Gå til innhold
FredrikLD

Modifisere Trangia Multifuel

Det er 981 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en såkalt Trangia Multifuel X2. Den funker bra når den er avskrudd, og funker fint når den er på max effekt. Hvis jeg derimot vil kjøre den på lav effekt så virker det som om det blir problemer med trykket. Denne har jo bare en ventil så jeg lurte på om den gikk an å skaffe en ventil fra Primus Omnifuel, og bytte denne delen. Da vil jeg få to ventiler, en i hver ende av slangen.

 

Tror dere det kan funke? Godt mulig det er litt forskjellige prinsipper med disse to modellene, men de ser nå iallefall veldig like ut fra utsiden... Er det noen som har noen erfaringer her? Evnt noen som har begge modellene som kan prøve å skru opp ventilen for å se hvordan de ser ut? Altså Primus Omnifuel sin ventil: Skjult lenke - logg inn for å se den

Satt inn i en Primus Multifuel/Trangia Multifuel X2.

 

Og selvsagt, hvis noen har en gammel og ødelagt omnifuel, men med en ventil som virker, så kan jeg kjøpe den og prøve selv..

 

Mulig dette er en long shot, men tar imot alle tips med takk.

Og ja, jeg skulle ha tenkt på dette på forhånd, men det var en julegave og den funket bra på mine første vinterturer der jeg kun smeltet snø og kokte vann. OG ellers tenkte at det vil ta litt tid å bli vant med ny brenner. Men jeg har altså ikke blitt venn med den helt enda, så vil prøve å gjøre noe med det...

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres genialt ut.

Hvis du da sammenligner med utseendet til multifuelen trangia brukte tidligere ( Optimus Nova) så burde alt klaffe.  Det hadde av likevel vært lurt å prøve først, den spindelen var svinaktig dyr. Det hele forutsetter at det er gjenger og ventilsete i trangiaversjonen. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være ulikt, men trangiaversjonen har litt lavere toppeffekt.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Til dsk:

Det er ikke gjenger på svindelen til min Multifuel, men det kan jo godt være at det er gjenger på innsiden av brenneren likevel, slik at det er mulig å skru inn Omnifuel sin spindel.

 

Til REs:

Fin link, men dette hjelper meg ikke så mye. Da må jeg jo uansett kjøpe meg ny brenner, og det var det jeg tenkte å unngå. Å få den til å passe i stormkjøkkenet er ikke noe problem. Greia er at jeg vil ha to ventiler, framfor kun en som jeg har nå, men er ikke glad i kjøpe nytt utstyr når jeg allerede har noe som nesten funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg antar at det er denne delen som er problemet. (Jeg får prøve meg på en liten "brainstorming" her.)

Fra bildene som finnes på nettet så kan det se ut som om den har to ventiler, men det har den altså ikke. Det er enten bare en blending på T-delen som er loddet på tilførselrøret til brenneren eller så kan det se ut som at denne delen har en eller annen funksjon, kanskje en sikkerhetsventil eller kanskje det bare er en blending av hullet der nåla skulle gått gjennom?

 

5377034625_280b5c63f7.jpg.a3a974208bd174

Jeg fant en beskrivelse / test av denne brenneren på nettet som tar opp noe av problemet.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Hvis du skal modifisere denne delen så må ventilhåndtaket være så langt at det kommer utenfor veggen på Trangiadelen som brenneren sitter i. Dette burde ikke være noe problem, men det som sikkert er et større problem er lengden på nåla og om setet i ventildelen som nåla skal gå inn i på trangiabrenneren er laget på samme måten som på Omnifuelen.

CIMG7684.thumb.JPG.f3af225f4061d6f466300

Som du ser av bildene så er hylsa som nåla går gjennom en god del lenger på Omnifuelen enn på Trangiamodellen. Denne hylsa er loddet fast til brenneren og det er ikke så enkelt å bytte eller bygge om disse. Det eneste som jeg kan tenke meg kan være en løsning er å bytte hele brennerdelen hvis det lar seg gjøre. Litt vanskelig å se ut fra bildet av Trangiabrenneren. Men da får du nok en langt større kostnad.

Ny brenner inngår ikke som reservedel i sortimentet til primus og bare denne nåla koster ca. kr. 800,-

Skjult lenke - logg inn for å se den 

En mulighet kan være å forsøke å få kjøpt en brukt / utbrukt Omnifuel brenner, hvis det finnes, og bruke deler fra denne til å bygge om den du har.

Jeg sjekket finn.no, men fant ingen ting der. Så var jeg innom eBay.com men der er det også bare nye brennere og repsett som selges.

OBS OBS, det ligger en del billige multifuelbrennere på eBay som ligner på Nova, men pass deg for disse. Jeg har en sånn billig brenner som ble kjøpt på nettet og etter diverse reparasjoner, på ny brenner, så brenner den kun gass.

Slik jeg ser det så kommer du ikke utenom å kjøpe en ny brenner, eller så hadde det vert interessant å høre hva de som lager denne Trangiabrenneren har å si til problemet ditt. Har den noen merking som sier hvem som har laget den?

På Omnifuelen står det PRIMUS og det gjør det sikker også på den du har.

Skjult lenke - logg inn for å se den 

CIMG7685.JPG.8da900155efe52c404ab2316cf3

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra og informativt svar. 

Jeg fant ut at en kamerat av meg har Omnifuel, så jeg skal innom ham for å teste om det lar seg gjøre å skru de sammen. Hvis det ikke funker, så blir nok neste steg å selge denne og heller se seg om etter en ny.

Jeg sendte mail til Trangia og informerte dem om problematikken, det samme i sportsbutikken der den var kjøpt. Trangia skriver at de er klar over at den kan være vanskelig å justere, men har valgt å gå for denne løsningen likevel. Så var ikke så mye å hente der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 981 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.