Gå til innhold
  • Bli medlem

Et nytt Kautokeino? - om barmarkskjøring i nasjonalpark


TL

Anbefalte innlegg

Nasjonalparken som er forskånet for DNTs T-er, løypenett og hyttebygging har helt andre utfordringer:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7343649

Få bestrider vel samenes rettigheter til å utøve sin tradisjonelle næring, men måten den moderne reindrifta er organisert på skaper utvilsomt store sår i naturen. Jeg mener at det ikke blir stilt tilstrekkelige krav til nevnte næring av storsamfunnet. Hva mener dere om denne problematikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mange år med trasking i nord, kan jeg ikke annet enn å si at det er tragisk, for mange plasser er det omfattende sår etter kjøring i utmark.

Jeg filmet for noen år siden 4stk 4-hjulinger, alle jobbet med en flokk reinsdyr, og den flokken var ikke særlig stor, det så mer ut som de unge gutta drev lystkjøring. Ble jo i tillegg kraftig provosert av at de hadde "tapetsert" et fjellvann med uttalige garnlenker.

Det bør reguleres, men da begynner de vel å rope og skrike om disse rettighetene sine, og bruker det for alt det er verdt. Hvem vil ha en mer ubehagelig og slitsom jobb, når det først har blitt så enkelt og nettopp behagelig med motorisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.