Gå til innhold
  • Bli medlem

Carvingski til voksen nybegynner?


Drumlin

Anbefalte innlegg

Hvor vil dere anbefale å handle alpintski til en voksen men fersk nedoverskiløper? Vil en av carvingpakkene til G-sport duge, eller bør man ta turen til for eksempel Oslo Sportslager? Og er rene carvingski det beste alternativet, eller vil allmountainski også være enkle nok å svinge med i starten? Allmountain gir vel litt større fleksibilitet med tanke på bruk etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

allroundski er som regel bredere enn carvingski, og det gjør det hardere å kjøre på kant med carvingsvinger. Til gjengjeld gir det bedre flyt i løs snø. Du kan fint carve med en all-round ski, men det kjennes bedre ut og er enklere med løypeski fordi du ikke trenger like lang transisjon mellom kantene, og det ikke krever samme kraften å holde skien på kant. Nå er ikke all-round ski noe særlig å kjøre pudder med heller, hvis det ikke er veldig bratt og smalt. Bedre med billigere og flere ski: løype, lett rando og pudder rando (med rocker-tupp) :wink:

For carving trenger du uansett ikke noen spesialski - alt som har innsving funker helt greit. Kjører du mest i smale norske bakker velger du under 18 m radius, skal du til alpene velger du helst over 20.. 18 er all-round, en mellomting mellom slalåm og storslalåm. Ikke kjøp det dyreste du kommer over, ta heller en time med instruktør.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Skal ta det med når jeg skal ut og handle. Hva med støvlene? Hvor stive bør de være for en "rookie" som akkurat har begynt å kjøre svinger, men samtidig kommer til å bruke dem mange år framover? Ser at de rimeligste modellene har en flex nede i 45/60, noe jeg har skjønt er lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Skal ta det med når jeg skal ut og handle. Hva med støvlene? Hvor stive bør de være for en "rookie" som akkurat har begynt å kjøre svinger, men samtidig kommer til å bruke dem mange år framover? Ser at de rimeligste modellene har en flex nede i 45/60, noe jeg har skjønt er lite.

Det er helt umulig å si hvor stive støvlene skal være når jeg ikke vet noe om vekt og kjøreferdigheter, evt. tidligere skader og ambisjonsnivå. Det jeg vet er at støvlene er den ene tingen du faktisk sliter ut før den byttes, og ikke veldig mye har skjedd på støvlefronten i forhold til på skifronten i det siste. Det ser ut som at du har tenkt å kjøre mest i anlegg, siden du spør etter carvingski, men er randonee-turer aktuelt?

Man bruker forskjellige materialer, noen er termoplast og noen er hardplast. Termoplast blir mykere når de varmes opp, mens hardplast har en mer konstant hardhet. Til gjengjeld er termoplast enklere å blokke ut hvis du får trykkpunkter. Rent kjøremessig mener jeg at alt for mange har alt for stive støvler, og ender opp med å kjøre som roboter. Støvlen bør være akkurat så myk at du klarer å hoppe med den, men stiv nok til at du ikke risikerer at den gir etter. Dette kan strekke ankelen for mye og føre til skade når du feilberegner en landing. Når termoplast strekker seg blir den sterkere frem til et punkt, så gir den etter. Herdet plast bare knekker. Likevel er hardplast å foretrekke siden den ikke er superhard når snøen er myk, og blir myk når snøen er tung og full av humper.

Støvler er noe de aller fleste sliter med å være komfortable i; veldig få passer inn i en støvel som den kommer fra fabrikken. Mange aksepterer smerte og kjører såpass lite at de uansett ikke får skader, men blir du aktiv og går topptur hver helg, eller drar på ukesturer til alpene så bør du legge penger i akkurat dette. Alt for mange kjøper også for stor støvel, og får bevegelse i den slik at den alltid blir litt feil.

Man kan ikke bruke vanlige innleggsåler i alpinstøvler da de aller fleste har demping, og derfor blir skvist når du prøver å få skia på kant. Dette gjør at kneet beveger seg skjevt, og da vil det etterhvert slites for mye. Jeg har slitt mye med vondt i knærne, men det løste seg da jeg fikk innleggsåler fra surefoot. Foten ble rettet opp slik at kneet kom riktig, sålen demper ikke og alt fungerer som det skal nå. Kjøper du støvler med tilpasning derfra med det samme er du garantert hjelp resten av støvelens levetid.

Hvis du skal gå rando anbefaler jeg meget lett støvel og lette ski. Selv om det er mindre stabilt å kjøre ned på er det så høy slitasje på knærne å trekke skiene etter seg. Enten kan du velge en lett og stiv randostøvel (med utskiftbar såle slik at den passer alle bindinger) eller kjøpe randostøvel og kjørestøvel hver for seg. Det hele kommer ann på ambisjonene. Jeg ville startet med en kjørestøvel, eller en kombinert en. Så kjøper du dedikert randostøvel når du blir hekta...

En annen ting med støvler og sånn .. kjøp alpinsokker. Jeg ser folk komme på skiskole med alt mulig trykket ned i støvlen, og det er ikke noe særlig å få sår foran på leggen altså. De gror "aldri" :)

Mange her mener nok at jeg overdriver når det kommer til støvler, men jeg er av den klare oppfatning at støvelen er "alt" når det kommer til alpint. Ski er mye lettere å skifte ut, selge brukt, eller leie hvis du ikke står så mye og vil ha tipp-topp utstyr til dagens forhold likevel (som f.eks. på en alpetur). Det er nesten alltid støvlene som gjør at en må inn og ha pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke ha vært mer enig i det som skrives om støvler.

Samboeren min er i ferd med å lære seg å stå på ski. Hun hadde et par carving-ski, men følte seg ikke komfortabel på de. Nå kjører hun på relativt brede ski uten mye innsving, og trives mye bedre. Grunnen er at den brede skien skjermer henne mer fra underlaget og at mangel på innsving gjør det lettere å skrense (og gjennom det begrense farten)

Jeg har vel gått andre veien. Jeg har kjørt mye og lenge på ski (x-aktiv og kjørt i mer enn 90% av livet mitt). Jeg har kommet til den konklusjon at jeg har valgt for langt, for stivt og med for lite innsving de siste årene. Favorittskien min er 20 cm kortere enn meg selv og har masse innsving og er veldig smal.

Jeg ville ha prøvd å funnet noe brukte ski. Det er mye bra der ute, og de koster ikke all verden, så du kan prøve deg frem (eventuelt kan du leie eller låne noen par i en butikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang erfaringsnivå, så er jeg helt fersk. Har kun vært i bakken en gang, da på leide ski. Det gikk forholdsvis greit, kom meg ned en rød bakke uten alt for store problemer. Men noterer i ettertid at jeg nok kjørte skrensesvinger heller enn å "carve". Ambisjonsnivået er ikke fryktelig høyt nå til å begynne med. Jeg ønsker ski som jeg kan ha det moro med noen ganger i året. Jeg har gått litt langrenn før, så jeg har en viss balanse og skifølelse, men jeg har sikkert masse å lære når det gjelder svingeteknikk. Så der håper jeg å gjøre noen fremskritt i løpet av denne vinteren.

Det er vel i første rekke bakkekjøring som er aktuelt, men det er jo ikke noe minus om skiene også kan brukes i den frie naturen. Har ingen konkrete planer om toppturer/randonnee med det første, men det kan jo bli aktuelt etterhvert. Så jeg har fått to konkrete alternativer til ski fra Oslo Sportslager: Dynastar Contact og Dynastar Legend Allmountain. For meg virker det som begge kan være greie ski for en nybegynner. Noen synspunkter på dem?

Angående støvler, så har jeg ingen spesiell skadehistorie som jeg tror bør ha noe å si. Noen forstuede ankler, og gnagsår på hæl (har en litt spesiell hæl med kul på) og lilletå har vært det mest prekære. Er det noen måte jeg kan måle om jeg har høy eller lav vrist, og bred eller smal fot? Jeg innbiller meg at jeg er relativt gjennomsnittlig der. Vil for eksempel Salomon Mission eller Atomic B-Tech eller Hawk være greie alternativer? Hvor stor forskjell er det på for eksempel flex 70 til 100?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.