Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt telt hjelp.


vannmann

Anbefalte innlegg

Jeg er ca 2 meter lang og sliter med å finne et fornuftig telt.

Nå bruker jeg lavo eller et Staika fra Hilleberg, men liggelengden er noe jeg sliter med når teltet dras frem.

Om sommeren går det bra, men ellers sliter jeg med gjennomslag siden både hue og føtter er klint inn i duken.

Noen som har et telt å annbefale for en som er noe lenger enn gjennomsnittet?

Vil helst ha et selvstående kuppeltelt. Vekt er ikke et tema siden jeg bruker det mest til padling.

Har funnet disse på nett, og begge gir vel nok liggelengde.

http://www.oslosportslager.no/produkt/holmeslet-riverside-s-tre-manns-telt-19275.aspx

http://bergans.no/sider/start_telt.asp

Ellers liker jeg dette bedre, men med integrert vindfang ser det ut til at liggelengden er nede i 230 og det betyr i praksis at det ikke holder.

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-hardwear-ev3-tre-manns-telt-7928.aspx

Noen tips om andre modeller?, eller noen som har noen erfaringer med de teltene jeg nevnt over..

Rino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holmeslet Riverside er jo et særdeles hyggelig bekjentskap. Har et slikt selv som jeg stort sett bruker på vintertid og er særdeles godt fornøyd med. Kanskje ikke et telt man skal utsette for full storm i høyfjellet på vintertid på grunn av teltets høyde, men det står mye bedre i sterk vind enn man er villig til å tro på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se på Husky sine. Kuppel. Tjekkisk merke. Selges særlig mye i tyske nettbutikker. Et firemannstelt derfra er rimelig, og skal være bra saker. Mange ulike modeller og priser. Bizon har bredde på 250 cm, 159 euro. Se på Yatego.com, eller søk på Husky på google. Tenkte å kjøpe et telt fra dem, men da en ekstremutgave. Runegutt her inne har erfaringer. De har butikk i Praha, så hvis noen skal ned dit, hadde en liten prisoversikt vært interessant.

Telt er zelt på tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky blir for kort for deg.

Trenger du telt med liggeøengde over 2.30, må du nok få det spesialsydd.

Ring holmslett og spør.

Forklar at du gjerne stiller som "mal" fot et telt for voksne gutter.

Kanskje kommer det en ny modell ut av dette :wink:

Rart at det skal være så vanskelig å lage ekstra lange telt for lange mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste svaret på dette problemet er å ligge litt på skrå. Mitt gamle Helsport Børgefjell T3 er neppe mer enn 2,10 i innerteltet, og med mine 199 cm gjør det at jeg stanger i enden. Om høsten ligger jeg gjerne med hue i forteltet, men i myggsesongen er det diagonalen som gjelder. Altså: Å gå opp fra 2 til 3manns gir ekstra liggelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Sportsnett i Oslo her om dagen. Da hadde de et par av de Mountain Hardwear EV3 på tilbud i kjelleren. Halv pris!

Jepp, dette er et bra telt (og mest sannsynlig langt nok), men ikke 100 % selvstående ettersom man må ha et par plugger for å stramme frontenden. Derfor er det kanskje ikke optimalt for telting på holmer og øyer, selv om man sikkert kan finne noen steiner å stramme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.