GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skyte rype med salong?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lei av at rypa letter 50 meter foran meg, sÄ nÄ skal jeg ta med salongen pÄ jakt.

Har bare noen smÄ spÞrsmÄl:

Hvordan fÄr man Þye pÄ rypa? (mulig jeg har under pari rypeterreng tilgjengelig, men det ER rype der) Jakte nedover i terrenget?

Viktig med god kikkert? Er en Tasco til 699,- greit nok? Hva er anbefalt forstĂžrrelse?

Skyter dere utelukkende liggende? I sÄ fall - med anlegg eller bruker noen reim?

Annonse
Skrevet

Salong er vanligvis mest effektivt pĂ„ fjellrype. Evnt pĂ„ vinterjakt. Å jakte nedover tror jeg er en dĂ„rlig ide, da rypene ofte letter pĂ„ lengre hold da. For Ă„ oppdage rypa mĂ„ du ta deg god tid. Bruk gjerne kikkert! De beste forholda er kombinasjonen av hvite ryper, men bare enkelte snĂžflekker. Da finner du rypa ved snĂžen.

NÄr det gjelder optikk, skytestilling osv har jeg ikke sÄ mye peiling pÄ det. PrÞv deg fram! NÄr du klarer du Ä treffe ei fyrstikkeske pÄ 50m hold er du klar for jakt. Men blÄser det kan du glemme salongen!

Skrevet

Bruk veldig god tid . En kombinasjon av posteringsjakt og stÞkkjakt . Bruk kikkert flittig sÊrlig nÄr det er overskyet.

Nedoverjakt er bortkastet hvis du skal bruke hagle. Rifle derimot gjÞr ting lettere. Men jakt helst fra sidelengs til oppover nÄr det gjelder rype. Pus er litt lettere Ä samarbeide med ihvertfall her til gÄrs

Jeg bruker en Tikka M558 . kal 222 rem med 3-12 * 50 pÄ lirype , fjellrype og pus. Skaff deg en god hÄndkikkert som er lett , liten og har opp til 8* forstÞrrelse . Det holder for meg med 28-32 Äpning .Pris 2500.- og oppover. De har som regel god linsebehandling . Det vil du sette pris pÄ under jakt i den kalde Ärstiden. Dugg er sjelden et problem pÄ min Skytec 4-8*28 til 2650.-

Skrevet

Takker! Mye bra her. SÄ langt bruker jeg skiskytterbÞrsa, og tror jeg skal klare Ä treffe det meste med den pÄ 50meter. Har smÄplaner om reinsjakt neste Är, og skal kanskje skaffe en 6,5x55 til da, sÄ da kan jeg kanskje skyte rype pÄ lenger hold ogsÄ:lol:

Men bruker folk anlegg eller reim nÄr dere skyter? Ingen som skyter stÄende?

Skrevet

Bruk alltid de muligheter som er for Ä avgi et sikkert skudd under jakt pÄ levende individer.

En god jeger finner alltid og bruker alltid anlegg. Hva de nÄ enn mÄtte vÊre.

Skrevet

Kikkart er meget viktig, har skutt fjellrype pÄ ca 70 m med salong (22lr remington subsonic) Det gjekk meget bra, men det betinger at forholdene tilater det. min erfaring so vil eg sei at over 50 m so mÄ du tenke litt nÄr du skal sikte i forhold til kula sin kulebane..........

Skitt jakt :D

Skrevet

Noen som har skutt uten kikkert da? GÄr det an Ä bruke en vanlig hÄndkikkert fÞrst, for sÄ Ä ta opp bÞrsa og skyte rypa med Äpent sikte? Noen her som gjÞr det slik?

• 3 uker senere...
Skrevet

For Ä unngÄ at fjellrypa alltid letter pÄ 50 meter, gÄ nedenfra og oppover mot rypa.

Da er det helt utrolig hvor nÊre du kan komme selv om den ser deg. Hvis rypa ikke er stÞkket har jeg vinterstid kommet inn pÄ 5 meter flere ganger. Dette er uten hagle vel og merke, da smeller det lenge fÞr. Kommer du ovenfra er det veldig vanskelig i forhold. Da tror jeg det er bedre Ä gÄ en lang omvei og komme seg under rypa.

Skrevet

Jeg har hatt samme problemet med haren pÄ sÞrÞya her oppe.. at den springer pÄ over 30 meter... men setter seg lengre borti veien (50-80) meter.

SÄ jeg tenkte dette skulle det bli slutt pÄ... sÄ jeg invisterte i en kombi... kaliber 12/76 - 6,5x55.

Denne kan jeg bruke til sikkert det meste, skyt fugel med helmantel...

Jeg har ett Leupold Shotgun VX-I 1-4x20mm kikkertsikte... faktisk veldig bra selv i skumring.

Bruker 1x nÄr jeg jakter med hagle, Ä vrir den som oftes til 4x nÄr jeg skyter med rifle...

Skutt hare pÄ 80 meter, fugel pÄ 60-70, og brukt den ogsÄ pÄ storvilt.

Bare Ă„ bytte kule for Ăžnsket jakt..

Bruker ogsÄ kikkert, huske ikke ka den hete nu, men den e gul :D

Husk bare Ä ha sikker bakgrunn nÄr du skyter med rifle...

Skrevet

Takker:)

Skulle pÄ skogsfuggeljakt for noen uker siden. Da fant jeg ikke forskjeftet til hagla, sÄ jeg mÄtte ta salongen. SÄ ikke en eneste fuggel, men prÞvde bÞrsa pÄ hold opp mot 100 meter, og synes det ga tilfredsstillende resultat. Hadde nok vÊrt bedre med kikkertsikte, men Äpne sikter var bedre enn forventet.

Var forresten en kamerat som skÞyt en hare i hodet her om dagen med Äpne sikter. Han sa det var veldig greit, men selvsagt bedre med kikkert.

• 2 uker senere...
Skrevet

Trolling? Noen vil nok mene at dette ikke er human jakt, men Under fine lysforhold er det "lett" Ä prikke fem fyrstikkesker pÄ 50 meter med Äpne sikter, spÞr du meg. Da er det i og for seg humant nok...

Skrevet

Det er en vanlig oppfatning blant jegere at man ikke skyter hodeskudd under jakt uansett siktemiddel, pga. faren for skadeskyting, sÄ hodeskudd pÄ hare med salong ville jeg ikke snakket sÄ hÞyt om.

Skrevet

Å skyte hare i det hele tatt med salong er forbudt, uavhengig av hvor god skytteren er og uavhengig av hvor han/hun plasserer/forsĂžker Ă„ plassere skuddet. SĂ„ vidt meg bekjent er salongrifle ogsĂ„ forbudt ved jakt pĂ„ tiur/rĂžy.

Skrevet
Å skyte hare i det hele tatt med salong er forbudt, uavhengig av hvor god skytteren er og uavhengig av hvor han/hun plasserer/forsĂžker Ă„ plassere skuddet. SĂ„ vidt meg bekjent er salongrifle ogsĂ„ forbudt ved jakt pĂ„ tiur/rĂžy.

Salong er opptil hares stĂžrrelse, men ikke hare.

Skrevet

Den der redselen mot hodeskud mÄ vÊre et norsk fenomen.

Kan forstÄ det pÄ store dyr som Elg og Moskus som sikkert har en hodeskalle som laget av panser, men kan ikke se noe problem Ä skyte smÄvilt hodet.

Det er en forutsetning at en kjenner sine begrensinger som skytter, en annen fordel med hodeskus er at muighetene for skadeskytng er mindre, enten sÄ treffer du elller sÄ gjÞr du det ikke.

Der er greit at dett ikke er lov Ä skyte hare med 22LR men den haren som overlever et hodeskud med 22LR har ikke jeg lyst Ä mÞte pÄ i et mÞrkt smug.

Skrevet

Kan forstÄ det pÄ store dyr som Elg og Moskus som sikkert har en hodeskalle som laget av panser, men kan ikke se noe problem Ä skyte smÄvilt hodet.

Det er en forutsetning at en kjenner sine begrensinger som skytter, en annen fordel med hodeskus er at muighetene for skadeskytng er mindre, enten sÄ treffer du elller sÄ gjÞr du det ikke.

Der er greit at dett ikke er lov Ä skyte hare med 22LR men den haren som overlever et hodeskud med 22LR har ikke jeg lyst Ä mÞte pÄ i et mÞrkt smug.

Skyter fint rein med 22LR Ä, det er det alle bruker nÄr dem tjyvslakter... helst med lyddemper.

Jeg personlig ville nok valgt noe kraftigere vis jeg skulle skutt meg en rein.

Skrevet

Grunnen til at man ikke skyter hodeskudd er fordi risikoen for skadeskyting er ekstra stor, ikke liten sÄnn som du har fÄtt for deg

Skrevet

Har jaktet endel fjellrype med salongrifle, bÄde med og uten kikkert. Mitt rÄd nr. 1 er: kjenn rifla og dens begrensninger. Hold ut til 80meter gÄr, men strekkes det lenger en dette sÄ er dette kaliberet ubrukelig. Jeg har trives best med en kikkert med 8x til 10x forstÞrrelse, og brukbar lysÄpning. Det som blir utfordringen er Ä beregne kulefallet fra 50 meter og utover, spesielt fra 60 meter faller kula mye. Jeg brukte Ä ha rifla innskytt pÄ 65meter, og kjente kulebanen veldig bra ut til ca. 75m. RÄd nr. 2 er Ä Þve seg pÄ Ä estimere avstanden til rypa (eller noe som er tilsvarende i stÞrrelse) ved Ä bruke kikkertsiktet dvs. hvor mye plass tar rypa i forhold til siktekorset, pÄ hvilket hold. Et Mildot retikkel er Ä foretrekke! Det har avstandsmerker og gjÞr det raskt Ä lÊre seg avstanden til rypa: To avstandsprikker er 100 meter og 4 avstandsmerker er 50 meter osv. Kikkerten trenger ikke vÊre dyr, men du fÄr det du betaler for.

Ellers sÄ er en god hÄndkikkert der jeg ville lagt investeringen, en lett 10x32mm kikkert ville vÊre ideelt pÄ fjellrypa. NÄr du har gÄtt noen turer merker du at du begynner Ä bli flinkere til Ä kjenne igjen rypa i terrenget. Stort sett er rypejakt med salong godvÊrsjakt med lite vind - riktig koselige turer i fjellet.

NÄr det gjelder anlegg sÄ glem tofot - bare ekstra vekt Ä drasse pÄ. Bruk istedet sekken, eller vottene pÄ en stein som stÞtte for rifla.

Hullspiss ammo og high-velocity er bortkastet velg en solid kule med god presisjon. Jeg pleide skyte etter overgangen mellom bryst og hals- det ga som oftest best resultater og mindre risiko for alvorlig skadeskyting (enten er det treff eller sÄ er det bomskudd :D

Dette er en meget spennende jakt - selv har jeg solgt min salong og kjÞpt en lett rifle i 6mm PPC, som jeg tar i bruk til neste sesong pÄ rype, gÄs og skogsfugl og noe sjÞfugl. Da strekker jeg holdene til over det dobbelte, og er ikke like utsatt for vÊr og vind.

lykke til med en spennende jaktform!

Skrevet
Det er en vanlig oppfatning blant jegere at man ikke skyter hodeskudd under jakt uansett siktemiddel, pga. faren for skadeskyting, sÄ hodeskudd pÄ hare med salong ville jeg ikke snakket sÄ hÞyt om.

Hva med seljakt da?

Skrevet

Jakt skal foregÄ ryddig og med stÞrst mulig sikkerhetsmargin og minst mulig lidelse for dyret. Hodeskudd er humant de gangene man treffer rett, men statistikken er klar pÄ at det skjer flest skadeskytinger da. Det er den enkle grunnen til at man skal la vÊre Ä skyte i hodet pÄ dyr. Treffer man i de vitale organene sÄ er omrÄdet man mÄ treffe langt stÞrre og det gÄr uansett rimelig kort tid fÞr dyret dÞr.

Av samme grunn sÄ skal man benytte seg av alt anlegg man finner.

Andre gjÞr nÄ som de vil, men jeg personlig ville instendig bedt mine jaktkompiser om Ä la vÊre Ä skyte etter hodet eller prÞve pÄ noen vill-vest skyting. NÄr det er sagt sÄ kan man skyte godt med Äpne sikter sÄ lenge man ikke prÞver seg pÄ for stort hold.

Jakt er pÄ sett og vis en "sport", men sÄ lenge det er drap og lidelse (som er helt naturlige elementer i livets gang!) sÄ bÞr det ikke "gÄ sport" i skyte pÄ lange hold e.l. bare for underholdningens del.

Men rypejakt med salong = kjempefin jakt! Gjerne start ut dagen med Ä sette noen snarer som du sjekker pÄ turen tilbake og morgenen etterpÄ fÞr du flytter pÄ de! =D

Skrevet

Hva med seljakt da?

Kombinasjonen av at det er vanskelig med andre alternativer, og hurtigekspandere flattskytende kuler gjÞr jo at det er akseptabel synes jeg, men jeg ville ikke brukt samme teknikk pÄ annet vilt hvor det er mulig Ä skyte vanlige jaktskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.