal. Den har vinter og sommerturer og er koblet opp mot GPS funksjonen til I-phone. Den ble godkjent av Apple i går og ligger ute f.eks her:

http://appshopper.com/sports/nordmarka

Alle turene fra Nordmarksboken min ligger inne samt en god del skiturer. Mange av turene som går utenfor stier er plottet presist inn slik at de er lettere å følge enn ved hjelp av en bok. Kartfunksjonen ser bra ut, men kan selvsagt ikke erstatte et vanlig turkart.

Det er også mulig å legge inn egne turer.

Teknologien bak dette er visstnok helt ny og ganske dyr i følge de som betaler. Derfor har hele prosjektet vært litt hemmelig helt til i dag. Det har tatt en god del tid å utvikle dette også. Heldigvis kan jeg ikke så mye om datagreier så jeg har sluppet å være involvert i den siden av prosessen.

Appen fungerer også på andre I-produkter men krever GPS-funksjon for å fungere fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ser spennende ut Panda, men hvor er androidversjonen for oss som ikke vil ha iDings? :)

Jeg tror ikke det er konkrete planer om det. Er ganske komplisert og dyrt å utvikle.

Ellers funker app-en ekstra bra på I-pod touch synes jeg. Den har litt større skjerm og veier bare 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke programmerer men tittet lit på det greiene til Android.

Var noen Java programmer og så var det en publisering. Mener dog den var laget slik at man kunne sette opp for flere.

Så mye at det du har tror jeg du kan bruke på Android og.

Men som sagt jeg er ikke programmerer men mer tekkniker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke programmerer men tittet lit på det greiene til Android.

Var noen Java programmer og så var det en publisering. Mener dog den var laget slik at man kunne sette opp for flere.

Så mye at det du har tror jeg du kan bruke på Android og.

Men som sagt jeg er ikke programmerer men mer tekkniker

Dette vet jeg ikke så mye om. Men så vidt meg bekjent er det ikke konkrete planer om det.

Jeg håper ellers også å kunne lage en oppdatering med flere turer senere. Særlilg kan jeg tenke meg å legge inn noen flere toppbeskrivelser utenfor sti. Men foreløpig er det litt i det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Krokskogen er med og det er en god del turer der. Romeriksåsene er ikke med. Det tar et par år å gå opp en skau så Romeriksåsen har jeg ikke fått tid til ennå. Lillomarka og Nordmarksdelen av Nittedal/Hakadal er det nærmeste.

Jeg er ellers veldig glad for tilbakemeldinger fra folk som har brukt denne. Hvis det senere skal gjøres endringer er brukernes vurderinger viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

skal på tur i krokskogen og nordmarka i september, så henter app'en og så skal jeg gerne komme med bruger oplevelser.

Tak for hurtigt svar.

Rune

Jeg fikk i grunnen lyst til å gå litt tur i Romeriksåsene. Området har jo like høye topper som Nordmarka, til og med høyere hvis man regner med Hurdalområdet. Mye spennende natur som jeg er helt ukjent med. Må prøve noe der til sommeren.

Ellers er Krokskogen et fint område selv om det er litt for mange hytter der. Ringerike kommune tillater temmelig ukritisk utbygging og det krever litt planlegging å gå lengre turer uten å krysse hyttefelter. Jeg hevner meg på dem ved stadig å forsøke å dytte grensen mellom Krokskogen og Nordmarka vestover. I Appen er f.eks Oppkuven definert som en del av Sørkedalsområdet, altså Nordmarka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hevner meg på dem ved stadig å forsøke å dytte grensen mellom Krokskogen og Nordmarka vestover. I Appen er f.eks Oppkuven definert som en del av Sørkedalsområdet, altså Nordmarka :)

Oppkuven er da vitterlig i Krokskogen/Bærumsmarka! Nå må du ikke rokke ved mine forestillinger.

Ser at wikipedia er tildels enig med deg panda, klippet fra wiki:

"Oppkuven (704 moh.) er en kolle som ligger øst for Gyrihaugen og Løvlia på Krokskogen i Nordmarka , i Ringerike kommune. Oppkuven er den høyeste toppen i Krokskogen, og en av de høyeste i hele marka. Oppkuven tilhører Oppkuven-Smeddalen naturreservat. For å komme til Oppkuven er det best å gå fra Heggelia. For å kunne komme til Heggelia kan du gå eller sykle fra Damtjern eller gå eller gå på ski fra Løvlia. Fra Oppkuven er det er fin utsiktsplass så du kan se over hele Nordmarka, Oslo, Norefjell og Ringkollen."

Tipper det er du som har skrevet infoen på wiki, panda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkuven er da vitterlig i Krokskogen/Bærumsmarka! Nå må du ikke rokke ved mine forestillinger.

Ser at wikipedia er tildels enig med deg panda, klippet fra wiki:

"Oppkuven (704 moh.) er en kolle som ligger øst for Gyrihaugen og Løvlia på Krokskogen i Nordmarka , i Ringerike kommune. Oppkuven er den høyeste toppen i Krokskogen, og en av de høyeste i hele marka. Oppkuven tilhører Oppkuven-Smeddalen naturreservat. For å komme til Oppkuven er det best å gå fra Heggelia. For å kunne komme til Heggelia kan du gå eller sykle fra Damtjern eller gå eller gå på ski fra Løvlia. Fra Oppkuven er det er fin utsiktsplass så du kan se over hele Nordmarka, Oslo, Norefjell og Ringkollen."

Tipper det er du som har skrevet infoen på wiki, panda. :D

Nope, jeg har ikke skrevet akkurat det selv om jeg selvsagt er glad for at min onde plan om å dytte grensa mot Krokskogen nærmest mulig Tyrifjorden faktisk virker.

Bærumsmarka synes jeg bør avgrenses i nord og øst mot Sørkedalen. Det tror jeg det egentlig er enighet om.

Oppkuven kan man gjerne gå på sørfra. Det tar omtrent like lang tid som å starte på Damtjern tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet appen en liten tur i marka her om dagen, mens alle andre var langs løypene i kollen.

Er temmelig fornøyd med den, spesielt med tanke på den hyggelige prisen. Detaljnivået på kartet er ganske bra dersom man zoomer nært inn, men for å få litt større oversikt forsvant enkelte mindre vann helt.

Det kjedeligste problemet jeg støtte på var at hele programmet lukket seg og måtte startes på nytt (og dermed forsvant sporloggen) hver gang noen ringte meg, men det er nok ikke selve appen sin skyld, snarere iphonens manglende støtte for flere programmer samtidig. Hvis ikke det bare er jeg som har feil instillinger da? Hadde isåfall vært stas å ordnet opp i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nok tjent på en Android-versjon også, liten tvil om det.

Det er nok ingen konkrete planer om det. Det koster ganske mye å utvikle og jeg er i grunnen glad for at Gyldendal valgte å finansiere I-varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet appen en liten tur i marka her om dagen, mens alle andre var langs løypene i kollen.

Er temmelig fornøyd med den, spesielt med tanke på den hyggelige prisen. Detaljnivået på kartet er ganske bra dersom man zoomer nært inn, men for å få litt større oversikt forsvant enkelte mindre vann helt.

Det kjedeligste problemet jeg støtte på var at hele programmet lukket seg og måtte startes på nytt (og dermed forsvant sporloggen) hver gang noen ringte meg, men det er nok ikke selve appen sin skyld, snarere iphonens manglende støtte for flere programmer samtidig. Hvis ikke det bare er jeg som har feil instillinger da? Hadde isåfall vært stas å ordnet opp i

Tusen takk for tilbakemelding!

Det kan nok skyldes en innstillingsgreie, men uansett skal jeg bringe dette videre til de som styrer den tekniske biten. Det høres ut som noe som lar seg løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Har fået kigget på app'en og kan kun sige det ser godt ud. Jeg glæder mig til det bliver tid til at besøge Norge igen.

Du får kose deg i Norge! Gå tur og ikke gå deg vill i Nordmarka for da må jeg sikkert bli med ut og lete. Forøvrig gleder jeg meg til å besøke Danmark igjen. Det er noe eget ved det landet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.