Gå til innhold
Gjest Mareng

Fleksible plastplater fra Europris - DIY

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

DIY tips:

Følte jeg måtte tipse om disse skjærebrettene fra europris til 99 kr. De har så mange bruksområder, og de er sterke og lette. De er fleksible, men passe stive. De tåler kulde, og du klarer ikke å knekke de. Sterkeste plastmaterialet jeg har i hus:

02828B3B-625F-4F97-B5F8-C81E23D95D8D.thumb.jpeg.cd3a9cc71b30d7d022cbe87a64092633.jpeg

Jeg bruker de til å lage snøanker av. Vekten blir det samme som helsport sine, men europrisplatene tåler mye mer (har ikke prøvd de i streng kulde enda). Helsport sine sprekker lettere om du treffer med spaden.

1E5718DF-F96B-4B27-9B7A-4C0FE170BBA4.thumb.jpeg.cfb9682836a9c3d4fcbdb4dea4065837.jpeg

Jeg bruker de til å lage primusunderlag av:

A435A549-DBE4-45D3-8803-7ECA078C0DAE.thumb.jpeg.630dcc815659a128fda322499be77b56.jpeg

Og så kan du kutte de til passelige størrelser og brukes som:

- Skjærebrett

- Fileteringsbrett

- Underlag for varme kjeler i telt og snø

- Underlag for å la thermos, kopper etc. stå stødig i teltet

- Og masse masse annet! :)

De er tynne og fleksible, så de er enkel å pakke ned i sekken/pulken.

Øyo har noen lignende som koster mer, er litt tynnere og litt mykere. Jeg foretrekker europris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Ett annet knalltips er å sette på en slik på alle snøankerene:

3DAF0994-0DD3-447F-BE4F-B6CD14AD7D41.thumb.png.70ab677d3b2592203969fdd597cf3b4b.png

49E47F40-E6F7-4ABC-9C10-ED0062120FD8.thumb.png.3a3ea65f79d59b5d2bb3691584d992d8.png

Disse er faktisk veldig gode, og man kan klipse på/av en eller flere barduner på samme snøanker enkelt! Den helsportmetoden med å dra bardunen gjennom ringen og snøakeret gjennom bardunen er ikke bra...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, Mareng skrev:

Ett annet knalltips er å sette på en slik på alle snøankerene:

3DAF0994-0DD3-447F-BE4F-B6CD14AD7D41.thumb.png.70ab677d3b2592203969fdd597cf3b4b.png

49E47F40-E6F7-4ABC-9C10-ED0062120FD8.thumb.png.3a3ea65f79d59b5d2bb3691584d992d8.png

Disse er faktisk veldig gode, og man kan klipse på/av en eller flere barduner på samme snøanker enkelt! Den helsportmetoden med å dra bardunen gjennom ringen og snøakeret gjennom bardunen er ikke bra...

Vær obs på at det spenner meget bredt i kvaliteten du får om du bestiller slike tilfeldig fra Ebay. Her har jeg fått alt fra helt ok greier til søppel der fjæremekanismen knekker av på første åpning...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
32 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Vær obs på at det spenner meget bredt i kvaliteten du får om du bestiller slike tilfeldig fra Ebay. Her har jeg fått alt fra helt ok greier til søppel der fjæremekanismen knekker av på første åpning...

Har brukt disse masse. Knallsterke, mange ganger sterk nok til den bruken, og minst like bra som de du får fra sportsbutikken.

Man merker jo med en gang om det er søppel eller ikke. Men disse er gode 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du linker jo ikke til noen bestemte, det er en screenshot. Og på et bilde så ser de jeg har fått som er søppel ser akkurat like ut på bildet som de som er brukbare. 

Derfor er det nyttigere om du deler link til ting som er OK om du har funnet frem til noen. For om man søker tilfelidg på Ebay er det sånn 50/50 på om du får brukbare greier...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
53 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Du linker jo ikke til noen bestemte, det er en screenshot. Og på et bilde så ser de jeg har fått som er søppel ser akkurat like ut på bildet som de som er brukbare. 

Derfor er det nyttigere om du deler link til ting som er OK om du har funnet frem til noen. For om man søker tilfelidg på Ebay er det sånn 50/50 på om du får brukbare greier...

Men jeg har ingen link, og de fleste e-bay linker varer kun i noen uker, så endres det noe med produktet, eller de går tom og legger ut på nytt med nytt produktnummer og linken blir død. De fleste bruker samme bildene til samme produkt, så finner du dette bildet på produktet er det sannsynligvis samme produktet. 

Men det er bare snakk om noen kroker til 14 kr, du merker som sagt med èn gang du har produktet i hånden om dette er godt nok eller ikke

Jeg har forskjellige e-bay kroker, og de eneste som ikke holder er de i plast nede til høyre. De andre i plast nede til venstre holder nok, men jeg ville valgt metall allikevel.

C80DBB49-2A51-444E-AD02-5F02CEDAD0E5.thumb.jpeg.364900ac74d1a231c100e69ddf9e4f0d.jpeg

Du trenger ikke kjøpe slike jeg viser til, det var jo bare ett eksempel på noen som fungerer, og det er ikke vanskelig å finne på en lignende løsning selv.

Er du usikker kan du bruke S-kroker fra biltema, de tåler «alt». Vekten gjør at de ikke løsner selv om bardunene blir slakke, i tillegg kan du klemme den en liten anelse «trang» til bardunene - da betjener du de med de tykkeste vottene du har enkelt. Det er en bombesikker løsnig uansett

image.thumb.jpg.39236495ada5d372ebe2a9d2c9a6d085.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
På 27.3.2018 den 14.25, Espen Ørud skrev:

Har testet disse litt grundigere. Dro gjennom en bardunsnor, og hang de fast i vekten i stativet i garasjen. Leste av vekten når de brøt.

6964FF57-1D9C-424A-8F72-D8B64A64EC11.jpeg.b3cafd33543373f10a0f50fb5aeb8838.jpeg

Den oppe til venstre er ikke testet. Resten  er kjøpt på e-bay.

Lukkemekanismene på alle er bra.

De to nede er plast. Tåler alt for lite til bruk på barduner. Bryter ved bare noen få kilo, 1-5 kg.

Den oppe til høyre er metall, bryter ved ca 12 kg. Overrasket over at den ikke tåle mer.

Den oppe i midten tåler relativt mye. Ved 20 kg begynner den å åpne seg litt, så bøyer den seg mer og mer ved belastning over 25 kg og blir mer som en «åpen krok» som ikke kan lukkes helt med lukkemekanismen siden den retter seg litt ut. Altså, en fullastet ryggsekk kan henge etter denne lille saken. Ved 40-45 kg var den bøyd en del opp, men ikke så mye at den ikke heger på bardunen enda. Og det var grensen for vekten jeg brukte.

Jeg vet ikke hvor stort strekket er på èn bardun, men med en slik svart karabin står den nok mot det meste av vær utenom det mest ekstreme. Man kan jo såklart bruke to karabinere på de snøankrene/pluggene som er mest utsatt, og særlig der man velger å samle flere barduner på ett snøanker/plugg.

Eller du kan ofre 7,5 gram per krok, og kjøpe S-kroker på biltema som du bøyer til å ha akkurat stor nok åpning til at bardunen går inn. De tåler vekten av en mann med rustning eller hest, faller ikke av, har ingen låsemekanisme som kan svikte/fryse og er alltid enkel å btejene med votter (men det har gått uproblematisk med karabinerne også).

D85A3764-D4BF-4790-99B1-266FAA22FA27.jpeg.175b19ece6cc085e8129f5ad9d80fbd4.jpeg

Man kan selvfølgelig bruke helsportmetoden med ringen på snøankeret og droppe hele kroken, men jeg synes krok/karabin er praktisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 3/27/2018 at 1:06 PM, Mareng said:

Jeg bruker de til å lage primusunderlag av:

A435A549-DBE4-45D3-8803-7ECA078C0DAE.thumb.jpeg.630dcc815659a128fda322499be77b56.jpeg

Fikk endelig rotet meg innom Europris og kjøpt slike plater. Hvordan fester du beina på primusen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
1 time siden, Phoney skrev:

Fikk endelig rotet meg innom Europris og kjøpt slike plater. Hvordan fester du beina på primusen?

På min primus, så er det enklest med tynne strikktau. Som du kan se på bildet om du zoomer inn, så er det tynne strikkrau jeg dytter labbene på føttene under. Holder meget godt, og det blir ikke varmt der. Har sikret knutene med litt superlim. (MSR Simmerlite er brenneren).

Som reflektor på underlaget har jeg kjøpt serveringsbrett på rema, som jeg klipper til med en saks. Stifter fast, og banker stiftene flate mot en skrustikke eller noe sånt. Trenger ikke å banke så hardt, da kan du ødelegge underlaget.

Bruker dette underlaget enda, kjempefornøyd etter masse bruk! Treunderlaget på pulktur og kanotur, og plastunderlaget ellers.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av esw
      Mitt bidrag til årets julekalender. Er ute en dag for tidlig, men skal opereres i morgen og er usikker om jeg får postet da. 
      Jeg får stadig henvendelser fra folk som lurer på hvordan de kan reparere sine Goretex og andre membranplagg når det har blitt skadet. Siden jeg hadde noen stoffrester tilgjengelig fra mitt nye jakkeprosjekt har jeg nå laget en liten video om hvordan en kan reparere ulike skader, med utgangspunkt i de samme teknikkene som brukes når plaggene lages. Reparasjonene blir dermed holdbare og vanntette, som det opprinnelige plagget.
      Har laget videoen på engelsk da jeg har en del utenlandske følgere av mine DIY prosjekter også:
      https://youtu.be/1JCdK19_BkI

• Av AmundJS
      Hei, jeg har skaffet meg en eldre modell av Fjellpulken Xplorer, denne er ca 190cm i lengden og iallefall halvannet tiår gammal. En pulk med flere arr enn en bil som har vært i kontakt med skurtreskern. 
      For å si det som det er, så er bunnen så full av riper, at om du drar fingeren fra ende til ende, så føles det som å dra den over grus. Ja så ille ser det ut. Trekket er greit, men har også sett bedre dager, alle stropper var slitt og opprevne, dermed kappet av og skal byttes. Trekket har noen rifter så nærme skroget at det ikke er mulig å sy. Trekket overlever en sesong til, men må nokk byttes det også.
      Så, til saken:
      Hvordan skal jeg gå frem for å jevne ripene? bare få av dem er dype, altså lurer jeg på om jeg kan smøre voks over hele skroget og polere det? vil ripene bli jevnet ut da? med mange mange lag voks altså?Meiene er også ille, men forhåpentligvis kan jeg skaffe nye gjennom Fjellpulken, dem ser ut til å være laget av teflon, så kan det være en ide å bruke strykejern på meiene for å jevne dem ut? 
      Trekket skal byttes ut om jeg først setter igang med overhaling av pulken. Så jeg er i tenkeboksen på hvordan jeg vil lage åpningen/lukkesystemet. Hvordan tror dere at det kan bli med stretch-materiale som duk og med én lang glidelås på midten? Cordura/Bevernylon/Seilduk istedenfor stretch? Kom gjerne med forslag! 
      Noen som har gjort noe slikt før? enten rep av bunn eller skift av trekk, med glidelås? 
      All hjelp er god hjelp! men jeg ønsker å gjøre prosjektet selv, så trenger ikke tips om hvem som gjør slike jobber. 
    • Av Glenn_G
      Jeg har lenge syntes det var spennende å lage egne produkter for å bevare tingene mine. Det er veldig mye man kan kjøpe men ofte er det latterlig dyrt med tanke på ingrediensene som er brukt. Jeg har funnet veldig mye bra på nettet og ene oppskriften jeg kom over som er for lærbehandling synes jeg er helt super! Den både trenger inn og behandler læret så det ille blir tørt og sprekker og det hjelper også veldig for å holde vannet ute.
      «Oppskriften» krever kun to ingredienser; bivoks og babyolje!
      Babyolje er laget av en mineralolje som veldig ofte blir brukt i produkter for lær. Den holder læret mykt så det ikke sprekker opp og koster jo fint lite. Bivoks kan man kjøpe veldig dyrt eller svinbillig.. Honningcentralen selger til 165kr/kg(https://nettbutikk.honning.no/produkt/50684981/bivokspellets-pris-pr-kg) 
      Oppskriften er 1:10 forhold mellom voks og olje, så da er det bare å veie opp ønsket mengde voks, legge det i en glass eller metallbeholder og fylle opp med babyolje til blandingsforholdet er riktig. Så forvarmer du stekeovnen til ca 150 grader. Er en fordel om ovnen får stå en god stund på den varmen for da kan du slå den av i det du skal sette inn voks/oljeblandingen. Aner ikke hvilke temperaturer det er på varmeelementer i stekeovner eller om det er varmt nok til å få fyr på olje og voks men jeg synes det er greit å omgå hele greia ved å slå av ovnen før jeg setter det inni.
      Uansett så er det bare å røre det sammen når voksen er smelter og så bare la det stå til det er kaldt. Da har du en veldig myk voks som du lett kan få opp av glasset med feks en børste. Har brukt dette på militærstøvlene og de holdt seg veldig tette veldig lenge! 😃 Bakdelen er jo at det ikke inneholder farge, så man får jo ikke den svarte funksjon på skoene. Men siden det er fargeløst så har jeg også brukt det på skinnhatten min men den har ikke vært i regn enda da. Men har holdt seg godt i skikkelig solsteik uten å tørke ut, så det ser ut til å fungere der også. Hansker, lærreimer til våpen og sikkert andre ting også har fått behandlinger med stort hell. Er en fordel at man kan bruke hendene til å massere inn voksen også da! Og det er jo ikke usunt for huden heller på noe vis, snarere tvert imot 😃

• Av esw
      Vil slå et slag for hjemmelaget utstyr her. Det er morsomt å lage ting selv, og enda mer morsomt å bruke det og finne ut at det funker. Og så har du muligheten å tilpasse det etter dine behov og ønsker.
      For min del har det blitt en del i løpet av årene. Håper det kan være til inspirasjon for andre.

• Av Tessatroll
      Hei
      Eg har ei klattermusen Freke som eg er veldig glad i passforma på. Eg er dog glad i å ha det romsleg i skallklea mine, i tillegg til at eg har litt korte bein. Klattermusen trur eg på generel basis opererar med lenger bein enn vanleg relativt til vidde, og då kjem eg litt skeivt ut. 
      Eg har kome i tankar om å legge den opp. Først tenkte eg på det som tilnærma umogleg, så det er så mykje "dilldall" nede på beina på den, samt langsgåaende glielås heile vegen. Dog har eg etter eit lite besøk inne på extremtextil sine sider komt fram til at det må vere råd å få til. 
      Eg har ikkje har behov for å rekonstruere alle detaljar nedst på beinet, men lurer på kva som vil vere greiast å få til, av å legge opp nedst på beinet eller korte den inn over kneet i staden og behalde ankelområdet as is. Nokon tankar frå dykk som er meir røynde med å konstruere eiga bekledning? Eg må uansett til å sette i nytt kortare glidelås i sida, men er ute etter enklaste løysing på beinlengd
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.