Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 11. aug. 2023 i alle områder
-
.... dette blir bare en beskrivelse av en episode...: Som dere ser på bildet har jeg brukt stener til hjelp i bardunering av teltet. Også lagt noen stener på kanoen. Alt dette etter erfaringen kvelden før. som jeg dessverre ikke har bilder fra. Etter å ha slått opp teltet kvelden før, kvelva kanoen og lagt meg posen, så blåste det opp. Heftig regnvær og sterk vind, med tidvis kastevind "fra alle kanter". Sovnet, men våkna av at fronten på Niak ble presset bakover, så pass at jeg følte jeg måtte sette meg opp og "skyve i mot". Her må det bedre bardunering til tenkte jeg. Samtidig kjente jeg at jeg måtte på do, så da valgte jeg en enkel rask løsning før jeg gikk. Jeg festet en bardunsnor til det ubrukte bardunfestet midt på døra til Niak, strakk snora mot kanoen - som jeg løftet litt opp, bare nok til at jeg fikk trukket bardunsnora over midtspantet på kanoen, før jeg slapp den ned og fikk slått en knute utsiden. En kano på over 20 kg bør vel holde, tenkte jeg, ihvertfall til jeg får henta noe stein. Da jeg omlag 50 meter unna teltet hadde gjort mitt og var på vei tilbake, måtte jeg stoppe å speide.........hvor er teltet?!? Først så jeg det ikke, men så så jeg en duk som blafret litt omtrent der jeg hadde forlatt det. Men...kanoen da?? Tok et halvt sekund før jeg så at den som før lå kvelva foran teltet, nå lå bak teltet på et stykke svaberg der. Teltet lå helt på rygg. Pluggene som jeg hadde i front lå på bergflata like over der kanoen hadde havnet. Det jeg antar skjedde her var at vinden var så sterk at vinden presser teltet bakover, med sånn kraft at kanoen letter litt fra bakken, trolig akkurat nok til at kastevinden får tak og hiver kanoen over teltet. Heldigvis hadde jeg lukket teltdøra da jeg gikk ut, så alt som lå inni teltet lå fortsatt på innsiden, men det som lå i forteltet måtte jeg hanke inn. Første prioritet var nå å få opp teltet igjen. Og da skjer det utrolig. Mens jeg ligger på kne ved kortsiden av teltet og prøver å finne nytt feste for en av pluggene, så ser jeg i øyekroken at kanoen letter fra berget - og blir kastet tilbake samme vei den kom. Og den landet slik den ligger på bildet. Jeg rakk å dukke mer mot bakken da jeg så den komme. Unngikk altså å få den i hodet, men det var nære på. Ja sånn kan det gå. Heldig var jeg, på sett og vis. For jeg fant ingen synlige skader på teltet, både stenger og duk virket ok. Og kanoen? Et av spantene hadde blitt slått ut av stilling, men det var bare å dunke det på plass igjen med gummi-klubba. Ellers ikke noe. Bare veldig høy puls for denne kroppen mens dette pågikk altså. Fikk sikra med stein, som vist på bildet, men det gikk en stund før jeg fikk sove igjen. Niak imponerte dog. Stengene "flekset" noe voldsomt mens det blåste som verst, men de holdt. Og de overlevde møtet med Ally'en, som forsåvidt også imponerte. De sa nemlig ikke noe om at den også kan fly da jeg kjøpte den. (jeg vet at det ikke er slik man bør bardunere mot stein. Bør legge stein over plugg, ikke snora rundt. Men når regnet pisser, vinden uler, og pulsen er høyere enn høy, da velger man kjappeste løsning. :-) )9 poeng
-
Ah, knirking. Hater det. Knirking kommer av at to materialer beveger seg mot hverandre og har akkurat nok friksjon til at de "henger litt igjen". Litt som jordskjelv når to kontinentalplater beveger seg mot hverandre. Løsningen er enten å sørge for at de ikke beveger seg (øke friksjonen) eller at de beveger seg helt fritt (redusere friksjonen). Så det virker egentlig som et problem som skulle være enkelt å unngå, men det er veldig komplekst. I ryggsekker er det flere overflater som kan foråsake knirking, men stort sett er det enten at en ramme glir mot et stoff, eller at skummet inni skulderremmer eller hoftebelte glir mot et stoff. Problemet kan oppstå - eller ikke - tilsynelatende helt tilfeldig, som gjør prøblemsøking vanskelig. I noen tilfeller har den ene flaten "polert" den andre nok til at den uheldige friksjonen oppstår -i andre tilfeller kan det være f.eks at belegget på baksiden av stoffet har tatt opp litt fuktighet eller blitt slitt akkurat "nok". Vi mistenker også at pulverlakk/oljer fra produksjon av rammer "tørker ut" over tid og kan bidra til at friksjonen økes. (Man skulle tro at løsningen var å lage dønn statiske sekker som ikke beveget seg, men splitterny forskning tilsier at noe bevegelse i en sekk absolutt er å foretrekke. Det kommer mer om dette temaet senere når forskningsrapporter publiseres) Noen mener at problemet kommer oftere på nyere sekker som bruker mer miljøvennlige materialer og overflatebehandlinger. Vi testet ut veldig mange overflatebehandlinger da vi gikk fra C8 til C6 på impregneringen for mange år siden, og noen gav veldig mye lyd, så det var mye arbeid før vi kunne lage sekker med C6 impregnering. (Heldigvis var det ikke like lyd-problematisk å gå fra C6 til C0/PFC-free) Problemet er velkjent hos alle produsenter i alle prisklasser, og jeg kan forsikre om at alle hater det, og alle prøver å unngå det. Hvis man søker på "backpack squeak" ser man at man ikke er alene om knirk, og at de fleste anbefaler (som @Fjellfant) en spray for å redusere friksjonen. WD40, silikonspray, voks og "dry lube" spray (f.eks for sykkelkjeder) er alle velkjente problemløsere. Noen av disse vil nok lage flekker i stoffet, så ha det i bakhodet når det applikeres. Utviklingsavdelingen vår eksperimenterer faktisk med disse løsningene nå, med målet om å kunne komme tilbake litt utpå høsten med en anbefaling på noe som fungerer bra. Ingen bedre løsning enn @Fjellfant sin altså, men kanskje litt kunnskap om bakgrunnen. -Johannes // Bergans4 poeng
-
Jeg har latt være i et år nå, fordi norske butikker var utsolgt og jeg ikke orket å importere. Men plutselig var det dukket opp et par, så nå har jeg bestilt meg telt som henges på bakluka på bilen. Jeg har varebil som jeg sover i varerommet på noen ganger, men det er ikke allverdens behagelig når man ikke kan lufte. Med et sånt telt kan jeg ha bakluka åpen, så er det myggnetting i teltet. (Ref bildet, da jeg sist våknet i bilen var kleggen klinke klar for meg utenfor...) Jeg får også mulighet til å stå å skifte, skjermet for trafikken det fort kan være forbi. Sjennialt, tenker jeg i hvert fall før jeg får prøvd det. 🤣 Teltet jeg har bestilt er dette her, som jeg håper skal passe perfekt til min VW Touran. Jeg er sterk i troen i hvert fall.3 poeng
-
Problemet med brevann er leir- og siltpartikler. Disse to minste fragmentene fra breerosjon er der mye av i brevann og de blir der lenge - disse gir og vannet den melkegrønne fargen som en ser i elver og enda langt ut i fjordene som har stor tilførsel av brevann som. Bildet unner viser brevatnet Tunsbergdalsvatnet øverst, her strømmer vannet fra den lengste brearmen på Jostedalsbreen. Lengst vest er Veitastrondvatnet, her går og en god del brevann, men vatnet er og basseng for store nedbørsområder. Lengst ned mot øst ser en Lustrafjorden, og den melkegrønne Gaupnefjorden. Her møter Jostedøla som går gjennom hele Jostedalen fjorden. Silt og leire har skarpe kanter, en blir ikke syk av å innta disse, men de kan skade spiserør, magesekken og tarmsystemet om en inntar nok, og da blir en syk - og som sagt disse er der mye av i brevann. Silt og leir er og lette, men står vannet i ro lenge nok vil de bunnfelle seg nået, men det må stå lenge og helt i ro. Det er er sjeldent nok at det renner ut i en større innsjø, se feks på Gjende. Smelte-overflate vann fra breen er et mye bedre alternativ, om man absolutt må. Det kan være forurenset av døde dyr på overflaten av breen o.l. akkurart som det det kan for vannet i i bekken. Men der hvor en kan finne strømmende vann på breoverflaten, ser en ganske enkelt om der ligger en død elg lengre oppe. Breisen inneholder uendelig mengder mer med vann end partikler fra gamle dager, så jeg vil ikke være engstelig for å gjennopplive svartedøden... Drikker en vann fra en snøfonn på våren er der og partikler som kom med snøen i dette vannet. Om en er usikker om der er rent vann på turen, eller bare brevann, så sjekk norgeibilder.no. Her fremstår det tydelig om kilden er utelukkende regnvann eller om der er brevann blandet i. Da kan man jo fylle det en har av flasker når muligheten er der. Bildet unner viser t.d. at Store Mjølkedalsvatnet ikke (lengre) har tilførsel av brevann fra Mjølkedalsbreen.2 poeng
-
2 poeng
-
1 poeng
-
Jeg har ingen førstehånds erfaring med Ringstind Superlight 2, men har lang erfaring med Shape 2 etter 65 netter i det. I likhet med deg liker jeg detaljene på Fjällräven-teltene så godt at jeg også har røket på Keb Endurance 3, Abisko Dome 2 OG 3. Om du er lengere enn meg (183 cm) er det umulig å ikke komme borti den skrånede fotenden. Jeg kommer borti jeg også, men ikke i så stor grad at det gjør noe. På turer med Shape-teltet bruker jeg som regel kun Bergans Extreme liggeunderlag (tilsvarende Bamse), og høyden funker ganske greit for meg. Jeg prøvde en gang med Exped Synmat 7-matten, og da ble høyden i innerteltet et lite irritasjonspunkt. Teltet tåler alt mulig drittvær, inklusive nesten-sandstorm😅 Og når det først er skikkelig dårlig vær setter man stor pris på fortelt-størrelsen. For eksempel når man skal pakke om sekken med etterforsyninger som er plukket opp på langtur 😁1 poeng
-
Jeg eide et Ringstind for flere år siden. Solgte det fordi jeg synes det var for smått (spesielt takhøyde). Har hatt et Abisko Shape i flere år nå, først 3 og deretter 2. Synes det er et utmerket telt og liker kvaliteten på Fjällreven-teltene. Jeg har ikke brukt det supermye fordi jeg ofte bruker Unna i stedet, men synes Abisko Shape er mye bedre i dårlig vær pga stort fortelt og tidligere brukte jeg Abisko Shape 3 da jeg var på tur med en venn. Det tåler bra med vær. Det veier litt mer enn det Fjällreven oppgir (ca 250 gram over tror jeg det var da jeg veide det men husker ikke helt eksakt) men tenker at det er helt innafor for et 4-sesongs. Det har også greit pakkvolum. Jeg har akkurat (for noen få dager siden) byttet det ut med Hilleberg Nallo 2, primært fordi jeg ville ha litt mer takhøyde/plass innvendig. Jeg nølte lenge nettopp fordi jeg synes Abisko Shape er et flott telt og tenkte at det var tull å bytte for noen få centimeter. Men ei venninne av meg var på utkikk etter teltet og kunne tenke seg å kjøpe mitt Shape (hun/datteren har allerede testet det på tur) så jeg visste at det ville bli enkelt å selge og så lå det et Nallo GT 2 på finn. Men uansett opplevde jeg absolutt Shape som mye mer romslig enn Ringstind.1 poeng
-
1 poeng
-
Da jeg gikk på tvers av Island i fjor var anbefalingene klare angående brevann. Ikke drikk det, men om det er nød så kan man fylle en flaske eller kopp og la det stå over natten, slik at det meste av "sedimentene" synker til bunn. Ellers kunne det være fare for å bli litt gæærn i magen. Det var for øvrig en utfordring i seg selv å finne vannkilder langs turen. På et punkt måtte jeg bære vann for 3 dager, siden alle vannene langs ruten var ufiltrerte brevann (vann som ikke går igjennom noe berg eller bakke)🙄1 poeng
-
Klarer du å lokalisere om lyden kommer fra hoftebeltet eller oppe ved skuldrene osv? Jeg ville prøvd med silikonspray der du tror lyden kommer fra, det lille røret på sprayflasken burde gjøre det mulig å få inn spray på trange/"umulige" steder. Silikonsprayen gjør ivertfall plast og metall veldig glatt, så kanskje verdt et forsøk.1 poeng
-
Spruttrekk til kajakk er jo vanntette. Er det utett kan du blande ut white spirit med baderomssilicon til en blanding du klarer å pensle på i en eller flere omganger. 1/3 - 2/3 blanding, prøv den fram. Det krever en god del røring og risting før det er sammenblandet. Det funker, jeg har gjort det på teltbunnen i teltet mitt.1 poeng
-
De som ikke tåler å se mye hud får bla videre 🙈 Siden Hagløfs buksen er såpass tynn i stoffet kan man slippe nedre del ned på anklene, brette ned sokken, og fortsette å gå. Blir det kaldt igjen trekker man opp sokkene, og zipper på igjen nedre del. Veldig praktisk, selv om det ikke er så instagram-vennlig.1 poeng
-
For de som lurer, dette ble solgt på finn og får flere turer. Bergans lager bra telt, selv om de er rimeligere enn telt på H.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00