Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger også tips på langrenn-/turski som 'kan alt'


Andy3000

Anbefalte innlegg

Hei! Etter att ha flyttet till Norge er det nu dags att kjöpe langrenn-/turski og jeg skulle virkelig sette pris på noen tips fra dere! Som mange andre i forumet (har lest mange tidligere spörsmål) trenger jeg også en ski som går OK både på tur på fjellet og i löyper. Vet ikke akkurat hva det blir mest av. Jeg har blitt anbefalt lette fjellski m. 3/4 stålkant og etter å ha lest litt virker det som ett gott råd. Jeg har sett flere her som har anbefalt Åsnes Holmenkollen/Vikafjell og Fischer E89; noen som har prövd alle og kan si hva forskjellen er? Finns det andre ski jeg borde se närmere på? Hva med Fischer Powerlight med 1/1 stålkant, men ikke så brede?

I tillegg till ski må man ju ha sko og binding. Her vet jeg enda mindre, så alla tips er veldig velkomne! Kanskje finns det en greit pakke?

Hvad gjelder meg, så har jeg stått relativt mye på alpinski, men kun gått på noen korte turer noen få ganger det siste åren.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg Fisher Powerligth skiene. De er lette og ikke så brede. Med lette ski får du lettere inn teknikken og det blir morsommere å gå i løyper. Stålkantene gjør det lettere å styre på vanskelig føre.

Skiene er greie på fjellet så lenge det ikke er for mye nysnø.

Jeg har to par av skiene (de gamle bruker jeg når det er lite snø og stein i løypa). Bruker Powerligth skiene mer enn løpeskiene mine og to par fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Først, det er svært vanskelig å finne ski og støvler som passer til alt, noe passer godt til noen aktiviteter men faller igjennom til andre aktiviteter.

Det å finne en ski/støvel som gjør dette vil jeg si er nær umulig.

Men det finnes produkter som forsøker og lykkes ok nok.

Det du ikke nevner i posten din er et par ting. Hvor mye penger kan du tenke deg å bruke på dette? Hvor skal du hovedsaklig bruke utstyret (stort sett flate områder/mye kupert terreng/hvor i landet os.v.)? Skal skiene stort sett brukes på kortere turer (times/dafsturer) eller til lengre turer over flere dager?

En kamerat har Fisher Powerlight skiene og er meget fornøyde med de. Gir mye bedre kontroll ved harde og isete/oppskrapede løyper. Men skiene er i smaleste laget for løssnø og svingegenskapene er selvsagt dårligere enn ski med mer innsving. En fordel er også at skiene er lettere enn mer robuste og brede ski.

Fisher E89 har jeg ingen erfaring med, men jeg har har diverse Åsnesski og er godt fornøyd med de aller fleste aspekter med de (kvalitet i utførelse, robusthet, spennholdbarhet og pris)

Etter det du skriver vil jeg tipse deg om også å ta en titt på Rossignol BC59 og andre oppover i deres serie. Samboer har hatt disse tidligere og har vært fornøyd (jeg har nå oppgradert henne med et par Åsnes Liv).

Når det gjelder støvler må disse prøves. Jeg foreslår en halvstiv, lett støvel, noe ala Alfa Synnfjell eller Alpina BC 850 fjellskisko. Men som sagt, støvler er forskjellige fra modell til modell og fra produsent til produsent.

Dersom du gir noe mer respons på dette jeg tar opp i svaret her så kan jeg muligens gi deg mer spesifikke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si noe om forskjellene på Åsnes Vikafjell og Holmenkollen.

Vikafjell veier 2.200 gram i 200 cm. lengde mens Holmenkollen veier 1.700 gram i samme lengde. Altså ca. 500 grams forskjell i vekt.

Vikafjell egner seg til pakket og hardere snøforhold og er bredere enn Holmenkollen.

Holmenkollen er mykere i spennet i forreste del og noe stivere i bakre del som gir bra egenskaper i løsere snø.

Vikafjell er 60 mm på det bredeste foran, 51 mm. på det smaleste i midten og 55 mm. bak.

Holmenkollen er 58 foran, 48 mm. i midten og 52 mm. bak.

Til det bruket du skisserer vil jeg anta at Holmenkollen passer best av disse to.

Begge skiene har det eminente kortfellesystemet til Åsnes (kortfellene må som regel kjøpes separat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert å kjøpe to skipakker i stedet for ett skipar. Hvis du kjøper ett skipar så får du ski som ikke er spesielt gode fjellski og du får heller ikke ski som er spesielt gode når du skal gå lange turer i preparerte løyper.

Prisen på ski som kan brukes til det meste er ikke spesielt gunstig og skiene vil være tunge i preparert løyper.

Du får lett to gode skipakker til rundt 6000-7000 kr med to par staver.

Ski til trikkeskinner.

http://www.oslosportslager.no/produkt/superlight-skipakke-mscl-skisko-1011-24959.aspx

Ski til fjellturer.

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/skipakker/langrennspakke-voss-bcx2-bc-auto-1011-1067927

Staver til trikkeskinner.

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/staver/crosslite-langrennstav-1011-1062881

Staver til fjellturer.

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3013&cid=356

Feller

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=252&cid=353

Sum for to skipar inkl staver og feller=6595.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Fimax: Du opplever altså ikke at det er et stort problem att Powerlight:en er kortare ('ShortCut') og litt smalare da du går på fjellet?

martin.m: Litt flere opplysninger: Da jeg er ny, så vet jeg ikke akkurat hvor og hvordan de kommer brukes. Jeg trur i alle fall at jeg kommer vare mest naer Stavanger/Sandnes området. De fleste turer blir nok litt kortere, dvs time[r], men ska forsöke gjöre ett par dagsturer og kanske en overnatting. Hvad gjeller pris hadde jeg håpet komme under 4000,- men det virker kanskje vare vert å gå opp litt til ca 5000,-.

Fra hva du skriver er jeg enig med att Holmenkollen kan vara ett godt alternativ. Hva skiller egentlig Åsnes fra Rossignol skiene? Er Åsnes bedre kvalitet, raskere eller betaler man for et 'brand'?

Takk for tips på sko!

Vandrefanten: Takk at du tog deg tid at finne pakkene. Dessverre trur jeg det blir litt dyrt å kjöpe 2 pakker det förste jeg gjör. Jeg foretrekker å kjöpe en ski som går OK i löyper og fjell og sedan se hvor mye og hvilken type langrenn det blir för meg. Deretter kan jeg investere i noe riktig bra og mer spesialisert, hvis det trengs. Kanskje skulle jeg kjöpe 60cm ski... de går nok veldig bra i lössnö i hvert fall... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se av kartet er området temmelig kupert, så du kan trenge noe som får deg opp bakkene. Den store fordelen med Åsnes-ski er fellelås-systemet, som gjør at du kan legge kortfeller under skiene. Du får altså ski som kan gjøres "smørefrie" på kort tid, slik at du får det beste fra begge verdener. Du kan bruke feller på Rossignol også, men da må du bruke vanlige feller som går hele eller halve lengden på skiene. Disse fellene må du ta av når du skal nedover, og med mye opp og ned i terrenget blir det mye plunder med fellene, eller mange bakker med dårlig glid.

http://www.asnes.com/index.php?mapping=46&nyhet=4 - kort beskrivelse av skifeller, og av fellelås-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Fimax: Du opplever altså ikke at det er et stort problem att Powerlight:en er kortare ('ShortCut') og litt smalare da du går på fjellet?

...

ShortCut skiene er noe jeg vil anbefale alle som ikke skal konkurrere med andre. De går litt saktere enn proffski, men er f.eks. mye lettere å gå fiskebein med enn lengre ski. For personer med lite erfaring med ski er de lettere å lære å gå med. Dette gjelder både Powelight og Superlight-skiene Vandefanten anbefaler.

Smale ski er et problem hvis det er løs snø. Jo breiere ski jo bedre bæreevne. Spørsmålet er hvor man går mest. På fjellet på Østlandet er det ofte flatere, vindpakket snø, skare og oppkjørte løyper. Når det snør, snør det ofte ikke så mye. På Vestlandet er det brattere og mye nysnø. Dette er en generalisering, du kan selvfølgelig oppleve en vinter med mye nysnø på Østlandet og vice versa.

Jeg er forøvrig enig i de andre anbefalingene som er gitt. Jeg elsker kortfellesystemet til Åsnes., men jeg bruker det stort sett når jeg går med tung sekk eller pulk. Med smøring går skiene oftest mye bedre.

Superlightskiene er bedre i løypene enn Powerligth, spesielt på blåføret (nysnø og kuldegrader) som nå. Har du råd til to par ville jeg vurdert å kjøpe dedikerte fjellski og løypeski.

Kom forøvrig tilbake fra en markatur med telt fra fredag til nå. Valgte Powerlightskiene nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg i alle fall lyktes prøve skistøvler og Alfa Synnfjell BC passet perfekt! Vad gjelder ski tror jeg at jeg skulle bli fornøyd med de fleste som dere har anbefalt, men har besluttet å kjøpe Åsnes Holmenkollen. Har ikke funnet noen butikk lokalt, og ikke heller på nett var det helt lett. Sportsnett.no og whiteplanet.no virker ha hva jeg trenger, erfaringer av disse? Dessuten lurer jeg forsatt på

-Bindinger: Tror at jeg foretrekker manuell; er f.eks. Rottefella NNN BC Manuell noenting å ha?

-Staver: Spiller det noen rolle før meg som ikke ska konkurrere?

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kan uten tvil anbefale sportsnett.no . Har handlet der gjennom i mange år og har ikke noe å utsette på butikken/nettsiden.

Når det kommer til.prisforskjellene mellom ulike merker skyldes dette blant annet finish, lakk, såle, oppbygging av skikjerne samt produksjonssted.

Åsnes koster også litt ekstra grunnet kortfellsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvert fall kjøpt alt i samme butikk. De gir lett 15-20 % på ordinær pris selv om det ikke er pakketilbud. Enig i at det sikkert er lurt å kjøpe ski med kortfellsystemet til Åsnes hvis du kjøper bare ett par ski. Har ikke prøvd det selv men vil jo nesten tro at du bør ha ett par lange feller i tillegg også hvis det er veldig bratt eller er det nok med kortfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn først sko som passer DINE føtter. Gå med de nye skoa inne, og vær sikker på at de passer...

Anbefalte sko her på forumet er Alfa Skarvet for bred lest, og Crispi Stetind for smal lest.

Veldig glad i Rottefella Magnum, men bruk låsespray, silikonspray(?) for å motvirke tilising i bindingen

Ta en titt på Åsnes Sondre som har enkeltspenn. Det gjør den mere svingvillig enn Amundsen. Fellelås modellen. Pass på å rubbe og bruke festevoks i smøre sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk för alle svar! Da har jeg endelig tatt ett beslutt på hva jeg ska ha. Det blir Holmenkollen ski m. kortfell, Alfa Synnfjell stövler og aluminium stav. Binding formodentlig Rottefella BC manuell. Det meste kjöpes på sportsnett.no. Jeg tenker at hvis de ski er tilstrekkelig gode för Christian Eide at gå till Sydpolen på, er de nok greie nok för meg...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.