Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullsokker


Geb

Anbefalte innlegg

Vinteren er kommet, og ser i sokkeskuffen at det bør fylles på litt..

Fra flere tråder her blir Ulvangsokker slaktet. Hvorfor?

Hva anbefales ellers, til en fornuftig pris? Raggsokker er vel som slagordet til Rema 1000, "det enkleste er ofte det beste..."?

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overrasket over at Ulvang sokkene blir slaktet av flere av forumets medlemmer. Jeg har brukt de i flere år og har ikke noe å utsette på kvaliteten. Skal sies at jeg ikke har prøvd mye annet, så det hadde vært interessant og hørt hva dere er misfornøyd med. Er det varme i forhold til vekt, varme i forhold til pris, eller er det slitestyrke...eller? Jeg bytter gjerne merke hvis noe annet er bedre, men ikke bare fordi noen sier at Ulvang er dårlig.....hvis dere skjønner :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Ullvang var best i starten. Noen har sagt at kvaliteten sank da produksjonen ble flyttet utenlands. Nå er det en stund siden jeg har brukt dette merket så jeg skal ikke påstå at kvaliteten ikke har bedret seg igjen. Men uansett så snakker vi ikke om direkte dårlige sokker. Grunnen til at jeg skiftet merke, var at jeg syntes jeg fikk mer for pengene av andre merker. Ikke at Ullvang var ubrukelige eller noe i nærheten av det. Aller best synes jeg hjemmestrikkede sokker i ren ull er. Helst tvebandstrikka og gjerne tovet i tillegg. Aberet med sokker i ren ull er slitestyrken. Heldigvis har jeg noen strikkekyndige personer i slekten som blir rørt og beæret da jeg trygler om å få et par. :!: Kjøpte et par helt utrolig gode og varme sokker på markedet i Cheget ved foten av Elbrus i fjor sommer. Dessverre har jeg brukt dem som tøfler også, så de er utslitt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett brukt Devold, Ulvang, Lundhags og Smartwool siste årene. Etter at jeg prøvde Smartwool har jeg ikke kjøpt noe annet. Varmen, hvordan de føles når de blir fuktige, slitestyrke og antall modeller med ulik tykkelse er overlegent på Smartwool. Prisen er deretter, men det får man heller leve med.

Jeg er litt usikker på hva som er galt med Ulvang, men jeg mener å huske at det har noe med hvordan kunststoff veves inn i ulla for å øke slitestyrken på Smartwool i forhold til Ulvang.

Mine favoritter er Liner crew sammen med Heavy Crew, eller Medium Crew alene, alt etter hvilke sko jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par Bridgedale sokker som jeg har brukt ganske mye i 5 år nå. De er fremdeles like fine men har ikke helt de samme egenskapene. I de samme 5 årene har jeg slitt ut mange par Ullvang sokker. Stort sett går det hull på dem etter noen måneder. I Ullvang føler jeg meg svett ganske raskt, og fryser fortere. Med Bridgedale føler jeg meg tørr (og derfor varm) mye lenger. De har mistet denne egenskapen nå etter mange år men de var gode i minst 2 år.

I starten kunne jeg gå med Bridgedale i 1 uke uten at de luktet vondt, det kan jeg ikke med Ullvang og har heller ikke blitt imponert av Smartwool på det området.

Forøvrig anbefaler jeg å bruke syntetiske linere sammen med ullsokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er galt med slitestyrken på rein ull? Jeg bruker raggsokker hele vintern på jobb og fritid, de holder da i flere år. har ca 10par i skuffen som går på rundgang og bruker de ca ei uke før de går i vasken. Vasken ja, tror nesten det er den som sliter mest på ulla. Ikke vask mer enn nødvendig er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok store individuelle forskjeller her. Men hjemmelagede raggsokker i ren ull holder som regel langt nær så lenge som de som er innblandet litt kunstfiber. Men bruker man ull av god kvalitet i hjemmestrikkede kan de nok gjerne holde lenger enn sokker innblandet litt syntet av litt dårligere kvalitet. Men som hovedregel kan man si at ren ull har bedre egenskaper enn blandingsfiber men ikke så god slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er galt med slitestyrken på rein ull? Jeg bruker raggsokker hele vintern på jobb og fritid, de holder da i flere år. har ca 10par i skuffen som går på rundgang og bruker de ca ei uke før de går i vasken. Vasken ja, tror nesten det er den som sliter mest på ulla. Ikke vask mer enn nødvendig er mitt råd.

Dersom det er vasken som slit ut sokkane, så skulle dei bli ganske jevnt slitt. Mine sokkar blir alltid slitt hol på hælen lenge før det syner slitasje på resten av sokken. Så vasken som sokkedødare er utelukka. Det er nok støvlane som er syndaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt Ulvang og vært fornøyd med de. Men nå etter å ha lest denne tråden (og mange andre med klaging over de) så begynte jeg å tenke meg om. Alle de jævla Ulvangsokkene jeg har hatt har jeg slitt ned hele sålen på og lagd hull i hælen på i løpet av veldig kort tid. Jeg har bare vært så vant med det at jeg ikke har tenkt over det :!:. Kanskje på tide å prøve et annet merke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tynne ullsokker når jeg går på tur hele året. Om de heter Ulvang eller Eiger (xxl) spiller liten rolle. Jeg går meg jo varm på beina uansett.

Det som teller for meg er at jeg har to-tre par tørre og tjukke hjemmestrikka sokker i sekken. Og siden jeg ikke bruker tjukke sokker i sko, har jeg alltid varme gode sokker på når jeg slår leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger over, alle under - Smartwool. 3 for 2 på www.sportsnett.no Aldri svett og klam på føttene, samt veldig tykk og fin såle som demper godt. Ullsokker vaskes når de lukter vondt. Ikke vask i utide.

Var på 1 ukes tur i høyfjellet i høst. Veksla med 2 par av heavy trekker. Sokkene gikk rett i sokkeskuffa da jeg kom hjem. De har en fin serie med variasjon av ulike tykkelser på sokkene. Enkelt å justere etter graderstokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at Ulvang sokkene blir slaktet av flere av forumets medlemmer. Jeg har brukt de i flere år og har ikke noe å utsette på kvaliteten. Skal sies at jeg ikke har prøvd mye annet, så det hadde vært interessant og hørt hva dere er misfornøyd med. Er det varme i forhold til vekt, varme i forhold til pris, eller er det slitestyrke...eller? Jeg bytter gjerne merke hvis noe annet er bedre, men ikke bare fordi noen sier at Ulvang er dårlig.....hvis dere skjønner :)

Har også bemerket meg at mange klager på ullvang sokkene. Mine erfaringer med ullvang er så langt gode. Er det slik at ullvang ullsokker er de mest kjøpte ullsokkene? Isåfall er det nærliggende å tenke at det kan være grunnen til de mange klagene. Det er lettere å klage enn å skryte, vet dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at ullvang ullsokker er de mest kjøpte ullsokkene? Isåfall er det nærliggende å tenke at det kan være grunnen til de mange klagene. Det er lettere å klage enn å skryte, vet dere.

Ullvang er i alle fall veldig profilert, kanskje det einaste merkenavnet som folk flest (meg sjølv inkludert) tenker på når det gjeld ullsokkar. Og då vert det fort mange som har meiningar om produktet. Og det er naturleg at dei som er missfornøgd høyrest best.

Det som overraskar meg i denne tråden, er kor mange som er merkebevisst på sokkar. Sjølv har eg ingen aning om kven som har produsert sokkane mine. Dei er tjukke og grå. Det einaste eg er oppteken av når eg kjøper sokkar, er at storleiken passar føttene mine. Sokkane mine fungerer dessutan godt, så dei kan absolutt anbefalast:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helly Hansen Comfort. Kjøpte slike ved en tilfeldighet for noen år siden og likte dem så godt at jeg fylte opp et lager. Brukes både til hverdags og tur. Slitesterke, god komfort pga både passform og elastikk.

De fleste ullsokker er vel iblandet forskjellige syntetiske saker, og for HH Comfort gjelder denne miks: 35% Merinoull, 35% Polyester, 28% Nylon og 2% Lycra. Slik sett blir det jo urettferdig å bare omtale en egenskap i gangen. Slitesterke kan altså f.eks varme dårligere, transportere fuktighet bedre og/eller tørke fortere/senere osv.

Det verste jeg har vært borte i når det kommer til slitestyrke er "Ull Max". Mulig det ikke skrives slik, men det er slike sokker og ullundertøy som kun selges gjennom idrettslag og organisasjoner. Sokkene varte ikke til vask engang, men mener å huske at det var 100% ull. Undertøyet deres er helt flott.

Ellers er jeg så heldig å ha "et lass" med mammas hjemmestrikkede raggsokker. Faktisk 3 fulle skipssekker, så jeg har nok for resten av livet!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Koppen når det gjelder Ullmax.Sokkene er bare tragiske både de tykke og de tynne

men undertøyet er bra og tåler mange omganger i vaskemaskinen.

Når det gjelder sokker så har jeg brukt Ullfrotte i alle år ( nå woolpower) og er fornøyd med dem.

De tåler også temmelig mange ganger i vaskemaskin.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra flere tråder her blir Ulvangsokker slaktet. Hvorfor?

Hva anbefales ellers, til en fornuftig pris? Raggsokker er vel som slagordet til Rema 1000, "det enkleste er ofte det beste..."?

Innspill?

Fordi jeg sliter de ut nesten før jeg får de på foten. Snakker da helst om de tynne linersokkene. De litt tykkere Ulvangsokkene jeg har tåler (naturlig nok) litt mer.

Av sokkemerker jeg synes gjør en bedre jobb en Ulvang sine, så kan jeg nevne X-Socks, og kanskje også Smartwool, hvertfall så holder linersokkene fra Smartwool bedre enn Ulvang sine.

Har så vidt testet undertøy i bambus (bare måtte prøve) En kjapp konklusjon. Ikke veldig varmt men virker som det transporter fukt veldig bra.

Har testet sokker av bambus i den litt varmere årstiden, og de funket som bare det. Utrolig myke og gode i stoffet og faktisk ikke så verst slitestyrke. Ingen fæl stank heller, selv etter timesvis med trasking opp og ned dalstrøka innafor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så vidt testet undertøy i bambus (bare måtte prøve) En kjapp konklusjon. Ikke veldig varmt men virker som det transporter fukt veldig bra.

Hvor fikk du tak i dette?

Husker jeg hadde noen hansker i bambusfiber, de var veldig fukttransporterende og lufta bra.

Vet også at bambusfiber er naturlig antiseptisk eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i bambus lang over/under på ett omreisende "salg" De leier lokaler og setter ut masse forskjellige klær i 2-3dager før de reiser videre.

Veit ikke hva han heter. Jeg mener det var pakket i en svenks innpakking og Det står trykket på Walking outdoors. 93%bambus og 7%elastan.

Får ikke opp noen umiddelbare treff på dette men kanskje det hjelper

Edit: Fant noe her. http://www.bambubutiken.se/brand.html?brand_id=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.