Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med SPOT "nødpeilesender" på Svalbard


Hubroen

Anbefalte innlegg

Kom hjem igår etter en 10 dagers tur på Svalbard. Hadde med meg SPOT senderen uten å ha helt tiltro at den ville virke så langt nord. Jeg aktiverte den sporadisk noen ganger på turen fra Longyearbyen til Ny Ålesund. I Ny Ålesund ringte jeg hjem og min kone som kunne fortelle at hun hadde fått disse OK signalene på sin mobil. Begynte deretter å bruke Spot-en mer aktivt og jeg er overrasket hvor bra den har virket. Dessvere prøvde jeg den ikke på lengst nord punktet (79 16,66") men den virket helt fint langs hele Prins Karls Forland og i Isfjorden. Det eneste som satte begrensinger var om jeg hadde kort avstand til høye fjell rett i sør.

Legger ved et par eksempler på OK signal. Zoom ut litt på kartet så får man en grei oversikt.

Latitude:78.808

Longitude:10.9412

Nearest Location:not known

Distance:not known

Time:08/20/2008 19:53:01 (Europe/Oslo)

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=78.808,10.9412&ie=UTF8&z=12&om=1

Latitude:78.2954

Longitude:13.996

Nearest Location:not known

Distance:not known

Time:08/26/2008 11:25:55 (Europe/Oslo)

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=78.2954,13.996&ie=UTF8&z=12&om=1

Har forøvrig brukt SPOT-en på 3 solo fjellturer i sør norge i sommer og dette er et topp produkt. Man kan registrere så mange e-post og mobil SMS motakere man vil på SPOT registrerings siden før man dra. Familien hjemme får dermed oppdateringer på SMS/e-post og har fått større ro med at jeg drar alene til fjells. Der hvor jeg hadde mobil dekning fikk testet hvor raskt systemet er. Det tok ca.90 sekunder fra jeg aktiviserte OK signalet til senderen kvitterte med sendt signal, deretter tok det mindre enn 15 sekunder til en SMS tikket inn på mobilen min. Jeg er kjempe fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,hvordan betaler man abonementet,er det til butikken hvor man kjøper den eller er det ett annet sted?

Hvis man kjøper den i usa,må registreringen skje der eller kan man kjøpe abonement når man kommer hjem til norge?

Har hørt man må betale årsabonement og så et lite tillegg om man vil at de hjemme skal følge deg på google map via sånne automatiske tracking points.

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ikke noe hvor den er kjøpt. Abonementet aktiveres når man registrerer Spot-en på findmespot.com og betales direkte med kredittkort. Prisen på registreringen avhenger av hvilken adresse man bruker. Prisen er 99/år, USD for USA og Euro for Europa. Skal man ha tracking kjøpes dette ved behov når det skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.