Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd om snøspade


Mr. Bratsberg

Anbefalte innlegg

Annonse

SNØSAG.

Hei Mr. Bratsberg

Min gamle sag er vel ca.1/2 m lang med ganske store tinner og den er ganske stiv. Relativt tung for dagens "minimalister", vil jeg tro. Jeg tror jeg kjøpte den hos Sportco på Karl Johan for mange år siden. Jeg har ikke sett den i noen forretning senere. For meg har den vært et "must" under graving av snøhule i skavl fordi den bl.a. skjærer rette blokker som er lette å tilpasse når inngangspartiet skal gjøres mindre etter at selve hulen er gravet ut. Du graver stående oppreist !!

Å grave ut en snøhule i en skavl er en langdryg affære. Derfor er det viktig å ha effektivt utstyr for å spare tid.

Det er også viktig å finne en skavl som heller så pass mye at du slipper å transportere snøen bort fra åpningen. Snøen/blokkene bør helst kunne rulle utfor skråningen av seg selv.

GOD TUR !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SNØSAG

Hei Mr.Bratsberg !

Min sag ligger f.t. på hytta så jeg kan ikke få veiet den, men vil tro at den veier noe sånt som en halv til en kilo. Jeg har hatt den med meg på mange turer i fjellet sammen med spade og "full pakke" av annet vinterutstyr, herunder vintersovepos og vindsekk. Som sakt så tror jeg ikke at den er i salg i noen sportsbutikk i dag.

Noe av det som jeg kan tenke meg kan erstatte min sag er en litt robust og sammenleggbar grensag av den type som brukes til å skjære av grener på frukttrær.

Håper du finner noe som passer, for å grave snøhule er ikke noe "bare bare" vil jeg si - særlig når du er alene om jobben.

God tur !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er tross alt bare en sag som det er mulig å stikke inn i snøen. Disse burde vel gjøre jobben, men en helt vanlig snekkersag fungerer også fint.

Lettbetong-sag som garantert kapper alt du møter av snø og is i fjellet - Biltema, 169 kroner. Sikkert fin om du skal ha hull på et tjern for et isbad eller for å få opp en hellefisk...

Lett grensag som nok gjør jobben og er lettere å ha med i sekken - Biltema, 49 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.