Gå til innhold
Gjest gammeltbrukernavn111

Spørsmål om bruk av Whisperlite

Det er 1680 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei

 

Jeg har aldri hatt en multifuelbrenner før, kun gassbrennere. Nå er jeg i beitet for en multifuelbrenner og etter litt research (ikke minst ved å søke rundt i mange tidligere tråder her på forumet) har valget falt på MSR Whisperlite Universal.

 

Jeg har et par spørsmål som jeg tenkte jeg kunne stille her som det helt sikkert er flere brukere av Whisperlite som kan svare på.

 

For det første lurer jeg på hvordan man fjerner trykket fra brenselflaska etter bruk. Jeg tenker at dette nok er kjekt å gjøre, enten man skal ha på korken eller bare la pumpa stå i, kanskje spesielt om man fyrer med bensin. Jeg ser jo at Primus sin Omnifuel har en funksjon der man snur flaska rundt noe som fører til at brenselet i slangen trykkes ut og brennes opp, og trykket går ut av flaska. Finnes det en tilsvarende patent på Whisperlite?

 

For det andre lurer jeg på hvor ofte man må gjøre vedlikehold på pumpa. I og med at slangen bare puttes rett inn i pumpa virker det for meg som om lekkasjer kan oppstå relativt fort dersom pakningene på slange-enden er dårlige. Hvor ofte bytter dere disse? Gummi er jo ikke så glad i bensin.

 

Så er det det gode gamle spørsmålet om bensin vs. parafin, men det finnes det jo så mange gode tråder på fra før, i tillegg til at jeg tenker å bare prøve begge deler og se hva jeg liker best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Whisperlite International, kjøpt i fjor. Brukt på 8-10 turer vinter og vår.

 

For å slippe trykket ut av flaska etter bruk, løsner jeg litt på korka og skrur den til igjen. Ingen andre fancy metoder for dette, såvidt jeg vet.

 

Vedlikehold på pumpa har jeg enda ikke foretatt noe av. Har hittil ikke opplevd noen form for lekkasje.

 

Jeg har ikke giddet å teste parafin på min enda. Brenner kun renset bensin, som fungerer helt knirkefritt for min del. Ser ikke noen grunn til å endre på noe som funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt Whisperlite mye både privat og under utdannelse. Så har vært borti mange whisperlite-primuser -også mange godt brukte- og har gjort mye vedlikehold/ettersyn av dem.

 

 

Trykket på flaska: Skru opp korken(pumpa)

 

Vedlikehold av pumpe: Sjelden. Det som må smøres fra tid til annen er pumpelæret(ta ut stanga) når du merker at det ikke bygger seg opp noe trykk når du pumper. Bortsett fra det så har jeg vel bare en gang vært borti at jeg har måttet bytte pakningen som går rundt flaskeåpningen. Jeg har også kun en gang opplevd at fjæra/tilbakeslagsventilen(som den vel kalles) har vært sliten og har måttet byttes. I blant trenger den dog en justering om den henger seg opp. Det trenges når du merker uvanlig mye motstand når du pumper inn.

 

På Whisperlite har jeg kun brukt renset bensin så har ikke noe å komme med der dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd parafin og det er kun å anbefale som nødbrensel. Whisperlite krever mye forvarming med parafin og siden forvarmings-/spritskålen er så liten måtte jeg fylle den 3-4 ganger med rødsprit før den var varm nok. I kulde holdt ikke brenneren seg varm nok til at parafinen forgasset og høye gule flammer ble resultatet. Whisperlite er best egnet til bensin desverre. Sent from my iPad using Tapatalk - Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt Whisperlite mye både privat og under utdannelse. Så har vært borti mange whisperlite-primuser -også mange godt brukte- og har gjort mye vedlikehold/ettersyn av dem.

 

 

Trykket på flaska: Skru opp korken(pumpa)

 

Vedlikehold av pumpe: Sjelden. Det som må smøres fra tid til annen er pumpelæret(ta ut stanga) når du merker at det ikke bygger seg opp noe trykk når du pumper. Bortsett fra det så har jeg vel bare en gang vært borti at jeg har måttet bytte pakningen som går rundt flaskeåpningen. Jeg har også kun en gang opplevd at fjæra/tilbakeslagsventilen(som den vel kalles) har vært sliten og har måttet byttes. I blant trenger den dog en justering om den henger seg opp. Det trenges når du merker uvanlig mye motstand når du pumper inn.

 

På Whisperlite har jeg kun brukt renset bensin så har ikke noe å komme med der dessverre.

Pakningen rundt flaskeåpningen sier du..... når jeg ser på selve pumpa der tetningen mot flaska er, kan jeg ikke se noen pakning. Flaska tetter direkte mot 'gummiskruen'. Men med rep-settet følger det med en stor O-ring. Er denne beregnet til å monteres her?

Er O-ringen ment å monteres dersom det skal begynne å lekke mellom flaske og pumpe?

Jeg har funnet en god del videoer på u-tube som omhandler overhaling av Whisperlite. Men dette er ikke berørt noen plasser som jeg har kommet over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke noe Skjult lenke - logg inn for å se den et alternativ?

Blir litt på siden i denne diskusjonen, men: Soto'en er ikke en multifuelbrenner, det er en bensinbrenner. Se denne linken for mer info.: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakningen rundt flaskeåpningen sier du..... når jeg ser på selve pumpa der tetningen mot flaska er, kan jeg ikke se noen pakning. Flaska tetter direkte mot 'gummiskruen'. Men med rep-settet følger det med en stor O-ring. Er denne beregnet til å monteres her?

Er O-ringen ment å monteres dersom det skal begynne å lekke mellom flaske og pumpe?

Jeg har funnet en god del videoer på u-tube som omhandler overhaling av Whisperlite. Men dette er ikke berørt noen plasser som jeg har kommet over.

 

Pakning er det beste ordet jeg kom på for å beskrive den røde ringen rundt pumpa som vel fungerer som pakning der flaskeåpningen plasseres. Mener å erindre at jeg en gang har kommet borti en sliten sånn en. Denne finnes som reservedel i det eksterne rep-settet man kan kjøpe("Expedition service kit"). For demonstrasjon av hvordan denne byttes kan man se videoen som det er link til på MSR sine hjemmesider. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakning er det beste ordet jeg kom på for å beskrive den røde ringen rundt pumpa som vel fungerer som pakning der flaskeåpningen plasseres. Mener å erindre at jeg en gang har kommet borti en sliten sånn en. Denne finnes som reservedel i det eksterne rep-settet man kan kjøpe("Expedition service kit"). For demonstrasjon av hvordan denne byttes kan man se videoen som det er link til på MSR sine hjemmesider. 

Takker.

Jeg lurer sykt på hva den svarte O-ringen i rep-settet skal brukes til. Det nærmeste jeg kommer, er pakningen på flaskekorken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Jeg lurer sykt på hva den svarte O-ringen i rep-settet skal brukes til. Det nærmeste jeg kommer, er pakningen på flaskekorken.

 

Ja, den O-ringen må jeg si at jeg har undret meg litt over selv :smile:  Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Trangia kjeler på min, men det er en sinnsyk glid ute og går, grytene seiler av for et godt ord. Noen ideer for å øke friksjonen? Litt vrient pga varmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1680 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.