Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørn i Setesdal


Lyngve

Anbefalte innlegg

Annonse

At det er både ulv og bjørn i Setesdalsheiene er en kjennt sak. Bjørnespor har blitt observert tidligere i retning Åseral. I tillegg er det sett ulv på Eikerapen i Åseral 2 ganger i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ein litt heldeg så kan det kome bjørn til heimen inn frå vest og, er nemleg ein heil haug med bjørne-observasjonar i Sogn og Fjordane den siste tida. No har dei fått fellingsløyve i Sunnfjord, så håpet må jo då bli at den vandrar der i frå!

http://www.firda.no/nyhende/article3584355.ece

Synest det er greit at ein må verne om sauebøndene på vestlandet, dei er nok meir utryddingstruga enn bjørnen. Men det blir feil å ta bjørnen av dage, andre midlar må då kunne nyttast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gitt fellingstillatelse på den luringen som la igjen "bjørnespor" i Sunnfjord ? Slikt er vel strengt tatt drap............

Det er snakk om at vi i Skottland skal innføre bjørn og ulv igjen + elg. Importen av ørn fra Salten området til Skottland har vært en gigantisk suksess.

Det blir satt ut bevere i et særdeles øde del av Skottland fra i sommer. Disse kommer fra Vestfold. Men uoffisielt har vi allerede en stamme med bevere. Noe politiet etterforsker akkurat nå.

Det er dog velkjent at vi nå har otere nesten helt inn oppe i Glasgow sentrum. I tilfelle en bytur, vil de treffe mye rev. En fin rødrev ble observert midt på dagen på George Square, selveste midtpunktet i Glasgow. En av tusen ++ rev innenfor Glasgow by.

Når jeg tenker meg om, har vi også en bestand av større kattedyr. Pantere er det snakk om. I Nord Irland har de en panter/farlig katt som gumler i seg høns, sau og hjort på regulær basis. Visstnok en rømt pus fra en av disse para-military bossene som syntes det var kjekt med en stor katt i huset. Så sier ryktene.

Jeg tror ikke at bjørn er skogens farligste dyr. Elg, derimot. Kommer man mellom kalv og elgku, er det siste reis. Evt et langt opphold i et tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Man kan spekulere mye rundt bjørn i Setesdal aust - og vesthei. En ting er sikkert. Så sent som i april 2009 ble det avfotografert tydelige bjørnespor på Hydalsmo, et par år før det traff en jente på scooter bjørnen like ved Kleivgrend og i 2008 ble det observert - og visstnok fotografert - bjørnespor mellom Ramsvatn og Hovatn på Valle Austhei. Vi kjenner også til jevnlige observasjoner på Setesdals vesthei.

Når det gjelder Ulv har man på tilsvarende måte jevnlige observasjoner.

Alt dette tyder på at de store rovdyrene finnes i området. Men man kan ikke på noen måte konkludere med at det er noen stamme, hverken av bjørn eller ulv. Hva gjelder bjørn har man vel fastslått at den såkalte "Tokke - stammen" ikke eksisterer lenger - selv om noen spekulerer i at det finnes noen få borgjemte individer hvilket ikke er sansynlig at ville overlevet.

Man kan derfor gå ut fra at det ikke finnes noen bjørnestammer vest for det som måtte finnes langs svenskegrensen. En utvidelse av dette området ville ta mange hundre år, så det vil ikke være store behovet for pepperspray i overskuelig fremtid. I dag sier forskerene at binna ikke vandrer og at avkommet til binna kun utvider morens område med ca 5 kilometer. Da er det lett å regne seg frem til at etablering av en syd eller vestnorsk bjørnestamme er relativt utenkleig.

Så hvorfor ser vi bjørn likevel? Svaret er enkelt. Ung hannbjørn vandrer, og vandrer langt. Den overvintrer og trekker videre. Ydderst få individer blir på en plass, hvis plassen er langt fra en binne...ja da er det ikke mange muligheter for etablering av en stamme.

Selv synes jeg det er trist, da jeg gjerne skulle sett at vi hadde bjørn rundt i landet, og ulv også for den slags skyld.

Men la oss være glad for at disse vandrerene eksisterer så vi har en mulighet til å se disse praktfulle dyr i norsk natur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utrolig fin og utfyllende Opplysning, hadde vert litt interessant hvis det hadde funtes litt flere rovdyr rundt om... synes det er meget synd det nå skal utføres jakt på Ulv, er helt utrolig U-Vist å drive en slik politikk som det gjøres nå. Skjønner bondene er urolig, men det finnes altid en løsning ovenfor masseslakting av disse fantastiske dyrene.

Jeg mener staten får ta på seg utgiftene til disse bøndene som mister sine dyr hvis det ikke kan lages en annen ordning, det er nå min mening iallefall.

Hils Bjørn hvis du ser ham =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei g takk for tilbakemelding.

Med fare for å få alle rovdyrmotstandere og bønder mot meg fremsetter jeg noen påstander vedrørende husdyrhold. Bøndene roper høyt om at rovdyrpolitikken er ren dyreplageri overfor sauene på beite. Jeg vil ikke på noen måte bestride at den lidelsen en sau står overfor når den blir revet av et rovdyr. Men vi skal være klar over at rovdyrene kun har ansvaret for en liten del av de husdyrene som går tapt på beite. De aller fleste husdyrene dør pga myrer, elver/bekker, benbrudd osv osv. Jeg spør meg da om ikke det heller er slik at bøndene helt bevisst sender sauen ut på og ut i den sikre død?? Hvem er da dyreplageren??

Det finnes mange metoder å drive med sauer og annen husdyr. Alt blir avvist som for dyrt, og det virker som man ikke er villige til å se på nye metoder, slik de gjør i mange andre land- og tydeligvis med hell. Myndighetene må selvsagt bidra med sitt!

Nå har jeg kanskje startet en rovdyr - sau debatt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Mr. Ingstad!

Var vell jeg som startet den Ulv/Sau tingen...=) tror vi drar den tilbake til Bjørn for å holde tråden =)

Vet noen forresten hvor mange bjørner det finnes sånn ca i Norge og hvor det er registrert større anntall?

Vet det er en god del i Passvik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi huske på at mange bjørner som krysser grensa til Norge fra Sverige egentlig regnes som svenske bjørner. Med en svensk bjørnebestand på omkring 3200 bjønn så skjønner man at 10 felte individer i grensetraktene ikke blir så mye likevel.

Det interessante er vandringene til hannbjørnene. (Som nevnt over) Ved et tilfelle vandret en radiomerket hannbjørn gjennom Stockholm. Den ble til og med observert svømmende i skjærgården i Stockholm av to jenter som var ute og badet på en holme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så vidt jeg har kunnet ta rede på er tallet på ca 3200 bjørner hentet helt tilbake fra 1994. I 2006 skrives det følgende:

Bjørn finnes i dag i fem små områder på grensa til Sverige og Finland/Russland. Den nordligste er en del av den finsk-russiske bjørnestammen mens de andre er en del av en større bestand, rundt 1000 dyr, i Sverige. Antall bjørn i Norge beregnes ut fra antall voksne binner. I 2003 var antall voksne binner i Norge minimum 6-12. Det tilsvarer totalt langt under 100 dyr.

Kilder:

- NINA rapport temahefte 22, 2003, Rovvilt og Samfunn i Norge En veileder til sameksistens i det 21. århundre

- NINA minirapport 007, 2003, Minimum antall familiegrupper, bestandsestimat og bestandsutvikling for gaupe i Norge i 2003

- Miljøverndepartementet, 2003. St.meld.nr. 15(2003-2004) Rovvilt i norsk natur. 134s.

- Wam, H.K. et al., 2003. Ulv i Østfold 1999-2003 – et sammendrag av resultater fra forskningen. Institutt for naturforvaltning, Norges landbrukshøgskole. 21s.

- Nettstedet www.miljostatus.no underområde Buskerud - rovdyr

Når det gjelder vandringer vet vi at det kommer bjørn fra sverige og ned i sør - norge. Eksepler på det var "Deisjøbamsen" og "Läfto" Sistnevnte ble skutt i nærheten av Åmli, og av grunner jeg personlig fant helt urimelige. Det er også all grunn til å tro at de bjørn og ulv som observerse på i sørnorge og vestnorge er vandrere, selv om jeg selv har en mistanke om at det er en del ulv som har fast tilhold i sørnorge uten at det kan kalles en stamme. Dvs at det er nok av dem til at de formerer seg.

(jeg heter ikke Ingstad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er greit at ein må verne om sauebøndene på vestlandet, dei er nok meir utryddingstruga enn bjørnen. Men det blir feil å ta bjørnen av dage, andre midlar må då kunne nyttast?

Jeg kom over en videosnutt på youtube, der en saubonde kommer i nærkontakt med en bjørn, men tror ikke det er fra Norge, tipper det er i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han var kald, tror nok han hvet hva han gjør.

halt utrolig å se på.

gleder meg hver gang jeg er i bjørne land, håper å se han bamsefar på nært hold en gang.

Traff brunbjørnen for første gang i år, men den ble skremmt av meg og hunden min.

Men fikk sett baken på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per definisjon er grizzly og brunbjørn det samme. Grizzlyen utfører slike skinnangrep på lik linje med brunbjørnen i Skandinavia.

Det kan diskuteres, siterer fra Wikipedia:

Det genetiske mangfoldet er størst blant brunbjørner i Eurasia, så forskerne mener at arten opprinnelig må ha utvandred til Nord-Amerika fra Asia.

Den største brunbjørnen er kodiakbjørn (Ursus arctos middendorffi), en underart som kan bli like stor eller til og med større enn isbjørn. Denne finnes kun på noen få øyer utenfor Alaska. En nesten tilsvarene stor bjørn finnes også på Kamtsjatkahalvøya og på Paramushirøya i Russland, men denne bjørnen, som gjerne kalles kamtsjatkabjørn eller kjempehalvøybjørn, blir ikke anerkjent som en egen underart. Mer kjent er imidlertid den amerikanske underarten grizzlybjørn (Ursus arctos horribilis), som mange forskere nå mener tilhører en felles underart med eurasisk brunbjørn (Ursus arctos arctos). Det finnes imidlertid fortsatt mange ubesvarte spørsmål, så mange mener fortsatt at de tilhører to forskjellige underarter. Eurasisk brunbjørn er ofte mindre enn de nevnte amerikanske underartene, men også dette varierer.

I det hele tatt er det stor uenighet omkring underarter hos brunbjørnen, selv om en rekke har blitt beskrevet gjennom årene. Noen mener også at isbjørn egentlig kun bør betraktes som en underart av brunbjørn, noe som faktisk støttes av nyere forskning.

Jeg har tidligere lest klare anbefalinger om at man ikke skal gjøre det samme med Grizzly, så jeg synes ikke du skal gamble på det:)

Vent på denne f.eks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.