Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen: Vertikalhøyde blir 2475 meter fra oktober


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Arne Randers Heen gjorde dette ein gong på 50-talet, før han så ringte Statens kartverk, eller hvem det nå var som målte høyder på den tiden, og fortalte at han at han hadde vært på Pyttegga og kontrollmålt og var helt sikker på at den var høyere. Tipset ble fulgt opp, og forbannelsen så stor da de så den støpte varden med en rød strek med innskriften "2000m" , at de rev ned hele varden.

Så ble det meg fortalt av en fjellfører på Pyttbua en gang, men om det stemmer skal jeg ikke garantere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I 2005-06 blir Galdhøpiggen oppjustert, og da alle andre topper i Jotunheimen har sine høyder bestemt mot Piggen, følger de også med opp.

Høres logisk ut at dette får innvirkning på alle høyder. Dessuten må man ta en tur til Paris for å sjekke at den norske meteren er nøyaktig like lang som den internasjonale meteren. Først da blir dette helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeinteressant teoretisk emne dette. Min lærdom sier meg at:

1. Everest er høyest i moh.

2. Chimborazo i Equador ligger lengst vekk fra jordens midtpunkt, Om man tenker seg at man er Vårherre som leker med sin lille klinkekule, Jorden, vil typisk dette fjellet kunne rispe litt opp i håndflaten.

3. Det høyeste fjellet fra fot til topp er Mauna Kea på Hawaii, men da må man starte turen i dykkerklokke.

Ellers unner jeg sunnmøringene en 2000-meterstopp. Historien om han som bar sement opp på Pyttegga har jeg hørt for minst 20 år siden. Om historien ikke er sann, er det i alle fall godt jugi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Høres logisk ut at dette får innvirkning på alle høyder.

Hva blir da høyden ved havnivå? Det må vel uansett representere et slags nullpunkt for normal menneskelig aktivitet, og i forhold til alt som er på land? Jeg syns (og håper) at Statens Kartverk vil fortsette med de høyder vi har i dag - ikke ødelegg moroa for toppsamlere med ny innsikt! Lenge var Snøhetta landets høyeste fjell, hvem var det egentlig som begynte det tullet med Galdhøpiggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At høydene vil bli justert er i alle fall sikkert. Sist Galdhøpiggen ble justert var i 1932.

Toppen ble målt til 2468,82 m.o.h. i 1965. Bestemt i 1932 til 2469, se DNT 1933 s. 273.

Harald Nicolai Storm Wergeland (som var første kjente på Glittertinden) var første kartmåler på Piggen, og han fastslo at den var landets høyeste. Kilde:

Axel Arbo: Galdhøpiggen i Lom, Illustreret Nyhedsblad 17.11.1855.

Harald Nicolai Storm Wergeland var for øvrig fetter (og fosterbror) av Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snarere en sval bris for oss som bruker fjellet. Papirkart er jo forbruksvare, så nye må vi vel ha før eller senere.

Men det er ikke få steder disse firesifrete tall skal endres, på kart, i bøker, i oversikter ....

Litt dynamikk gjør ikke noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

En annen måte å se det på, er å ta utgangspunkt i hvor langt toppene stikker opp i atmosfæren. Selv om overflatens avstand til jordens sentrum er absolutt, er jo dette i praksis en uinteressant størrelse. Tynn luft er derimot interessant. Man har noe mer pustebesvær på Everest enn Aconcagua. Der fikk dere noe å tenke på, tenker jeg... :):D:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
1. Everest er høyest i moh.

2. Chimborazo i Equador ligger lengst vekk fra jordens midtpunkt

For å overføre dette til norske forhold:

1. Galdhøpiggen er høyest i m o.h.

2. Gaustatoppen ligger lengst vekk fra jordens midtpunkt

En konsekvens av 2. mine herrer (og kanskje damer?), er at dette er stedet du veier minst i hele landet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har noe mer pustebesvær på Everest enn Aconcagua. Der fikk dere noe å tenke på, tenker jeg... :wink::!::!::!:

Det har man. Men av en eller annen mystisk grunn har man vesentlig større pustebesvær på 4000 meters høyde på Aconcagua enn f.eks i samme høyde på Kilimanjaro (som ligger ca på ekvator). Sagt på en annen måte er høyden "slemmere" jo lengre vekk man kommer fra ekvator. Noen som har en forklaring på dette fenomenet ? Er hele forklaringen temperatur/lavtrykk eller finnes det andre forklaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.