Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har dere erfaring med impregnering av yttertrekk på dun soveposer. Min er lang og kommer ofte i kontakt med nedre del av innerteltet hvor det noen ganger samler seg litt kondens. Blir duna påvirket av impregnering påført på yttertrekket? Hva slags impregnering anbefales?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha impregnert ytterstoffet. I alle fall ikke på vinterpose. Kroppen gir fra seg damp, og denne må finne veien ut gjennom posen. Hvis ytterstoffet er vanntett så vil vannet måtte kondensere på duna, og isolasjonsevnen vil reduseres.

Det er evt en mulighet å impregnere bare nederste del av fotenden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du på langtur på vinteren type flere uker og mer med bare møkkavær? I så fall kan det muligens bli ett problem med våt sovepose. Hvis ikke så burde det gå helt fint, husk bare å tørke soveposen i sola når du har sjansen 🌞 Det skal være veldig kaldt før dette ikke funker. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Thomas E skrev:

Hva med å dra en plaspose over fotenden?

Da er det vel bedre å ligge med fotenden borti teltduken? Plastposer puster jo *ikke* og vil gi mye mer kondens.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Anders_G said:

Da er det vel bedre å ligge med fotenden borti teltduken? Plastposer puster jo *ikke* og vil gi mye mer kondens.

Det blir jo alltid en avveining. At det er så fryktelig sikkert at det blir mye mer kondens vet jeg nå ikke helt. Jeg har hvertfall god erfaring med å legge en ikke-pustende regnjakke over fotenden min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Tenker jeg drøyer impregnering litt og eksperimenterer litt med tildekking når det passer sånn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gått endel med dunteppe og enkeldukstelt hvor det ofte blir kondens. Jeg har etterhvert kommet til at de få vanndråpene det er snakk om ikke er verdt å stresse med. Anbefaler ikke en plastpose i fotenden - det vil, i alle fall med mine føtter, gi mye mer fukt enn teltduken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
På 9.4.2018 den 13.02, Thomas E skrev:

Hva med å dra en plaspose over fotenden?

Det blir en kondensfabrikk uten like. Jeg har prøvd, anbefales ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Litt sprayimpregnering skal ikke påvirke pusteevnen, hvis du bruker sånn på sprayboks (eks. fiberprotector).

Det hjelper nok litt, men kontakten mellom teltduken og soveposen vil nok overvinne impregneringen etterhvert. Hekta på Tur anbefaler denne løsningen på Warmpeace dunsovepose om man sliter med fukt i fotenden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Patrik Holmqvist
      Hei! 
      Har akkurat kjøpt meg et litet enduks telt som heter McKinley Arium 1.
      Jeg gjorde null research før kjøpet men har nå i etterhånd lest ganske mye om teltet på Amazon Tyskland med hjelp av Google translate.
      Mange som kjøpt teltet mener at det nærmest er ubrukelig pga all kondens som dannes i teltet pga at det ikke har innertelt.
      Det er visst et vanlig problem med enduks telt...
      Har lest at kondens fremst dannes når det er relativ kaldt ute.
      Mitt spørsmål er: Tror dere at teltet kommer vare brukende sommertid i Ryfylke heiane eller blir jeg klissvåt fra kondens? 
    • Av turbobjørn
      Hei!
      Jeg har nylig gått til innkjøp av noen nye Skjult lenke - logg inn for å se den og kjenner jeg ikke vet mye om vedlikehold av disse. Jeg har googlet litt og sett på sider som Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den, men jeg vet ikke engang hvilket type lær skoene jeg har kjøpt er av, har lett litt på nett, men finner ikke noe om det. Noen som kan se dette eller eventuelt vet det? Ser det skrives om skokrem, voks, olje osv. men har lite erfaring med dette, så håpte noen kunne dele erfaringene sine med meg.
      Hvordan bør jeg impregnere og behandle disse støvlene før og etter tur for å ta best mulig vare på dem?
    • Av AmundJS
      Hei
      Jeg skal vaske og impregnere min Norrøna Recon dress da vatnet bare legger seg i stoffet og jeg blir gjennombløt. Sist jeg prøvde impregnering så brukte jeg spray og det fungerte ikke, så tenkte å bruke ReviveX High Tech Fabric Cleaner for vaskemaskin og som skal fungere på Gore-tex. noen som har erfaring med dette? 
    • Av jorsch2
      Hei!
      Når det kommer til telt på vinterstid er det mye frem og tilbake om hva som funker eller ikke. Alt fra 3-sesongs, 4-sesongs, tunnel eller kuppel osv.
      Det jeg vil prøve er å teste mitt 3-sesongs helsport 3 telt på vinterstid uten innerteltet. Har noen erfaringer med dette?
      Med tanke på ventilering så har teltet to gode luker/ventiler i hver kortside, sideinngangen kan også brukes som stor luftekanal under lav vind med bare myggnettingen oppe for å holde unna eventuell snø.
    • Av Trond Salte
      Har fått nytt par med fjellsko, Skjult lenke - logg inn for å se den. Helt perfekte sko å gå med. 
      Bruker en Nikwax Skjult lenke - logg inn for å se denog fikk også vite at eg burde bruke en skokrem til Nubuck læret som er på skoen. Rekkefølge skokrem så spray ? 
      Hvilken skokrem skal brukes til denne type lær ? Har lest å lest men kommer aldri fram til hvilke type merke/krem som blir brukt. Så tenkte å høre her inne. 
      Røsket med meg en Skjult lenke - logg inn for å se den (Black) når eg var på KIWI idag, men ser nå at den er svart og vil kanskje misfarge det brune læret ? 

Håper på noen gode tips/råd fra dere, så eg kan finne ut hvordan eg best bevarer disse skoene lengst mulig  
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.