Gå til innhold
Børter

Knivsliping for nesten-begynnere

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Børter skrev:

Kniver må slipes opp en sjelden gang og skjerpes i det daglige. Så vidt jeg forstår brukes "skjerpes", "settes opp" og "kvesses" om det samme.

Å skjerpe en kniv er noe som gjøres med et skjerpestål. Det vil si å rette opp eggen. Skjerping fjerner ikke metall fra kniven sånn som sliping og bryning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, Børter skrev:

... Det spiller ikke all verdens rolle om eggen er svakt konveks, rett eller svakt konkav. Konvekse egger holder lengre og rette egger er gir mer presise kutt. De ulike variantene beskrevet over gir uansett ikke veldig store utsalg i den ene eller andre retningen.

...Maskiner er dyre, men gir raskt et godt resultat. Steiner krever håndlag og tålmodighet.

...Kniver må slipes opp en sjelden gang.

Du har oppsummert det presist :) 

Av egen erfaring så har jeg brukt Lansky slipesett som jeg kjøpte i 1990 og det holder fremdeles stand. Med tålmodighet så får du barberbladskarpe kniver.

I år har jeg også anskaffet meg en Tormak "bushcraft edition" og det var gjort i en fei å slipe opp knivsamlingen. Men nå blir den vel stående i boden til neste år... maskiner krever også håndlag, de spiser opp knivstål i en fei.

hvis du ikke har mange kniver er lansky eller lignende Slipejigger effektive og gir skarp egg i massevis. En bonus er kanskje at du får bedre feeling for sliping, og lettere kan skjerpe opp kniver med en lommebryne på tur ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Børter skrev:

Etter alle innspill over, og etter diverse nettsøk dere har satt meg på sporet av, prøver jeg meg på en oppsummering (så langt):

Slipesteiner som Tormek gir en svakt konkav egg.

Båndslipere som Work Sharp gir en svakt konveks egg.

Håndholdte steiner eller kombinasjoner av smergelpapir og musematte el gir en svakt konveks egg.

Steiner i kombinasjon med jigg, eller med ekstremt godt håndlag, gir en helt rett egg / flat egg / V-egg / scandi-egg (som er det samme, tror jeg).

Og mitt inntrykk er følgende (basert på det jeg leser, ikke egenerfaring): Det spiller ikke all verdens rolle om eggen er svakt konveks, rett eller svakt konkav. Konvekse egger holder lengre og rette egger er gir mer presise kutt. De ulike variantene beskrevet over gir uansett ikke veldig store utsalg i den ene eller andre retningen.

Og til slutt: Maskiner er dyre, men gir raskt et godt resultat. Steiner krever håndlag og tålmodighet.

Kniver må slipes opp en sjelden gang og skjerpes i det daglige. Så vidt jeg forstår brukes "skjerpes", "settes opp" og "kvesses" om det samme. "Brynes" er jeg mer usikker på. Kom gjerne med innspill på begrepsbruken, eller tips meg om en oversikt, hvis den finnes.

Som sagt, dette er basert på hva jeg leser, så kom gjerne med korreksjoner.

Ikke at det spiller noe rolle, men forskjellen på disse "rette" eggene er hvordan de er slip mtp primær- og sekunderegg. Og hvorvidt vinkelen er ensidig eller tosidig.

Et greit illustrasjonsbilde: Skjult lenke - logg inn for å se den
(Primæregg er den eggen som faktisk kutter, sekundæreggen er den som går fra primæreggen til bladets rygg/tykkeste del)

Generelt spiller det ikke så stor rolle hvordan du sliper, men at du faktisk gjør det, og skjerper ofte. Jeg skjerper kjøkkenknivene mine hver dag, men så bruker jeg dem kanskje litt mer enn snittet.

Jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut slipesteinene mine med en Worksharp ken onion, men jeg er litt skeptisk til korningene på standardbeltene. Jeg ville ikke slipt kniver som allerede har en egg med noe med grovere korning enn 800-1000. Alt under det er for å etablere en egg, eller reparere hakk. Å ta frem slipesteinene, fukte dem, og stå å slipe i 20 min per kniv blir så mye arbeid at jeg sjeldent gidder å gjøre det mer enn en gang i året. Ulempen er da at noen kniver blir nedprioriterte og lever et halvslapt liv i skuffen helt til jeg får ånden over meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah! Den illustrasjonen forklarte en hel del! Jeg har brukt kniv i en halv mannsalder, men aldri reflektert over ulike slipinger av eggen. Nå begynner jeg å bli skeptisk til å fjerne skandi-slipingen på helle-kniver og bruslettoknivene mine. Liker også å bruke vinkelen mellom primær- og sekundæreggen når jeg spikker. Kanskje det er stein som gjelder likevel? Vil ikke den brede primæreggen på skandislipte kniver hjelpe til å holde en jevn vinkel når man sliper/skjerper? Funker det med Landsky eller liknende på slike kniver? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Å skjerpe en kniv er noe som gjøres med et skjerpestål. Det vil si å rette opp eggen. Skjerping fjerner ikke metall fra kniven sånn som sliping og bryning.

Et kjøkkenstål/skjerpestål av stål eller også av porselen fjerner faktisk en del stål fra kniven. Jeg har en kjøkkenkniv som det ble et ganske bra hakk i, men etter et par år med slik skjerping så var hakket borte. Jeg har også et slikt redskap av porselen og det blir helt svart etter kun kort tids bruk.

Men en sånn lærreim som barbereren bruker på barberkniven fjerner nok ikke stål. 

laerstropp-til-skjerping-av-barberkniver.jpg

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste skjerpestålet jeg har er kanten på et Dianova bryne som jeg kjøpte på Claes. I instruksjonene til Dianova brynet blir en bla. anbefalt å renske eggen med skjerpestål før bryning.

 

Vil vel kanskje tro at et "skjerpestål" av porselen eller kjeramikk egentlig er et slags bryne?

 

Har blitt forklart at skjerping med stål kan rette opp en egg, uten nødvendigvis å fjerne så mye metall. Men en skal vel ikke tro alt en hører på internett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Børter skrev:

Ah! Den illustrasjonen forklarte en hel del! Jeg har brukt kniv i en halv mannsalder, men aldri reflektert over ulike slipinger av eggen. Nå begynner jeg å bli skeptisk til å fjerne skandi-slipingen på helle-kniver og bruslettoknivene mine. Liker også å bruke vinkelen mellom primær- og sekundæreggen når jeg spikker. Kanskje det er stein som gjelder likevel? Vil ikke den brede primæreggen på skandislipte kniver hjelpe til å holde en jevn vinkel når man sliper/skjerper? Funker det med Landsky eller liknende på slike kniver? 

I praksis er det ikke et stort problem. jeg synes ikke den "brede primæreggen" er til stor nytte ved sliping, i praksis legger jeg aldri slipestein parallelt med primæreggen. Jeg bruker å ta en sprittusj å markere langs selve knivseggen. Så stiller jeg inn vinkel på slipesettet og tester med "lett hånd" om slipestenen ligger med korrekt vinkel mot bladet. 

Fordelen er at jeg trenger ikke å huske hvilken vinkel kniven ble slipt i sist. Når slipestenen ligger så parallelt med eggen at mest mulig av sprittusj-streken også fjernes, så er det nært nok. Jeg tror det er viktig å snu kniven ofte under slipingen og ikke bruke så mye kraft, for å få en skarp kniv.

Helle og Bruslettoknivene blir skarpe nok uansett om du velger båndsliper, jigg eller slipehjul.

 

Noen tilfeldige lenke med bilder:

 Skjult lenke - logg inn for å se den

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry om dette blir veldig newbie i denne sammenhengen, men for daglig vedlikehold, er dette ment å fungere?

Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg opplever ikke all verden effekt på normalt halvskarpe kjøkkenkniver (eller andre kniver heller), men det kan jo handle om a. dårlig teknikk, b. feil verktøy, eller c. liten tålmodighet. Vi har et slags fiskars-verktøy også (som har to "knepp") men jeg synes det blir mye det samme. Må jeg over på slipestein og vann?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro dette er ment å fungere på samme måte som et skjerpestål. Det vil si at du kan rette opp en sløv egg noen ganger, men at du etter hvert må til med en kraftigere slipemetode etter en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som trådstarter er jeg på jakt etter enkel (og rimelig) løsning for å slipe og bryne turkniv og øks (kløyve- og skogsøks).

Etter å ha lest diverse artikler og tråder har jeg landet på at brynestein er løsninga for meg. Og at en kombinasjon med to brynesteiner med finhet på ca 2-300 og ca. 1000 er det optimale. 

Men det er ikke mulig å finne tester eller anbefalinger og jeg lurer på om det er noen som har informasjon om følgende alternativer:
Skjult lenke - logg inn for å se den
Skjult lenke - logg inn for å se den
Skjult lenke - logg inn for å se den
Prisen ligger på mellom kr. 500 og 600 på alle tre. Noen som kan bidra i valget?
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naniwa er vel det mest anerkjente merket, når det gjelder slike steiner. Men jeg tviler på at de andre steinene er dårlige. 

 

Har selv vannstein fra King. Men foretrekker diamantbryne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10.2.2018 den 10.17, guffen2015 skrev:

Prisen ligger på mellom kr. 500 og 600 på alle tre. Noen som kan bidra i valget?

Synes det er rart at det ikke står noe om størrelse på steinene, så vidt jeg kunne se? Det er jo litt viktig - skal du bruke dem på bordet/benken hjemme kan de godt være litt store, skal de være med på tur bør de vel være mindre? Jeg ville funnet ut av det før jeg bestemte meg.

Selv har jeg noen ganske store vannsteiner, syntetiske fra det Japanske budsjettmerket Suehiro i størrelse 18,3*6,3 cm som egentlig er beregnet på kjøkkenkniver, og altså ikke turbruk. Jeg bruker av og til en Skjult lenke - logg inn for å se den til litt grovere sliping, og så en 1000 + 3000 kombistein desidert mest (tror ikke jeg har brukt 10 000-steinen ennå). Den velbrukte heter SKG-24, og Suehiro lager faktisk en grovere tvilling som heter SKG-25, med grovhet 280 + 1000 - og det er vel ganske nær det du ser etter? Skjult lenke - logg inn for å se den

Søker du på "Suehiro SKG-25" på eBay, får du den fra Japan til 34 USD inkl (snegle)frakt, altså godt under tollgrensa. Passer størrelsen, har i hvert fall ikke jeg noe å utsette på kvaliteten. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på kniv, så ta det følgende med en klype salt så å si:

Jeg lurte selv litt på hvordan jeg skulle slipe kniven jeg kjøpte nylig, og etter hvert valgte jeg følgende løsning. En utfordring blir å greie å slipe kniven min med 20 graders helning, uten at det bærer galt av sted.

Hm, et triks kunne jo være å legge slipesteinen slik at den skråner, og hvor man forsøker å slipe eggen ved å holde kniven horisontalt, som antagelig vil være enklere enn å prøve seg på f.eks 20 graders helning med øyemål. Edit: Men søren, da renner jo vannet av! :|

  • Stor slipestein til å ha hjemme: Wüsthof vannsten, dobbel grit: 400 & 2000 (ca 330 kr)
  • F400 og F100 Ssilicone carbide pulver, til å heh slipe slipesteinen på glassflate som vist i videoen nederst
  • tykk bit av lær, til å eh gjøre ren eggen helt til slutt
  • Liten slipestein til å ta med på tur: Fjällkniven DC4, dobbel grit, diamant-flate (grov)  og slipestein (fin) (hvis ikke jeg husker helt feil) (ca 200 kr)

 

Endret av Epletre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra glassplate tips! 

 

Men, det DC4 brynet synes jeg er litt merkelig. Det har grovt kjeramisk bryne, og fint diamant bryne...... Personlig ville jeg heller hatt et dianova bryne til 200 kr fra Claes Ohlson. Uten at jeg er noen ekspert. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, tja, så iflg. guiden på nettsida til de som lager denne lille flate slipesteinen, så brukes diamant sida til det grove og den andre til finsliping.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg leser nå at denne andre siden er kjeramisk.

 

Forresten, jeg vet at glass skal være noe som gjerne er laget spesielt flatt, men jeg vet ikke om glasset er hardere enn "silicone carbide". Har selv "lappet" en prosessor på glassflate, dog man kan antagelig brukes sandpapir og ikke "silicone carbide" pulver vil jeg tro.

Endret av Epletre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte inn på kanalen til han der Stefan Wolf-fyren, og jaggu hadde han et par videoer med Suehiro-stein, det var med SKG-38, som faktisk er klin lik min SKG-24 med unntak av at hans er noen cm smalere og kortere. Han er mye dyktigere til å slipe enn meg, jeg får nok ikke samme flyten i den der papirskjæringen som han imponerer med, selv med samme stein. Nå må det slipes oftere her for å få erfaringen på plass - mistenker at det er i avslutningsfasen han utklasser meg :)   Skjult lenke - logg inn for å se den

Ellers har jeg ikke flattening-remedier ennå, bruker enn så lenge kun nagura-stein for å rense ut metallslagg og gi litt ekstra slurry.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av Jonas1986
      Hei!
      Har fått på brennrør på optimusen og der ser ut som flere dyser er tette... Kan man legge brennerhodene i bløt så sot og slikt løses opp, isåfall hva? Lurer også på om man kan skru ut dysen som sitter i hvert brennerhode ved rengjøring? Er det noen som vet hvor mye trykk det skal være på denne? Har bare bilventil og fyller med kompressor men har ikke fylt mer enn 1,5 bar..
    • Av fightingfalcon
      Hei!
      Er det noen her som har noe erfaring med knivene fra Brusletto er prydet med Lars Monsens navn? Jeg har lyst på en ordentlig turkniv og 
      har vurdert enten Ánarjohka eller Børgefjell. De koster jo litt, men jeg antar det er en kniv man skal ha i mange år fremfor moraknivene som slites ut.
      Har navnet for høy pris mtp. knivene?
       
      Setter pris på alle innspill og tips 
    • Av a_aa
      Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo  Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen
      Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (Skjult lenke - logg inn for å se den) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay (Skjult lenke - logg inn for å se den).
      Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 
      Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte  Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

      En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

      Ellers gikk ting veldig greit  Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

      Og joda, ting roterer fint etterpå  :

      Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover   
    • Av Blaser
      Falt for denne reklamen her:
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      ...OK4 kniven har 3 mm kraftige blad i japansk karbonstål med skandinavisk sliping. Bladet har sort EPD-belegg som beskytter effektivt mot rust. Det at den slipte ryggen er utformet for bruk av tennstål, er veldig praktisk!
      – Friluftsfans kommer også til å være veldig fornøyde med at hver kniv har en tang på hele 82 mm for å tåle tøff bruk, sier Nikita Golovlev.
       
      Billig er den jo også ( ca. 200,-), så da må den jo prøves..
       

    • Av rwdf
      Fant frem denne gamle, men fine, kniven som jeg fikk i gave en gang i tiden. Noen som aner hva denne modellen fra Helle heter? 
      Det står bare "Original Helle. Laminated stainless steel" på bladet.
      Finner ingen som ligner på den på Helles nettsider. Utgått modell?
      På forhånd takk.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.