Gå til innhold
  • Bli medlem

Anton bytter ikke..!


raster

Anbefalte innlegg

Syns det var litt dårlig service da jeg ikke fikk byttet arcteryx sekken som jeg kjøpte i Oslo (V). En dyr sekk som viste seg å være for stor, den ble anbefalt meg av en selger som sikkert var redd for salgstall og jobben sin. De har iallfall mistet en kunde der!Den er iallefall

til salgs; en Naos 70 l, small.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fordi den var solgt til nedsatt pris. Syns likevel det var rart, fordi dette er en ettertraktet sekk som ville gått ut igjen fort. Tror ikke det ville vært så vanskelig i en annen butikk. Og betjeningen var lite hyggelig. Heldigvis er det flere (og seriøse) sportsbutikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet argumentet, spurte derfor om en service jeg ikke fikk. Vet ikke om jeg går videre med butikken, men syns de burde vært mer positive fordi: 1.Jeg fikk anbefalt sekken av butikkens sakkyndige etter å ha prøvd den. Han tok feil, og det kan tolkes som en "mangel" uavhengig om prisavslag (takk Bjørn!)2.Sekken er uansett dyr, og en attraktiv vare som butikken ikke brenner inne med.. 3.Jeg har handlet der ofte, og det er rart de har råd til å miste en kunde. Det er ikke veldig mange fjellsportbutikker og ryktet spres fort. Glad jeg ikke eier denne sjappa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbød meg å kjøpe Arcteryx Bora 200kr under veil. pris hos Outdoor i Bergen, fordi jeg manglet akkurat 200 kr inne på kortet når jeg var der og prøvde sekken (student :lol: ) men fikk da til svar av den ansatte som ringte til sjeferinna sjøl, at nei det kunne jeg bare glemme, for dette var sekker de fikk solgt uansett. Jeg forstår tankegangen hvis det var snakk om 2 sekker som skulle selges ut på salg, men dette var fullpris og en butikk lever jo av å selge kvantum, ikke ètt produkt i året til svimlende summer.

Kjøpte sekken noen dager etterpå 1200kr billigere på www.sportsnett.no jeg, så får de iallefall "solgt sekken uansett" som de argumenterte for hos Outdoor. :lol:

Men hvis jeg hadde kjøpt den der, hadde de uansett anbefalt sekken i feil størrelse, det er på hengende håret at den passer meg, og det er deprimerende- man betaler faktisk ganske mange hundre kroner ekstra for å handle varer fysisk iforhold til hva man kan spare på internett, og da BØR kompetansenivået og servicen være høy ! Det var den ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Jeg fikk anbefalt sekken av butikkens sakkyndige etter å ha prøvd den. Han tok feil, og det kan tolkes som en "mangel" uavhengig om prisavslag

På hvilket grunnlag tok selger feil? Var sekken for stor til ditt bruk, eller var det for stor størrelse(rygglengde)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes også dette var litt mye å forvente av salgspersonalet/butikken.

1) betjeningen anbefaler sekken - alt annet ville vært rart hvis h*n har gode referanser om den ?

2) du prøvde sekken i butikken - for deretter å påpeke at sekken ikke passet når du kom hjem !

3) det er vel kun i ytterst få tilfeller man får byttet en redusert vare. da må man i så fall være en god kunde over lengre tid for å opparbeide seg den slags kred.

storm i et vannglass kan man vel si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sekkene har liten margin på størrelse, noe selger vet. Det er de (sammen med kunden) som kan se om den sitter riktig. For å teste dette riktig må de prøves med vekt i, noe jeg ikke fikk. Det ble sagt at jeg måtte prøve dette hjemme.

Anbefaler andre å få en "unntaksavtale" med så spesielle produkter. Styr unna der selgerne virker påståelige og høye på pæra. Ikke forvent at du har noen respekt.

Det er de som begynner å vingle på kanten av stupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt når slikt skjer, og jeg forstår både deg og butikken i dette tilfellet. Det er ikke alltid like lett å prøve ting i butikk. Man kan føle et press fra selgeren, og som du skriver fikk du ikke prøvet sekken med vekt. Når man prøver klær har man ofte ikke et godt speil tilgjengelig osv. Jeg forstår at kunden må ha et ansvar for de valg han foretar i butikken, men jeg har samtidig forståelse for at kunden uten å være særlig å klandre kan gjøre en feil.

Samtidig er det gjerne slik at nedsatte varer er noe butikken ønsker å kvitte seg med fordi sesongen er over, nye varer er på vei og lignende begrunnelser. Hvis de oppgir tydelig til kjøper at de ikke vil bytte varene, øker kjøpers ansvar for å være sikker før han blar opp.

Men selvfølgelig, det er bittert å sitte igjen med en sekk som ikke passer. Du kan jo legge den ut på finn.no, så kanskje det ender godt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sekkene har liten margin på størrelse

Nuvel.. Arcteryx sekkene kommer i tre størrelser. De tre størrelsene overlapper hverandre med flere cm.

Arcteryx Sizing Charts

Hvor høy er du?

Small i Naos er kort i ryggen, og passer til personer med en rygglengde(hofte-skulder) ned til 40cm. Hvis denne ble for stor for deg, er det få sekker over 60-70 liter som vil passe din rygg. Lowe Alpine sine sekker kan tynes ned til 38cm..

For å teste dette riktig må de prøves med vekt i, noe jeg ikke fikk. Det ble sagt at jeg måtte prøve dette hjemme.

Dette er ikke heldig. Selger burde fylt sekken med vekt. Telt gjør ofte nytten her. Selv om vekten da ofte blir litt feilplassert, får en et inntrykk av sekken med vekt i.

Ikke forvent at du har noen respekt.

Sterke ord. Respekt er gjensidig. Kanskje kunden også bør gå i seg selv til tider.

Selger kan komme med mange råd og tips hvordan eksempelvis en sekk skal sitte. Selger kan sammenligne produktene, har ofte erfaring med produktene, og erfaring med hva andre kunder har valgt.

Men til slutt er det kunden selv som må ta den endelige avgjørelsen om sekken sitter godt på ryggen. Om den føles behagelig. Om det kjennes ut som om størrelsen er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger kan komme med mange råd og tips hvordan eksempelvis en sekk skal sitte. Selger kan sammenligne produktene, har ofte erfaring med produktene, og erfaring med hva andre kunder har valgt.

Ja, her beskriver du idealselgeren. Dessverre er mange selgere av langt dårligere kvalitet. Dessverre vil i mange tilfeller deres provisjonslønn påvirke deres argumentasjon. Elkjøp er et klassisk eksempel på dette - en kjede som tenker kun profitt, null etikk. Vi kjenner alle til floskler som "den satt som et skudd", "den der selger jeg mange av", "jeg har den selv og digger den" osv. Litt avhengig av personlighet og hvor godt forberedt og bevisst man er som kunde akkurat der og da, vil man påvirkes i større eller mindre grad. Det som oppleves som helt ok i butikken, kan vise seg å være kjipt når man kommer hjem.

Jeg etterlyser noe mer forståelse for den menneskelige siden her. Kunden er den svake part. Det er lov å foreta rimelighetsbetraktninger og ikke bare se på jussen. Samtidig fraskriver jeg ikke kunden ansvar, men det er klart at i dette tilfellet har kunden handlet i "god tro". En butikk med en langsiktig strategi for å bygge et godt omdømme som serviceinnstilt, bør nok tenke seg om både en og to ganger før søknaden om å bytte blir avslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.