Gå til innhold
  • Bli medlem

på jakt etter turklær...


pockis

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny innen dette feltet. ikke vært noe særlig på lengre turer i skog og mark.

men jeg er nå på jakt etter jakke og bukse til turer i skogen.

det kommer til å bli turer vår, sommer, høst.

jeg har kikket på bergans, men er usikker på hvilke modeller... det er så mye forskjellig.

er det noen med erfaringer, tips, råd..... om bergans eller andre merker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd til jakke er å kjöpe en lett goretexjakke med gode luftemuligheter og bra hette.. De koster gjerne noe penger men kan etter min mening brukes til det meste, og er den lett og kompakt er den ikke noe stress å ha med i sekken heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp skallklær. Dvs tynn jakke og bukse uten for. Foret ordner du selv under klærne med ull/fleece. På buksa bør det være glidelås fra ankel til hofte slik at du kan lufte ved behov. På jakka bør det være glidelås under armene for lufting + stormklaff på glidelås foran. Dvs reserveløsning med feks borrelås foran glidelås hvis den skulle ryke. Også en ting å tenke på er at jakka kan med fordel være litt lengre i rompa enn foran, da slipper du å få regn/sny i rævsprekka når du knyter skolissa.

Om du velger bergans (dermizax) eller tilsvarende membraner feks goretex, event etc. får du vurdere ut fra hva pengeboken din sier. Pris varierer en del mellom ulike merker uavhengig av membran. Annen ting du må vurdere er ditt bruk. Trenger du klær som skal tåle juling (les: gå gjennom vierkratt uten å være redd for å få flenge i klærne). Paclite er en type goretex som veier lite, puster veldig godt - men tåler sistnevnte dårlig. Ut fra erfaring kan jeg si at det lønner seg å kjøpe kvalitet 1 gang, framfor kvanitet flere ganger.

Vil råde deg til å dra til en eller annen sportsbutikk der du bor og prøve klær. Passform er viktig. Ta med deg feks en ull-stillongs og en t-skjorte/fleecejakke evt ullgenser du vet du vil bruke under klærne - og prøve jakke/bukse med disse klærne på.

Hvis du finner noe du liker, prut fram en god avtale. Evt dra hjem og sjekke mot nettbutikker for sammenligning pris/salg. Er jevnlig salg på diverse nettbutikker hvor du kan gjøre gode kjøp. Husk hvilke str på klær du har prøvd og liker. Varierer noe fra merke til merke, om klær er stor el. små i str sammenlignet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har et litt begrenset budsjett, så kan man kjøpe noe litt billigere og så evt utvide til top of the line etter hvert.

Er det turer i skog og mark som er hovedmålet, der de fleste skjer i godt vær, så er skallklær overkill.

Gode klær fra f.eks. Fjellreven holder til det meste, og også en regnbyge. De kan impregneres til å tåle regn godt, men er selvsagt ikke fullverdige regnklær.

I tillegg kan det være greit å ha en veldig lett regnjakke i sekken til å trekke over dersom det kommer skikkelig regn. Dette er klær som er mer behagelige enn skallklær, de er mye billigere, men man blir lettere våt i regn.

Har du et større budsjett og planlegger turer i alle typer vær, så er skallklær et godt valg. Selv har jeg ikke sansen for Bergans, og kjøper ikke lenger dette merket. Dette er en smakssak. Prøv ulike merker, finn en modell som har passformen, vekten og detaljene som du er ute etter. Velg en annerkjent måte å gjøre klærne regntette på, f.eks GTX eller Dermizax.

Mine favoritter i skog og mark i normalt vær fra april til september er Lundhags Traverse bukse og Klattermusen Einride. Lette og behagelige klær i bomull med gode luftemuligheter og lett vannavstøtende egenskaper.

På høyfjellet eller i dårlig vær blir det Norrøna Dovre eller Finnskogen, evt Arcteryx Theta. Snart finner vel en Norrøna Recon veien til skapet også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.