Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor skal jeg gå i Bergensområde?


ninja-joar

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har vært lenge uten tur nå, så denne helga har jeg tenkt å ta med madammen en liten tur.

Problemet er at jeg er lite kjent med turmuligheter i Bergensområdet.

Har tenkt å reise fredag etter jobb og tilbake søndag kveld, altså overnatting fredag og lørdag.

Vil gjerne til et sted der det ikke er overfylt med folk.

Jeg ville jo helst ligge i telt for å få være mest mulig aleine, men madammen vil gjerne ha tak over hodet, så da må det bli DNT-hytter.

Noen som har tips om hvor vi skal gå. Kan godt være litt unna Bergen, men helst ikke lenger enn et par timer kjøring, ettersom jeg drar etter jobb.

Glad for alle tips!

Vennlig hilsen

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg to forslag:

Lid(Bergsdalen) - Høgabu:

Ca. 1-2 timers kjøring i fra Bergen og så 2-3 timers gåtur opp til Høgabu som er en ulåst selvbetjent DNT hytte?

Kart: Kvamskogen og Bergsdalen 1:50 000 se også http://ut.no/hytte/hoegabu

Stusdal - Kalvedalshytta

ca. 2 timer i fra Bergen og nord oppover mot Romarheim. Ta av mot stussdal hvor det er ca. 3 timers gåtur til Kalvedalshytta som også står ulåst og er selvbetjent.

Kart: Turkart Masfjorden 1:50 000 se http://ut.no/hytte/kalvedalshytta

Dere bør også ta med dere hodelykt så ikke mørket overasker dere på veien (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg to forslag:

Lid(Bergsdalen) - Høgabu:

Ca. 1-2 timers kjøring i fra Bergen og så 2-3 timers gåtur opp til Høgabu som er en ulåst selvbetjent DNT hytte?

Kart: Kvamskogen og Bergsdalen 1:50 000 se også http://ut.no/hytte/hoegabu

Videre fra Høgabu går det f.eks an å bruke lørdagen på å gå til Vending. (ca 8 timer iflg DNT) Så kan dere gå til Hamlagrøvatnet på søndag. Dette forslaget forutsetter imidlertid å reise kollektivt.

Tog Bergen-Dale går jevnt hele dagen, ofte nok.. Buss til Bergsdalen er det verre med, lurer på om den eneste avgangen er i 10-tiden på formiddagen, husker ikke helt, men taxi er jo et alternativ. Taxi Dale-Bergsdalen koster ca 250,- Kollektivtransport til Bergen fra Hamlågrøvatnet er jeg usikker på.

Hvis dere finner ut at hele helgen skal tilbringes på Høgabu anbefaler jeg at fiskestangen blir med. Det er ørret i alle vann der. Tror at overnatting på Høgabu inkluderer fiskekort i området, hvis ikke kan fiskekort kjøpes på de fleste gårdene i Bergsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!!

Så flott ut med en slik rundtur, ja..

Har desverre ikke fått med fiskestanga på flyttelasset, så får ikke fiska...

Blei forøvrig sjokkert over prisen for å ligge på hyttene!

185,- pr. døgn?

Er lenge siden jeg sov på DNT-hytter, har for det meste ligget i telt, men siste jeg husker er at det kosta rundt 70-80 spenn? (tror jeg)

Er denne prisen vanlig for alle hyttene? I så fall - Er ikke det litt i overkant?

I tillegg er ikke madammen medlem, og da er prisen 285,- (?)

Dersom vi skal reise kollektivt til tur + taxi, så ender man jo opp på en drøy sum for to dage rpå fjellet..

Kanskje vi skal ha telt likevel.... :lol:

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte med å bruke fjellgeitås forslag om å gå til Høgabu, fra Lid i Bergsdalen.

Vi reiste opp fredag etter jobb, så vi måtte gå i mørket siste timen.

Stien var veldig tydelig og godt merka, men hodelykta var fortsatt fin å ha.. :)

På hytta var det stinn brakke, med flere familier med en hel skokk med unger.

De prøvde først å si at vi måtte sove oppe på hemsen sammen med alle ungene, men til slutt var to av dem snille nok til å flytte seg inn på et firemannsrom der to av deres bekjente hadde lagt seg, slik at vi fikk ligge på et rom.

Prisen var for øvrig ikke så ille som jeg hadde trodd! Oppdaget at jeg fortsatt går som ungdom, og måtte kun betale 90,- for meg selv og 140,- for madammen!

Neste dag gikk turen videre langs DNT-merka sti rundt gulltjønna og videre ned til moastølen, der vi telta på en fantastisk teltplass nede ved vannet!

Søndag gikk vi ned til veien ved småbrekkene(?). Vi måtte gå ei snau mil på veien tilbake til bilen, men det gikk nå greit.

Det blei en fin tur i meget fint terreng, og utrolig nok - i veldig bra vær :D

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.