Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange taulengder regner man på normalruta til Stetind(en?) i Nordland.


Busken

Anbefalte innlegg

Annonse

Det kommer jo litt an på hvor stødig du er. Jeg hadde med en sprek, men uerfaren konfirtmant opp i fjor. Vi gikk løpende/korttausteknikk til Mysosten, sikret fingertraversen og gikk resten uten tau (men det er et par litt utsatte steder like under toppen). På returen er det en rapell fra toppen av Mysosten. Når jeg har returnert Normalveien, etter å ha gått andre ruter på fjellet med erfarne komnpiser, har vi kun sikret (rappelert) ned Mysosten.

Vi var der på en lørdag og da var det 3/4 store grupper med førere som skapte ekstrem kø. Et godt tips er derfor å foreta en nattebestigning. Med middnattssol og tomt fjell er nok dette den beste måten å oppleve Stetind på.

Forøvrig er det nettopp utgitt en glimrende fører for Stetind. Du trenger ikke denne for normalveien, men hvis du er interessert i andre ruter på fjellet kan den trygt anbefales.

http://www.topptur.nu/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vi gikk løpende/korttausteknikk til Mysosten, sikret fingertraversen og gikk resten uten tau (men det er et par litt utsatte steder like under toppen). På returen er det en rapell fra toppen av Mysosten. Når jeg har returnert Normalveien, etter å ha gått andre ruter på fjellet med erfarne komnpiser, har vi kun sikret (rappelert) ned Mysosten.

Jo utviser stadig en fin evne til å gi gode beskrivelser med få ord (her er det lærdom for egen del :wink: )

Beskrivelsen hans passer stemmer 100% med det bildet jeg sitter igjen med nå, ett år etterpå. Jeg ville kviet meg for å gå fra fortoppen til Mysosten uten løpende, men sikring er mindre påkrevet på retur, da dette strekket går gradvis oppover. Stødighet er, som Jo nevnte, en forutsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.