Gå til innhold
  • Bli medlem

Gygrestolen - klatreruter (tips om Bø-området)


500fjell

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt meg en tur til Telemark for å nyte naturen og bestige noen topper. Jeg fikk også lyst til å oppleve Gygrestolen i Bø, og jeg har lest at det finnes klatreruter der på 4`er-tallet. Er det noen som vet om det ligger noen rutebeskrivelser av denne (disse) på nett? Eller må jeg punge ut med en Klatrefører for Bø/Telemark?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du først er i Bø vil jeg anbefale en tur til Bryggefjell(778 moh.) om du vil ha en liten fottur! Etter min mening den flotteste toppen i Bø med absolutt best utsikt, innover Lifjell(med Jøronnatten, Bø's høyeste) nordover og Bø bygda, Gvarv Norsjø og masse annet flott sør/vest. Fantastisk flott der oppe!

Er du kjapp(noe jeg mistenker deg for å være :wink: ) bruker du bare 1 time opp og ned med litt småløping ned igjen.

Litt info om klatrefelet i Bø: http://klatregruppa.no/klatrefelt.htm

Lykke til med sorte kamin, den er artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på anmarsjen til Gygrestolen. Ta riktig sti fra veien, dvs ikke fra den første (der det står et flott skilt med kart o.l.). Stien du skal følge tar opp ca 250 meter senere, midt en sving. Tidligere i sommer var skiltet der falt ned.

Ca 40 minutter å gå opp til der du skal ut i ura. Det er en varde der du skal ta av fra stien, og du ser også et tråkk inn mot ura. Og for en ur! Blokkene er store som hus!

Det er vardet en passasje gjennom ura inn til selve Gygrestolen. For å komme til Den sorte kamin må du nedsiden av Gygrestolen, og komme deg til kløfta mellom de to toppene Gubben og Gamla. Det tar fort 10-15 minutter bare å komme seg gjennom ura.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint bilde fra Jøronnatten claav! Har vært én gang i Lifjell før, bla. til Hollane og bestigning av Øysteinnatten og Gleksefjell. I tillegg har Mælefjell litt lenger nord fått sitt besøk https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12469 :)

Fin bemerkning du kom med der vertikal. Dette området gleder jeg meg virkelig til å få oppleve!! Er den sorte kamin enkleste rute? Går den opp på Gamla eller Gubben, eller opp til Gygrestolen? :D:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gygrestolen er fellesbetegnelse på Gubben og Gamla. Den sorte kamin er på Gamla. Du kjenner deg igjen på det faste tauet som henger under der, og som var nevnt i rapporten til Knadne.

Gamla er den toppen du ser rett inn på når du får se Gygrestolen i det du kommer inn i ura, mens Gubben da ligger bak Gamla. Da ser du rett inn i Vestveggen til Gamla. Flere imponerende linjer her. Du skal som sagt på nedsiden og bort til kløfta mellom Gubben og Gamla. Du må klyve/klatre ca 10 meter opp, delvis langs det nevnte tauet, til du kommer opp til bunnen av den kløfta.

Vær også oppmerksom på at rappellen fra det faste ankeret på Gamla er 40 meter, altså trengs det to tau....

Ellers tror du først som sist like gjerne kan skaffe deg føreren for Telemark. Kort vei fra Asker, og utrolig mye fin klatring der. Du får masse ekstra informasjon om området og rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ellers tror du først som sist like gjerne kan skaffe deg føreren for Telemark. Kort vei fra Asker, og utrolig mye fin klatring der. Du får masse ekstra informasjon om området og rutene.

Støtter denne - føreren er da ikke så dyr?

Alltid artig å ha fine førere som du kan lese i hvis du er syk e.l. og vil planlegge neste tur, også gir de inspirasjon til å dra til nye steder istedet for det cragget du drar til hver uke. I tillegg er de naturligvis veldig nyttige på selve klatreturen, men det er du vel klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.