Gå til innhold
Irene Margrethe

Behandle knivskaft som har ligget ute

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! 

Trenger litt råd ang en samekniv som har overvintert i heia. Kniv og slire har fått tørke, og er helt tørre nå. Knivbladet hadde fått en del rust, men etter første runde med sliping ser det veldig bra ut. Sliren har blitt satt inn med fett og ser også bra ut, men er usikker på hva jeg skal gjøre med selve skaftet. 

Treet er tørt og med mørke prikker/felt. 

20190610_170843.jpg

Endret av Irene Margrethe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, det ser ut som en Strømeng-kniv, og skaftet er laget av bjørk. Jeg ville lagt det i et bad av kokt linolje (fås billig på Biltema) til det er skikkelig trutnet.
Du kan også ta kontakt med Strømeng på www.samekniv.no og få råd fra dem. Her er hva de skriver om vedlikehold:

" Samekniven fra knivsmed Strømeng kan brukes i generasjoner. For å ha full glede av kniven i mange år, anbefaler vi deg å følge noen enkle råd:

• Når kniven skal ut av slira, klemmer du inn slira øverst på flatsiden. Da hindrer du at slira blir oppskåret.
  • Samekniven produseres som oftest med blad av karbonstål og skaft av bjørk. Vask derfor aldri kniven i oppvaskmaskin.
  • Skaftet er laget av saktevoksende bjørk som er behandlet med kokt linole eller beiset. Skaftet kan etterbehandles med kokt linolje, møbelolje etc.
  • Er kniven blitt våt eller fuktig etter bruk, tørk godt av bladet før kniven settes tilbake i slira. Slik unngår du rust.
    Bladet oljes før lengre tids lagring. Vi anbefaler at du benytter våpenolje, multifunksjonsolje (CRC 5-56, WD40 eller lignende.)
    Alle våre knivblad har rett egg, slik at du enkelt kan slipe opp kniven selv.
    For å slipe kniven kan du benytte sakteroterende slipestein, skjerpestål, bryne, diamantbryne etc."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Det var lurt å sjekke produsentens side ja 😂 litt usikker på om det er Strømeng men det kan eg sjekke i morgen. Navnet på produsenten var ennå lesbart. 

Burde jeg gjort noe med det svarte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Irene Margrethe skrev:

Takk for svar. Det var lurt å sjekke produsentens side ja 😂 litt usikker på om det er Strømeng men det kan eg sjekke i morgen. Navnet på produsenten var ennå lesbart. 

Burde jeg gjort noe med det svarte?

Gå over skaftet med fint sandpapir. 180 eller 220. Om det sitter i overflaten får du det lett bort.

Metallringen på bildet kan du prøve å vaske/polere med litt messing polish som du får kjøpt i butikken. Jeg vet ikke hva det, men det ser ut som messing.

Etter du har slipt eggen bør du kanskje smøre det med litt olje det også. Tynt lag og tørk av mesteparten. Karbonstålblader har en tendens til å ruste selv om de ikke er i direkte kontakt med vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider