Gå til innhold
  • Bli medlem

På ski fra Finse til Haugastøl


meta2

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan det er å gå på ski fra Finse til Haugastøl? Vi har med oss tre barn. (9,11 og 13 år) To av de gikk fra Haugastøl til Ustaoset i fjor og det gikk fint.

Lurer på hvordan terrenget er? Det er 27 km på Rallarvegen. Hvor lang tid kan en regne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en fin tur, men kan kanskje være litt krevende for en niåring hvis du har tenkt til å gå løypa via Krækkja. Den er vesentlig tyngre enn hva Rallarvegen ned til Haugastøl er. Tror du må regne med 8-10 timer på denne turen hvis det skal bæres ryggsekk. Det står litt om dette strekket på dette innlegget også, https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20446&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin tur, men kan kanskje være litt krevende for en niåring hvis du har tenkt til å gå løypa via Krækkja. Den er vesentlig tyngre enn hva Rallarvegen ned til Haugastøl er. Tror du må regne med 8-10 timer på denne turen hvis det skal bæres ryggsekk. Det står litt om dette strekket på dette innlegget også, https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20446&highlight=

Takk for svar.

Er det turen om Krækkja som vil ta 8-10 timer? Tror 9 åringen er den sprekeste av oss. :) Blir nok å gå på Rallarvegen. Men vi får se om vi går fra Haugastøl og et godt stykke mot Fins og så snur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte på turen om Krækkja når jeg nevnte 8-10 timer, fordi den er ganske kupert i forhold til Rallarvegen. Jeg har bare syklet Rallarvegen og vet ikke hvordan "fremkommeligheten" er på ski, men fra Finse går det stort sett nedover og burde være en grei måte å komme seg til Haugastøl på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt enkleste vei på ski mellom Haugastøl og Finse en gang, og det er ganske enkelt terreng. en del går over vann. Da vi gikk der var det bare den delen over vannene nærmest Haugastøl hvor det var oppgåtte spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg fant denne gamle tråden, og lurte litt på det samme som trådstarter. Har fått meg noe fjellski, og må få meg noen treningsturer. I Bergen er det dårlig med muligheter for sånt. Er det noen som vet noe om fremkommeligheten på Rallarvegen fra Finse til Haugastøl i Ferbruar? Hadde tenkt meg en tur til neste helg (dagstur). Blir Rallarvegen brukt til skiturer om vinteren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å gå langs Rallarvegen (hvis du finner den). Veien går i tunnel under jernbanen flere steder, og de kan ha føyka igjen. Skal man krysse jernbanen må det skje oppå tunneltakene eller i de undergangene som er åpne. Husker på åttitallet en gang var det en som skulle krysse og ikke kom opp igjen på brøytekantene da toget kom (med snøfreser)!

 

Jeg ville vel heller valgt å gå av på Hallingskeid og gå til Finse, i stedet for Finse til Haugastøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DNTs kvistekart http://www2.turistforeningen.no/files/DNT/publikasjoner/kvistekart/Vinterkart2014.pdf er direktestrekningen Finse-Haugastøl ikke kvistet. Det er kvistet til Krækkja og derfra til Haugastøl, oppgis til hhv 22 og 13 km, i perioden 28.2. - 21.4. (ut påsken).

 

Jeg gikk fra Finse til Oksebotn i helgen, nokså parallelt med Bergensbanen. Rallarvegen så vi fint lite til, snøen har en tendens til å legge seg som den vil uten hensyn til små grusveier. Toglinja så vi nokså tydelig og kontaktledningen med master så vi hele tiden. Undergangen ved Larsbu så vi IKKE, det var mørkt og den var skjult bak en fonn.

 

Strekningen vi gikk utgjør ca 1/3 av den strekningen du spør om, og var uproblematisk å gå. Resten kjenner jeg ikke til. Med gode kart og litt planlegging kan det hende dere finner ut av det. Det er lov å spørre lokalkjente også: f.eks. folk på Finse, Haugastøl eller i DNT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.