Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om hva slags sko, og om telt holder for Galdhøpiggen - Glittertind - Besseggen.


Simen95

Anbefalte innlegg

Hei, tenker å ta turen til Jotunheimen til uken og har et par spørsmål siden jeg ikke har vært mye på høy fjellet. Har gått Trolltunga eventuelt tidligere i år og det var ikke noe problem. Har et par Salomon gtx sko, altså vandre sko med litt høyere ankel støtte. Veldig glad i disse, brukt dem hele sommeren. Holder disse til bruk der oppe nå på sen sommeren?

 

Tenker å ta en 3 netters overnatting tur der oppe i telt, men jeg har ingen telt med solid inner vegg. Holder det med vanlig myggnetting inner vegg? Og ytterduk da ;) Har et pyramide telt man bruker gå staver for å holde oppe, tror det skal holde.. Tenkte bare på kulda egentlig. 

Regner med at meste parten av vann er drikkbart der oppe, uten filter?

Av erfaringer fra dere må jeg også spørre da, er det greit å sove i 3 sesong telt oppe der nå? Jeg har veldig bra sove system, det holder godt ut i en del minus grader..

Tenker å følge denne : https://ut.no/turforslag/1113243/galdhpiggen-glittertind-besseggen

Men tenker kanskje å ta den over 4 dager ettersom jeg ble veldig sliten hver vei på Trolltunga turen med litt tung sekk.

Hva kan dere anbefale? 

Fjellsko? Telt med solid inner duk? Kanskje ikke gå så langt hvis jeg ikke er sprek nok? 

Takk for svar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skoene burde holde massevis de, om du synes de er gode å gå med.

Tresesongstelt er også helt fint :) Sjekk Yr for områdene du tenker å telte - Jeg ser at det er rundt 7-12 grader ved Glitterheim nå i hvert fall. Det burde være godt innenfor temperaturmessig i hvert fall, men følg med på vind - Gå lavere i terrenget om det blir for guffent.

Ellers er tipset å ikke ta med mer enn nødvendig. Det er mange høydemetere å gå i den turen du linker til. De grammene du kan spare vil du takke deg selv for : ) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @sneakyowl nevner, hvor du har tenkt å overnatte påvirker teltvalg og hva som kreves. Ihht ruten du linker til så er nevnes Spiterstulen og Glitterheim som steder for ovrnatting på den ruten, da har du også backup i turisthyttene som er der.

 

image.png.4952d5bfe2b0452cb3153f97371bf998.png

 

image.png.1585bc35d08f45199965f78f897b853b.png

 

Om du er bekymra for antall høydemeter og lengde så kan du f.eks. starte turen ved Juvass i stedet for Raubergstulen og spare 5-600 høydemeter og intill 5 km gåing føste dagen. (Traseen går uansett innom Juvass).  https://ut.no/tur/1113243/kart#10.38/61.6151/8.6109

Dagsetappene blir da ca :

  • 10 km (eller 15 km fra Raubergstølen)
  • 15 km (Spiterstulen - Glitterheim)
  • 30 km (Glitterheim - Gjendesheim, via besseggen. Denne kan kortes ned til ca 20 km (og noen høydemeter) om du dropper besseggen)

Dvs mulighet til å justere litt før turen starter, og underveis (siste etappe om formen tilsier det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (9 minutter siden):

Som @sneakyowl nevner, hvor du har tenkt å overnatte påvirker teltvalg og hva som kreves. Ihht ruten du linker til så er nevnes Spiterstulen og Glitterheim som steder for ovrnatting på den ruten, da har du også backup i turisthyttene som er der.

 

image.png.4952d5bfe2b0452cb3153f97371bf998.png

 

image.png.1585bc35d08f45199965f78f897b853b.png

 

Om du er bekymra for antall høydemeter og lengde så kan du f.eks. starte turen ved Juvass i stedet for Raubergstulen og spare 5-600 høydemeter og intill 5 km gåing føste dagen. (Traseen går uansett innom Juvass).  https://ut.no/tur/1113243/kart#10.38/61.6151/8.6109

Dagsetappene blir da ca :

  • 10 km (eller 15 km fra Raubergstølen)
  • 15 km (Spiterstulen - Glitterheim)
  • 30 km (Glitterheim - Gjendesheim, via besseggen. Denne kan kortes ned til ca 20 km (og noen høydemeter) om du dropper besseggen)

Dvs mulighet til å justere litt før turen starter, og underveis (siste etappe om formen tilsier det).

Takk for dette. Jeg tenkte også jeg kan gjøre dagen over 4 dager eventuelt også. Fint med de plassene med reserve løsning på hytte. Besseggen er hoved målet. Men så at Galdhøpiggen ikke var altfor langt unna så hadde vært fint og gjort det hele over en tur! Var ikke så kaldt de andre stedene så dette skal nok gå bra. Har sovet nede i 3 grader og det var null problem. Får ta en titt på tur kartet selv og se hva som kan være den beste ruten. 30km på en dag blir for mye. 15km hver dag høres veldig bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (29 minutter siden):

Skoene burde holde massevis de, om du synes de er gode å gå med.

Tresesongstelt er også helt fint :) Sjekk Yr for områdene du tenker å telte - Jeg ser at det er rundt 7-12 grader ved Glitterheim nå i hvert fall. Det burde være godt innenfor temperaturmessig i hvert fall, men følg med på vind - Gå lavere i terrenget om det blir for guffent.

Ellers er tipset å ikke ta med mer enn nødvendig. Det er mange høydemetere å gå i den turen du linker til. De grammene du kan spare vil du takke deg selv for : ) God tur!

Takk. Jeg er på ca 15kg vekt full pakket. Ikke for ille :) Telt tur skal nok gå veldig bra i den tempareturen. Teltet er pyramide form så vind skal også gå veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.