Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med giring


KenJ

Anbefalte innlegg

heisann,

ny her på forumet, og helt ærlig ganske grønn når det gjelder ting teknisk på sykkel så dere får unnskylde at språket mangler den korrekte tekniske termologien...

Jeg er i besittelse av denne sykkelen http://dbs.no/sykler/sport/281 , i det siste har girene begynte å være både trege og ustabile. Det som først og fremst skjer er at når jeg virkelig gir etter med kraft i pedalene på øverste "hovedgir" så smeller kjeda ned til andre hovedgir og jeg stuper nesten over styret :?: Det går bra på rette strekker, men om jeg har bremset opp og skal trå til eller opp en bakke så svikter det... Må også gjerne trykke to ganger på spaken for å få kjeda opp i første hovedgir... Har prøvd meg fram med innstillinger men ser ikke ut til å bli helt bra uansett hva jeg gjør... har selvfølgelig forlagt bruksanvisningen i flyttelasset.

Håper på litt input, gode råd eller henvisninger til andre steder :?

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Girwire (og bremsewire) vil etter en tid strekke seg litt slik at det er nødvendig å etterstramme. Det kan være det som er problemet.

Hvis du har kjeden på største tannhjul bak og største framhjul framme kan det hende at vinkelen på kjeden blir for stor i forhold til tannhjulet slik at det glipper under høy belastning. Prøv å gir ned et hakk eller to bake og se om det samme skjer da.

Bare noen tanker...håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girwire (og bremsewire) vil etter en tid strekke seg litt slik at det er nødvendig å etterstramme. Det kan være det som er problemet.

Hvis du har kjeden på største tannhjul bak og største framhjul framme kan det hende at vinkelen på kjeden blir for stor i forhold til tannhjulet slik at det glipper under høy belastning. Prøv å gir ned et hakk eller to bake og se om det samme skjer da.

Bare noen tanker...håper du finner ut av det!

Det glipper uansett hvilket tannhjul jeg kjeda på bak faktisk, og ikke kan jeg se at "armen" som fører kjeda opp på og ned på de fremre tannhjulene tar i kjeda når jeg sykler, så skjønner bare ikke hva som får det hel til å glippe, men nå har jeg jo aldri vært noe særlig til mekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justering av gir er ikke så lett for oss med ti tommeltotter - jeg har sykla hver dag i 20 år og kan fikse ganske mye, men girjusteringa setter jeg bort til et sykkelverksted! Det koster deg ikke all verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justering av gir er ikke så lett for oss med ti tommeltotter - jeg har sykla hver dag i 20 år og kan fikse ganske mye, men girjusteringa setter jeg bort til et sykkelverksted! Det koster deg ikke all verden :)

Hehe, ja jeg vurderer det sterkt nå, får vaske av den og trille ned på verkstedet her i håp om at jeg ser sykkelen igjen før juletider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis må du stramme wire litt. Justeringsskrue sitter normalt der wire går ut fra girskifter på styret. Du strammer med å skru den utover.

Hvis den er litt for slakk kan kjedet gå greit på lav og middels belastning men hoppe når du tar i.

Du kan og se om wire er for stram eller slakk med å gire opp og ned hvis du setter sykkel i stativ og girer opp og ned. Hvis den girer lett opp og ikke ned er wire for stram - og motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ikke mer enn 8 tommeltotter så lar girjustering seg finne ut av...

Prøv først å justere wirestramming slik som beskrevet over. Men det er ikke alltid nok... Snu sykkelen på hodet og inspiser giret. På kjedeføreren er det to justeringsskruer. Den ene av disse to skruene er for det høyeste giret. Den andre for det laveste. Gir til det høyeste giret og se hvilken skrue som flytter kjedeføreren sideveis. Juster til kjedeføreren er på rak linje i forhold til høyeste gir (minste tannhjul). Gå ned til det laveste giret og gjør det samme der. Alle de mellomliggende girene SKAL være riktige hvis øverste og nederste gir er riktig justert, hvis ikke er det noe alvorlig gærnt. Eventuelt du må krype til korset og innrømme at du har flere tommeltotter enn du liker....

Trickset er å ha god tid og ikke skru seg totalt bort. Ta deg tid til å finne ut hvilken skrue som gjør hva uten å endre posisjon på skruene. Vær systematisk. Godt lys og god tid gir færre tommeltotter, har jeg lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis kjedet glipper uten at det skifter gir, er drevet(tannhjulet)/ og /eller/ kjedet utslitt

.

Er sykkelen gammel, eller den har vært mye i bruk, er det sannsynlig at det er på tide å skifte kassett(tannhjulene bak) og kjedet.

Dette er slitedeler og må uansett skiftes etter en tids bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.