Gå til innhold
  • Bli medlem

Myte eller fakta - isbre og brevann...


I&E

Anbefalte innlegg

Har hørt noen påstander som jeg lurer på om det er noe hold i eller om det bare er tull:

- man skal ikke drikke brevann, da blir man syk...

- man skal ikke spise snø fra isbre, da blir man syk...

- man må iallefall ikke spise snø fra isbre hvis det er sorte prikker der, det er farlig...

- man må passe på så man ikke skrubber opp huden på isbre, da får man betent sår...

- o.s.v...

Hvordan syk blir man, hva er det som gjør man syk, hvor farlig er det egentlig??

Noen som har egne erfaringer ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har erfaring med å drikke smeltevann fra en isbre opptil flere ganger, og har aldri blitt syk.

Jeg har også skrubbet meg til blods på en isbre uten å bli syk.

Nysnø på en bre er sjeldent farlig å spise, jeg har i alle fall aldri blitt syk av det (men sår i munnen hvis jeg spiser mye...). Dog noe mer usikker på gammel sne som sikkert kan inneholde litt av hvert.

Sorte prikker ville jeg stort sett ikke anbefalt å spise enten det er på en snø-/isbre eller noe annet sted :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltevannsbekker og spesielt elver inneholder gjerne mye fint slam, steinmel - har et faguttrykk men kommer ikke på det. Dette slammet har skarpe kanter som kan være ugunstig for rør og tarmer ved at man kan skrapes opp innvendig.

Dette gjelder i mindre grad for smeltevannsbekker som renner oppå isen.

Farge og prikker i snøen kan være flere ting: Støv, smuss, sand, steinmel eller også organismer. Du dør neppe av det, men jeg ville vel neppe spiste snø som var synlig skitten.

Døde dyr, primært smågnager men også en og annen rein som tar kvelden på breen blir liggende lenge og råtne sakte. Disse kan forurense smeltevannsbekker. Man dør jo ikke akkurat av det heller, men ser man døde dyr på breen ville jeg kanskje vært forsiktig. Har drukket mye brevann opp igjennom (ikke slamgrått, men vann som ser noenlunde klart ut), men det begrenser seg, for jeg synes nesten alltid det er en ettersmak av slam / steinmel som jeg ikke er så glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: Brevann drikker vi bare fra flaske, type Imsdal etc.,......

Etter å ha lest litt rundt om her på fjellforum, ser jeg att det er veldig individuelt, noen drikker brevann og merker ingenting, andre blir syke! Mitt råd er: Ikke prøv det før turens siste dag....og som lompa skriver, ta med nok dopapir!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det jo også an på hva slags brevann det er snakk om.. Jeg har ingen problemer med å drikke fra elva noen kilometer ned fra breen. Det er vannet som kommer direkte fra breen (og enda verre fra gammelsnøen i fonnene) jeg ikke vil drikke. Reinen stiller seg på fonnene om sommeren for å kjøle seg og komme unna bremsen. Den svarte gammelsnøen er gjennomtrukket av reinsdyrskitt...

Naturen er det beste filter, og noen kilometer unna blir det drikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.