Gå til innhold
  • Bli medlem

GPX filer fra Topo GPS virker ikke.


Anbefalte innlegg

Jeg får ikke GPX filene fra appen Topo GPS til å virke i min Garmin GPSMAP67.

Hvis jeg lager ett spor med kun to punkt virker det.

Hvis jeg lager ett spor med flere punkt virker dette også hvis jeg ikke velger å kombinere punktene i GPX filen. Med det er ikke brukendes, ruten blir jo delt opp i en haug med korte spor da.

Velger jeg å kombinere punktene i den eksporterte GPX filen ser alt såre vel ut  når jeg importerer den til Garmin Explore appen på telefonen. Men det mislykkes å starte ruten på GPS enheten.

Har prøvd å konvertere fra sport til rute i Garmin Explore apppen, men allikevel vil ikke enheten starte ruten/sporet.

Går jeg inn på UT.no med telefonen, lagrer gpx sporet, og laster det inn i garmin explore appen, vises ruten øyeblikkelig i bibloteket på enheten og jeg kan starte ruten både fra telefon og enhet. 

Noen tips?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Har du ei slik problematisk GPX-fil som det er mulig å laste opp her, slik at vi kan se om det er noe feil med selve fila fra eksporten?

 Ja. God idè! Vedlagt her.

 

Jeg synes appen Topo GPS overgår norgeskart og de andre kartappene jeg har brukt. Topokartet har også med mange detaljer på sjøen, så jeg slipper å bytte mellom topokart og sjøkart som jeg gjør i Norgeskart når jeg går over i kajakken. Eneste topo GPS mangler er skredkart og satelittbilder/flyfoto - det savnes litt av og til. På skredkart er egentlig varsom best synes jeg.

Og funksjonen med å lage spor er helt suverent overlegen alle andre måter å lage spor på. Bare synd at det ikke virker som det skal, når de skal over på enheten :(

Ser ut som hvis jeg lager egne sport på ut.no beta, i mine turer, at sporene derfra virker. Det fungerer ok, men det er på ingen måte like bra å lage de der som i Topo GPS.

Å lage spor i Garmin explore appen fungerer forsåvidt, men med Topo Adventure som eneste bakgrunnskart må man lage de nesten i blinde mange steder…

A0F79CD1-7820-42AF-9CD2-B0CD7DA704C5.png

Modal2.gpx

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (32 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å se hva som har gått galt, men jeg er ganske sikker på at feilen ligger her en plass:

Skjermskot.thumb.png.f0a3d56b125fe1d673f8743cbf3b1d00.png

Hmm, okey, det mangler noen data der.

 

Ruten vises i Garmin Explore appen, men enheten godtar den ikke.

Kan man da konkludere med at rutene som eksporteres fra Topo GPS har en feil i seg, og derfor ikke kan brukes? :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (37 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å se hva som har gått galt, men jeg er ganske sikker på at feilen ligger her en plass:

Skjermskot.thumb.png.f0a3d56b125fe1d673f8743cbf3b1d00.png

Jeg ser denne seksjonen er stedet hvor appen ikke fant noen sti å tegne rute langs, så da velger man «bruk luftlinje» på de punktene.

Jeg laget en rute i går hvor det ikke var behov for luftlinjeseksjoner, og den virket.

Så da er det ruter som har seksjoner med luftlinjer som skaper trøbbel i filen, kan det virke som? Hadde de lagt inn eks. 1m på elevation der man tegner i luftlinje, ville kanskje problemet vert løst? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en ny rute uten luftlinje fra Topo GPS. Da fungerer det helt fint! Så finnes det noen fix på dette? Se vedlagt spor.

Rute_u_luflinje.gpx

 

Laget også ett luftlinjespor fra ut.no. Det virker. Bruker de noen verdier på elevation her?

ut-no_luftlinje_utno.gpx

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

Prøvde en ny rute uten luftlinje fra Topo GPS. Da fungerer det helt fint! Så finnes det noen fix på dette? Se vedlagt spor.

Rute_u_luflinje.gpx 52.12 kB · 0 Nedlastninger

 

Laget også ett luftlinjespor fra ut.no. Det virker. Bruker de noen verdier på elevation her?

ut-no_luftlinje_utno.gpx 4.24 kB · 0 Nedlastninger

Det kan se ut til at du er inne på noe. Filen fra UT.no har høydedata. Du kan prøve å bruke verktøyet fra f.eks gpsvisualizer.com for å korrigere/legge til høydedata: https://www.gpsvisualizer.com/elevation

Jeg har lagt ved en kopi av den første filen du delte, men med korrigerte høydedata. Du kan forsøke om den virker.

 

20230716044930-24129-data.gpx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at dette rett og slett har med påfølgende duplikatpunkter i lista for ruta, altså at to punkter som ruta skal beregnes mellom har identiske koordinater, da Z-verdien ("ele") ikke skal ha noe så si for rutinga såvidt jeg vet (det går fint an å lage GPX-filer uten denne informasjonen) – såvidt jeg kan se ut fra den GPX-schemaet det er linka til i fila, så er det bare "lat" og "lon" som er påkrevd, resten av info knyttet til punkter er nok frivillig, og burde derfor ikke ha innvirkning på ruting-funksjonaliteten.

Får forøvrig advarsel i QGIS med GPX Segment Tools-tillegget:

Sitat

Error: Cannot create 3 segments because of equal coordinates

Så jeg holder en knapp på at GPS-enheten ikke helt skjønner hva den skal gjøre med segmentene som består av to identiske koordinater, da dette sannsynligvis er noe som burde fanges opp i eksporten av fila. Det gir jo null mening logisk sett å ha to identiske punkter etter hverandre i en rute.

Her er den problematiske delen av GPX-fila (er et annet duplikatpunkt eller to i tillegg, men vises veldig godt her):

Sitat

<trkpt lat="60.341520" lon="5.952170">
    <ele>819.41000</ele>
</trkpt>
<trkpt lat="60.341520" lon="5.952170" />
<trkpt lat="60.344123" lon="5.949080" />
<trkpt lat="60.344123" lon="5.949080" />
<trkpt lat="60.346623" lon="5.954415" />
<trkpt lat="60.346610" lon="5.954450">
    <ele>832.63000</ele>
</trkpt>

Som man ser over, så er det bare "lat" og "lon" er påkrevd for punktene (som alle ligger som "trkpt", altså "track point"). "ele"-taggen ligger som et underelement, og er dermed ikke påkrevd for at punktet skal være "gyldig". Første og andre punkt er duplikater, og tredje og fjerde.

Tingen er at GPX-fila virker som den blir validert ved sjekk til tross for dette, og da er det nok fort gjort å tenke at fila er OK, for den er jo teknisk sett iht. schemaet. Dog er det ikke gitt at all programvare gjør en sjekk på slike punkter ved import, og dermed ender opp med å prøve å kalkulere en rute hvor en eller flere "legs" har lengde 0. Så er det sikkert ulikt hvordan dette håndteres. De appene jeg prøvde å importere GPX-fila i håndterte det fint, virka det som.

Har fjernet duplikatpunktene i vedlagt GPX-fil, du kan ev. prøve og se om den er bedre :) I tilfelle bør det gis tilbakemelding til apputvikler om problemer med eksport av påfølgende duplikatpunkter. Merk at dette er dels synsing fra min side.

Modal2_fjernet_duplikat.gpx

Endret av Måssåbjønn
La til fil.
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (43 minutter siden):

Jeg mistenker at dette rett og slett har med påfølgende duplikatpunkter i lista for ruta, altså at to punkter som ruta skal beregnes mellom har identiske koordinater, da Z-verdien ("ele") ikke skal ha noe så si for rutinga såvidt jeg vet (det går fint an å lage GPX-filer uten denne informasjonen) – såvidt jeg kan se ut fra den GPX-skjemaet det er linka til i fila, så er det bare "lat" og "lon" som er påkrevd, resten av info knyttet til punkter er nok frivillig, og burde derfor ikke ha innvirkning på ruting-funksjonaliteten.

Får forøvrig advarsel i QGIS med GPX Segment Tools-tillegget:

Så jeg holder en knapp på at GPS-enheten ikke helt skjønner hva den skal gjøre med segmentene som består av to identiske koordinater, da dette sannsynligvis er noe som burde fanges opp i eksporten av fila. Det gir jo null mening logisk sett å ha to identiske punkter etter hverandre i en rute.

Skal se om jeg får laga en GPX-fil av den du lasta opp der dette er fiksa.

Det kan jo være svaret ja.

 

jeg laget en rute i Topo GPS appen med kun luftlinje, da kom det ikke noen høydekurve, så jeg regner med at det ikke er noen høydedata i filen. Det virket også:

Bare_luft.gpx

 

Det er jo egentlig den enkleste løsningen på problemet, å bare tegne opp ruten i appen med luftlinje i stedet for å la appen selv følge stien (selv om det er veldig greit i tåke med nøyaktig rute å følge).

Men hva er egentlig best å følge av spor, rute og løype? (Løype er vel noe nytt, som ikke er på gamle Gps-er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaterte svaret mitt over med litt mer utfyllende forklaring på hva jeg tenker kan være problematisk med fila. Punktene som var dupliserte er vist på bildet (det lengst øst er hhv. tidlig og seint på sporet/ruta, og dermed ikke to påfølgende like punkter, bare to punkter med identiske koordinater).

bilde.png.4e2b09ee0c54423228fc703edafc71e2.png

Marius Engelsen skrev (26 minutter siden):

Men hva er egentlig best å følge av spor, rute og løype? (Løype er vel noe nytt, som ikke er på gamle Gps-er).

Jeg tenker at det mest logiske er en rute, da det fort vil bli mange punkter (og dermed korte segmenter) å navigere etter ved å bruke et spor. Man vil jo kanskje ikke ha en kurs for maks 3 meter av gangen, liksom? Eller, om det er en definert sti du går er det sikkert like greit med et spor, men om du navigerer ut fra at du f.eks. skal gå innom denne toppen, øst for det vannet, krysse elva her etc., men ikke har en veldig fast definert rute mellom de nevnte punktene – bare at du skal innom akkurat disse punktene – så er kanskje en rute (med relativt få punkter) best, tenker jeg.

Det er vel i prinsippet lite forskjell mellom et spor og en rute i GPX-formatet såvidt jeg vet, de skal begge være en ordnet punktliste i den rekkefølgen som representerer hhv. sporet eller ruta. Logisk sett tenker jeg som sagt at man gjerne vil ha litt lenger mellom hvert punkt i en rute enn et spor. Løype i Garmin-verden er såvidt jeg skjønner høvelig likt en rute, men den er en forhåndsberegnet navigering? Altså at om du avviker fra løypa, så vil ikke enheten forsøke å lede deg tilbake til løypa, slik en rute vil? Altså at navigering etter en rute vil oppdatere retning/avstand til neste punkt basert på din posisjon, uavhengig av om du følger ruta eller avviker fra den? Det er kjapt ut fra det jeg finner på nett, har ikke brukt verken spor eller løype i forbindelse med navigering i særlig grad selv, så ta det med en klype salt.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Litt sen oppdatering, men sitter å jobber med massiv sporet fra ut.no,

Når jeg forsøker å sette i gang en rute så blir den truncated i bestefall, så tror dette går på antall punkter (maks 200 på 66 GPSMap tror jeg)

Noen som har en god ide om hvordan ta ett slikt spor og få det over på garmin, bør man bruke track, course eller route.

Hvordan konverterer man en track slik at den er brukenes (blir litt som @Marius Engelsen sitt problem antar jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (8 minutter siden):

Litt sen oppdatering, men sitter å jobber med massiv sporet fra ut.no,

Når jeg forsøker å sette i gang en rute så blir den truncated i bestefall, så tror dette går på antall punkter (maks 200 på 66 GPSMap tror jeg)

Noen som har en god ide om hvordan ta ett slikt spor og få det over på garmin, bør man bruke track, course eller route.

Hvordan konverterer man en track slik at den er brukenes (blir litt som @Marius Engelsen sitt problem antar jeg.

 

Mitt problem med TOPO-GPS er at om man går fra sti til luftlinje, så lager den to identiske punkt, og det gir trøbbel. Det har app-ansvarlig blitt varslet om og anerkjent at dette faktisk stemmer, og de vil rette det (en eller annen gang?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (3 timer siden):

Noen som har en god ide om hvordan ta ett slikt spor og få det over på garmin, bør man bruke track, course eller route.

Angående track, course og route, så er forskjellen grovt sett noe slikt ut fra det jeg har skjønt:

  • Track er ment brukt som en logging over hvor du har beveget deg. Det betyr at det gjerne er tilknyttet et tidsstempel, høyde, distanse og slikt til hvert punkt. Da kan man hente ut og beregne hastighet og slikt fra sporet. Man kan teknisk sett navigere etter et track (spor), men det er kanskje mest hvis man skal gå tilbake samme vei som man kom.
  • Course er såvidt jeg vet en Garmin-spesifikk greie. Slik jeg har skjønt det er dette en forhånddefinert rute man ønsker å gå, der veien mellom punktene gjerne er viktig (hvis man skal følge en sti, for eksempel). Litt avhengig av enheten kan det være mulig at enheten kan beregne ny rute dersom du er ute av kurs (tenk hvis en sti er ufremkommelig), men da er man vel igjen avhengig av at veier, stier og slikt ligger inne som rutbare objekter i kartdataen, og at enheten støtter slikt.
  • Route er enkelt forklart en liste med punkter man ønsker å navigere etter, som nevnt over. For eksempel en bro man må krysse, et vann man skal gå øst for, en sti man skal finne osv., men der veien mellom disse punktene ikke er så viktig (altså ikke forhåndsdefinert annet enn som en rett linje). Enkelte enheter kan vel muligens også lede deg langs stier og slikt mellom disse punktene, men utgangspunktet er vel at navigasjonen viser rett linje mellom hvert definerte punkt.

Uansett tenker jeg at det er fornuftig å bruke Course eller Route hvis du skal bruke det til å navigere etter? Hvordan enheten håndterer omruting hvis du er ute av kurs tror jeg nok avhenger en del av selve enheten og hvilket av Course eller Route man bruker, og det kan derfor være verdt å ta en titt på hva enheten takler.

I stedet for å ha hele ruta som en fil, så kan det være verdt å dele denne opp mellom utpekte stopper, for eksempel der man tenker å overnatte. Altså ikke ha én rute med hundrevis/tusenvis av punkter, men dele opp ved naturlige skillepunkter (hytter eller andre lett gjenkjennelige steder, topper, vann etc.). Dette kan også gjøres i GIS-programvare hvis man vil klipppe en lang rute i mindre etapper.

Alternativt kan man gå veien via f.eks. QGIS og dele opp linja for hvert tohundrede knekkpunkt, for så å lagre hver linje med to hundre punkter som egen fil/rute, for så å importere disse. Relativt fort gjort hvis man har fila klar. Men ut fra at det ligger minimum 200 punkter i fila så antar jeg at ruta ligger langs stier, altså ikke bare definerte «fastmerker»?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har havnet på Route og fant også ut at en endring på gps'en for å sette den i direkte navigering var nødvendig. Det var litt rart siden jeg benyttet den samme GPS'en på Hardangervidda i fjor uten dette problemet. Mulig en software update el. har endret instillingen? Den må kanskje settes tilbake om man skal bruke "course mode"?

Tror også det å dele opp ruta i mindre seksjoner er fornuftig, Skarvheimen på 200 punkter blir ganske bra, men skal du gå med nesa i gps'en under en whiteout så bør den vel være veldig bra :). Hele DNT Signatur Massiv ble ganske grov etter konvertering :), måtte også prøve noen ganger pga. noen merkelige trekant ruter som dukket opp i konverteringen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.