Gå til innhold
Sjalabais

Silvretta skifeller som blir ødelagt etter én gangs bruk?

Anbefalte innlegg

I går brukte jeg noen Silvretta skifeller for første gang. De er kjøpt for et par sesonger siden, men jeg pleier å være for stolt til å bruke feller egentlig og de har bare ligget i et skap. :D Uansett så satt de godt på, inntil jeg plutselig merka at det ene festet var bøyd opp rundt skitippen:

20171130_114116.thumb.jpg.647e09064f8f2899b2761aa4b39ceadb.jpg

Så det jeg lurer på er jo om dette er et "vanlig" fenomen? Det virker helt tussete at ikke denne lille klemmen er loddet i hop eller fungerer bedre enn som så. Er også usikker på hvordan det egentlig skjedde da fellene satt godt hele veien og uten slakk. Jeg har tidligere brukt feller i vel seks år uten problemer, inntil jeg lånte de videre til en kamerat som rota de vekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du si noe mer om hvordan fellen har vært festet, bredde på bøylen ift bredden på skia, osv. Klarer ikke helt se ser ut fra bildet.

På meg så det det ut som om bøylen nesten har samme bredde som skia, skal det nye mindre kraft til før den kan presses bakover fra skituppen og åpne seg. Samtidig må du ha fått noe imellom skien og fellen som presser den bakover. Hvor langt ned fra tuppen av skia kommer vanligvis  den fremste kanten av fellen?

Jeg har gått 25+ år med feller og aldri opplevd noe slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart. Etter to år blir det nok vanskelig å reklamere vil jeg gjette?

Heldigvis, ser det ut som noe som enkeot lar seg fikse med litt lim nål og tråd, så du slipper å kjøpe nye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korriger meg hvis jeg tar feil, men den bøylen som er bøyd, skal ikke den sitte over tuppen på skien? Jeg har hatt flere typer feller og det er ganske vanlig at langfeller festes med en løkke / bøyle over tuppen på skien. Bøylen og naglene vil da nesten ikke ha kontakt med snøen og utsettes derfor ikke for slitasje som på bildet. 

Bøylen som skal tres over skituppen er ofte smalere enn skien og hvis denne presses lenger ned på skien så vil den bli spilt ut og ødelagt. Fellen skal holdes på plass under skien ved hjelp av klister / tape.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, REs skrev:

Korriger meg hvis jeg tar feil, men den bøylen som er bøyd, skal ikke den sitte over tuppen på skien? Jeg har hatt flere typer feller og det er ganske vanlig at langfeller festes med en løkke / bøyle over tuppen på skien. Bøylen og naglene vil da nesten ikke ha kontakt med snøen og utsettes derfor ikke for slitasje som på bildet. 

Bøylen som skal tres over skituppen er ofte smalere enn skien og hvis denne presses lenger ned på skien så vil den bli spilt ut og ødelagt. Fellen skal holdes på plass under skien ved hjelp av klister / tape.

37844-org.jpeg.jpg

11093125_841214065950507_564858332_n.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess, bøylen lå over tuppen på skien, men så bøyde den seg opp og kom av. Den er smalere enn skien, slik jeg er vant med. Fellelimen funka godt, fellen satt fast hele veien fra topp til bunn - inntil bøylen ble bøyd opp og det i bildet over skjedde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tryllekalkun
      Hei, jeg er på utkikk etter en vidje/helbinding  til Rottefella Telemark, om den ikke heter super Telemark. Er faktisk litt usikker på akkurat det. Altså på utkikk etter  kun wiren, med fjær og lukkemekanisme. 
      Jeg har ikke så kjempemye erfaring på området, så om det skulle ha betydning så er skostørrelsen 43.
      Jeg har ikke så mye penger til formålet, så håpet er jo at noen har noe liggende å slenge i en krok.
      Jeg vil tro at en en vidje fra annen binding vil kunne tilpasses, så det er jo også aktuelt.
    • Av Helge G
      I slutten av februar tenker jeg å parkere på Maurset for å ta en 3-4 dagers tur med pulk og telt. Må tilbake til utgangspunktet pga. bil. Er det noen som har noen tips til greie ruter?
    • Av Kjetil66
      Hei, skulle gjerne hatt litt hjelp til valg av fellelim.  
      Har et par SkiTrab feller som jeg helt siden de var nye, har reagert på at fester svært dårlig i kulde.
      Ved -15 er limet helt "dødt" og umulig å få til å feste dersom man må ta fellene av og på ute.
      Er derfor nødt til å "fornye" dette originallimet.
      Ser at det finnes et par varianter av lim på rull/papir, og dette frister i utgangspunktet fremfor tube, som framstår som noe mer styr å påføre.
      Men det viktigste er at jeg får tak i et lim som fungerer i kulde.
      Noen som kunne tenke seg å gi en anbefaling av fellelim basert på konkrete erfaringer ?
    • Av pertm
      Hei!
      Søkte rundt i forumet her og fant bare gamle poster angående skiseil..
      Jeg har stått en del på randonee og vurderer nå å kombinere denne hobbyen med skiseiling, gjerne til hjelp oppover i bakkene, men også på flatt terreng.
      Det finnes mye fin informasjon på nettet, men ingenting som sier noe om hvor store skiseil en bør kjøpe i forhold til vekt på personen.
      Jeg er 1.90 høy og ca 90 kg uten sekk og ski, så muligens 95-105 kg med oppakning. Hvor stort seil burde jeg investere i med tanke på vekt (ikke pulk)?
      I hovedsak tenker jeg å bruke seilet på Sunnmøre hvor det jo ofte er en del vind. Hvordan er det med skiseil som heis? Ser for meg en del styr dersom vinden spakner i brattsiden,
      og jeg må begynne med feller etc for å pakke det ned igjen?
      Håper dere har noen tips og forslag til skiseil som kan passe, slik at jeg kommer litt nærmere en avgjørelse om  å kjøpe skiseil

• Av Barber
      Hei,
      Jeg skal nå gå til innkjøp av nye ski og ser for meg gode ski som kan brukes til både Randonee / topptur og vanlig preparert bakke.
      Da jeg legger vekt på at skiene skal være gode på nedturen skal de vel være ganske brede, men dette vil vel gå på bekostning av både turen opp og egenskaper i vanlig preparert bakke.
      Ski jeg har sett på er Armada Tracer 98 / 108 som er ganske lette og Faction CT 2.0 som har 102 mm hoftebredde.
      Tenker dette er en bra løsning for turen ned, men er disse rett og slett for brede for turen opp og vanlig bakke?
      Jeg har ikke kjørt randonee før og har derfor dårlig erfaring med hvordan bredden vil påvirke turen.
      Noen tips?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive