Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen (skrytetråd)


Sir Strid

Anbefalte innlegg

Det kan hende det finnes en slik tråd fra før et sted, men jeg tenkte at alle som har besteget Galdhøpiggen kunne treffes her for å skryte litt :)

Selv har jeg vert på toppen to ganger. Den første gangen var i 2009, og da var det så tjukk tåke at det var knapt mulig å se hundre meter...

Men det ble en tur i fjor. Da var det nesten ikke en sky å se hele dagen! Knallvær! Jeg mistet nesten pusten av å se utover panoramaet.

Fantastisk!

post-9224-133474736781_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 ganger men ca 10-12 år siden sist. Har bare vært med ivrige foreldre i yngre dager. Men i alt fra strålende sol med nesten snøblindhet som resultat til vindkast som blåser deg overende og tykk tåke. Like morro vær gang :) Gått både fra fra spiterstulen (3ganger) og juvass (2ganger). Best å gå fra spiterstulen og slippe lenkegjengen. Har også vært på Svellnosbreen, det var artig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Piggen tre ganger, og alle i finvær. Alle har også vært litt spesielle:

1987 fra Juvasshytta: Min første tur i Jotunheimen, som la grunnlaget for en stor kjærlighet til dette Norges vakreste fjellområde.

1992 fra Spiterstulen: Gjorde et lite "karstykke" og gikk på Glittertind og Piggen samme dag. Startet fra telt på Skautflya, kom opp på Glittertind tidlig om morgenen, med skodde under de høyeste toppene. Gikk ned igjen til teltet, pakket og gikk ned til Spiterstulen. Siden vi kom ned sent på ettermiddagen, men likevel før leggetid, hadde vi tid til å få med oss Piggen. 2500hm opp og 3000hm ned på én dag...

2009 fra Juvasshytta: Hele familien og min søsters familie hadde en flott turopplevelse sammen, hvor vi startet i vind og sludd og avsluttet i strålende sol. Stor stas for ungene å ha vært på Norges tak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kult med skrytetråd :)

4 ganger for mitt vedkommende. Alle gode opplevelser.

2001: Som egendefinert premie etter 7 mndr med livsstilsendring, med aldeles feil utstyr men et usedvanlig godt pågangsmot og barnlig entusiasme. Godt nok vær til at det ble "høytidelig." (Fra Juvass)

2002: Etter 19 nye topper (over 2K) og som en del av guttetur fra Krossbu over Smørstabbreen. Via Leirvassbu og Visdalen til Spiterstulen og opp. Tåka lå så tett at den nærmest ble garnityr på matpakkene :D (Fra Spiters)

2002: (igjen) Med barna på hhv 9 og 6. Strålende tur der ungene overvant seg selv, kanhende jeg bidro litt (med et unevnelig antall sjokolader, avansert psykologi og tilløp til forhåndsutdeling av arv). 12 timers tur totalt, der skyene dro til andre verdensdeler mens vi satt på toppen. Fabelaktig! "Pappa, jeg vil IKKE ned igjen!" (Da snakker vi opp----levelse). (Fra Spiters)

2009: 78 topper senere, skal vi dit igjen - med tenåringsbarn. Trassige til kanten av Styggebreen, men over breen er det litt kult og når vi tar av oss i Piggura har jentene (16 og 14) klart for seg hvordan turen skal "brukes" på Facebook, mens sønnen (15) insisterer på å få isøks - selvom han "aldri" skal gjøre dette flere ganger. Været var ugreit, men likevel bra nok for korte glimt for de av oss som ikke dro "the hood" over hodet :D (Fra Juvass)

Kanskje blir det fler turer til Piggen, den er nok ikke svært utfordrende, men det er litt i overkant fint synes jeg - at den er overkommelig for mange. (Og, kanskje kommer jeg meg opp dit igjen når jeg blir pensjonist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hadde med jentene mine på 11 og 14 i 2010 fra Juvass.

Flott tur i supert vær, men rene fuglefjell stemningen på toppen.

Så mye folk at det nesten ikke var en ledig stein å slenge rumpa nedpå.

Ungene fikk sin første toppturopplevelse, og planleggingen for årets tur er godt igang.

post-6499-133474743467_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gang, aldri mer.

Møtte et folkehav på vei ned i juli 2004, ny dagsrekord frem til da ifølge mannen i bua på toppen.

Vi kom opp sent på ettermiddagen etter å ha startet med Glittertind, og fikk dermed piggen helt for oss selv frem til avreise neste morgen.

Entret toppen i tjukk tåke, våknet til skyfri himmel og vindstille, så det ble en knalltur - selv om jeg aldri mer kommer til å oppsøke kø på en fjelltopp i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gang, aldri mer.

Møtte et folkehav på vei ned i juli 2004, ny dagsrekord frem til da ifølge mannen i bua på toppen.

Vi kom opp sent på ettermiddagen etter å ha startet med Glittertind, og fikk dermed piggen helt for oss selv frem til avreise neste morgen.

Entret toppen i tjukk tåke, våknet til skyfri himmel og vindstille, så det ble en knalltur - selv om jeg aldri mer kommer til å oppsøke kø på en fjelltopp i Norge.

Kom det som en overraskelse at det var masse folk der en godværsdag i juli? Det tviler jeg på at det gjorde, men du valgte likevel å gå dit.

Det er så mange som "beklager" dette etter at de har vært der selv for deretter å si "aldri mer". Jeg synes dette er latterlig og det virker på meg som at man skal prøve å "degradere" opplevelsen for andre, som ikke har vært der enda, etter at man har vært der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Her det fritt frem for sarte tolkninger, forstår jeg! Det blir noe paranoid å dra folks enkle meninger dithen at de prøver å degradere andres opplevelser.

Galdhøpiggen er flott og anbefales, den, isolert sett mener jeg toppen er undervurdert pga. hytta og de nevnte folkemengder.

Men at det var nær 300 mann der oppe kom som en overraskelse på meg, jeg hadde ikke forutsett regelrett kø ned mot Spiterstulen!Selv om vi gikk motsatt vei og ikke møtte andre enn hyttevakten der oppe..

Hvis du lar andres opplevelser av Galdhøpiggen degradere din egen, er jo det synd.

Men det får bli hver og en sitt problem, selv går jeg de turene jeg føler for og lar ikke verken valg av mål eller forventninger til det påvirkes av hva andre måtte mene på et nettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LTP

Jeg er verken sart eller paranoid. Du er heller ikke i stand til å ta fra meg den minste glede :?: Jeg opererer kun som et forumtroll i denne tråden og gjorde deg oppmerksom på at du hadde gått i en klisjefelle hva gjelder uttalelser om populære turmål som Galdhøpiggen, Besseggen osv.

Når man har vært der selv er de plutselig alt for "overbefolket" og "vanlige" til at de er interessante og de gir lite eller ingen kred, men man har i det minste vært der da....

Jeg har allerede fortalt at min misjon i denne tråden er å være et forumtroll, men hva er din når du i en tråd med tittelen "Galdøpiggen(skrytetråd)" stort sett bruker hele ditt opprinnelige innlegg til å klage over at det var for mye folk på piggen og understreker "aldri mer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klisje eller ei, who cares? Men tenk litt over klisjebegrepet, hva tror du er grunnen til at klisjeer blir nettop det...

Ja ja. At det nevnes at dette er en skrytetråd tok jeg ikke spesielt seriøst, jeg pleier uansett ikke skrive annet enn en sjelden turrapport og noen spørsmål her inne.

Uansett, jeg bryr meg ikke om toppen er overbefolket eller vanlig, slik du nevner - jeg gikk dit fordi jeg hadde lyst til å ha vært på Galdhøpiggen, og hadde en knalltur. Det var en kort turbeskrivelse, og da skrev jeg som flere andre i tråden konklusjonen jeg trakk i etterkant av turen.

Jeg har sikkert vært på topper som pr. definisjon regnes som mer krevende enn Galdhøpiggen, og har fine og lange turer jeg aldri har postet turrapporter fra - så den kred'en du trekker frem i tursammenheng bryr meg midt i ryggen, jeg er ikke på tur for å bli hyllet på et nettforum.

Men nå kikket jeg gjennom hele denne tråden - hvor står det at du er et Forumtroll, og hva er greia med "Forumtroll", liksom?

Kom deg heller ut på tur i stedet for å sitte foran PC'en, kan anbefale f.eks. Galdhøpiggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er greia med "Forumtroll", liksom?

Forumtroll har som oppgave å skape litt diskusjon i et forum ved blant annet å "holde på sitt" uansett hva andre måtte mene. Dette skaper ofte diskusjoner med litt temperatur og engasjement.

Kom deg heller ut på tur i stedet for å sitte foran PC'en, kan anbefale f.eks. Galdhøpiggen!

Jeg takker for tipset, men Galdhøpiggen er for folksom og "vanlig" for meg så jeg foretrekker heller lokale og "flotte" fjell når jeg først tar meg en tur :) Sjekk fint fjell på bildet under, og toppen kan sees i denne linken: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=205077#205077

post-9317-133474744407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fikk endelig gjort unna Piggen! Startet i tåke, - det virkelig skumle partiet var kjøreturen fra Raudbergstulen opp til Juvass i tett tåke med sykt sårlig sikt! - men halvveis oppe på breen klarnet det opp. Da ble det fotostopp, gitt! Veldig fin tur og et fint og samkjørt taulag. Ville gjerne kjøpt ei t-skjorte på toppen, men hadde ikke nok cash. Nydelig tur, likte ura spesielt godt. Kjøreturen derimot; Haugesund - Bergen - Jotunheimen med retur om Valdres, Hardangervidda og Bergen med en gammel sliten Atos er ikke noe man ønsker å gjøre hver helg.

Kom hjem i går kveld, så jeg har ingen bilder å vise ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bilde fra i år. Gikk fra Juvass, startet etter første pulje så det var folksomt når vi kom opp. Når første pulje returnerte fikk vi toppen nesten for oss sjøl ei god stund til neste pulje begynte å nærme seg. Vindstille og sol, hadde visstnok vært mangelvare tidligere i sommer. Var forresten ei mor med to barn (8-10 år) som krysset breen samtidig med oss, gikk ikke i taulag men brukte klær til å knytte ungene fast til seg seg selv... Kreativiteten kan kanskje bli vel stor.

post-3473-133474767814_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.