Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan regner man lettpakkevekt? (splittet)


friluftsRemi

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på, hva er begrunnelsen med at det kun tas med basisvekt i sekken? Burde det ikke være totaltyngde som det sammenlignes mellom? Altså deg selv med alt utstyret minus kroppsvekt naken? Det er jo flere tunge sko, og noen ganger har man kanskje flere lag isolasjon og sånn. Eller er det sånn at det sammenlignes basisvekt i sekken fordi den er konstant gjennom hele året (men det er den jo vel ikke...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange måter å sammenligne på @kvitknekt. Det enkleste dersom man ønsker å sammenligne epler med epler er nok å si at det er sekken med innhold uten forbruksvarer. På en annen side er det også bare en definisjon.

 

Det kan være greit å se på andre tall også for å se hvordan to lister sammenligner (base/total pack weight, base/total skin-out weight, consumable weight, worn weight).

Base pack weight + consumable weight = total base weight.

Base pack weight + worn weight = base skin-out weight.

Base skin-out weight + consumable weight = total skin-out weight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et vært en idé hvis man setter sammen en "Norsk standard" på dette? Flere Amerikanske og Europeiske turgåere har jo helt andre utfordringer enn de vi har her i Norge. Hvis vintertemperaturene i et område er på høyde med forrige sommer på østlandet så vil det jo bli mye enklere å treffe de magiske vektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de forskjellige vektbetegnelsene som nyttige for en ting: når en lettpakker møter en annen lettpakker. Særlig mer alvorlig er det ikke og ikke noe å henge seg for mye opp i.

Viktigere å ha en detaljert liste hvor alt er veiet (og funnet for lett :) ).

 

Selv foretrekker jeg klær & utstyr + mat (skin-out + consumables). Når man ser på hvor mye vekten på skoene har å si samt hva man kan lure bort i lommer og henge på belter, så blir det ærligst overfor en selv. En av faktorene som man kjemper mot er jo vår evne til å ta med litt her og litt der. På den måten slipper man også spørsmål om hvordan eventuelle gåstaver skal regnes :)

 

Hva gjelder en "norsk standard" på dette, så er det jo mulig, men å pakke etter forholdene gjelder her også, selv om vi ikke har like store svinginger som f.eks amerikanerne. Kunne vi laget norske navn på vektbegrepene? Ja, men som sagt over, så ser jeg ikke helt poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg lurer på, hva er begrunnelsen med at det kun tas med basisvekt i sekken? Burde det ikke være totaltyngde som det sammenlignes mellom? Altså deg selv med alt utstyret minus kroppsvekt naken? Det er jo flere tunge sko, og noen ganger har man kanskje flere lag isolasjon og sånn. Eller er det sånn at det sammenlignes basisvekt i sekken fordi den er konstant gjennom hele året (men det er den jo vel ikke...)?

 

Eg er mindre oppteken av kva andre reknar på, så eg gjer det slik eg synest passar best for meg. Og for meg er det totalvekta som betyr noko. Om kleda er på kroppen eller i sekken, er avhengig av været, og eg gidd ikkje operere med ulik pakkevekt om det er shortsvær eller regn på starttidspunktet. Totalmengde klede er bare avhengig av årstida. Så det som ikkje er på kroppen, er i sekken.

Maten reknar eg også med, ettersom dette er ein betydeleg del av startvekta. Og det er startvekta som også er maksvekta på dei fleste turane. Når sekken vert lettare av at maten vert eten opp, betyr også vekta mindre. På jakt er det derimot omvendt. Då kan maksvekta vera vekta på veg heim, men det er ein annan sak.

Men ettersom eg ikkje følger reglane, kan eg sjølvsagt ikkje seie at eg driv med lettpakking™.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De olika definerade vikterna finns för att kunna jämför sin egen packvikt, med baspackvikten kan man jämföra olika långa turer med varandra, till exempel en helgtur med en veckotur.

Det är ju kul när man klarar komma under en "officiell" viktgräns, men det är ju sin egen tur man ska gå.

Det bästa sättet att räkna lättpackvikt är i goda upplevelser på turen som inte blir forstyrret av en jobbigt tung säck. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er grunnen at det skal være lett å sammeligne vekten på utstyret. Ikke noe mere komplisert enn det. Tar du med mat og klær blir jo det litt vanskelig. Noen spiser mere enn andre, noen er størrelse XXL mens andre M osv. Men jeg er enig i at noen tar dette litt for langt. Jeg publiserer alltid hele pakkelisten her på fjellforum hvis jeg først publiserer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.