Gå til innhold
  • Bli medlem

erfaringer Helsport Fjellheimen X-trem camp-hilleberg soulo?


twaggenson

Anbefalte innlegg

hei

skal kjøpe meg ny telt til vinteren, har tenkt å gå mykje på høgfjellet. over hardangervidda på ski og sånt. har sett på Helsport Fjellheimen X-trem 2 camp men tåler den mykje vind og dritt vær? har hørt at tunneltelt tåler mindre vind. og den er ikkje frittstående, så når det ikkje er snø kan det kanskje bli litt vanskeleg å finna plass til pluggene av og til? har og sett på hilleberg soulo ( eg skal berre bu i telte aleine) den er frittstående og det er ein kuppeltelt. men eg like å ha eit stort fortelt og soloen har ikkje så veldig stor fortelt. får den til samme pris som Helsport Fjellheimen X-trem 2 camp. har og sett på hilleberg jannu men den blir for dyr. kva trur dere er det beste kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hei

skal kjøpe meg ny telt til vinteren, har tenkt å gå mykje på høgfjellet. over hardangervidda på ski og sånt. har sett på Helsport Fjellheimen X-trem 2 camp men tåler den mykje vind og dritt vær? har hørt at tunneltelt tåler mindre vind. og den er ikkje frittstående, så når det ikkje er snø kan det kanskje bli litt vanskeleg å finna plass til pluggene av og til? har og sett på hilleberg soulo ( eg skal berre bu i telte aleine) den er frittstående og det er ein kuppeltelt. men eg like å ha eit stort fortelt og soloen har ikkje så veldig stor fortelt. får den til samme pris som Helsport Fjellheimen X-trem 2 camp. har og sett på hilleberg jannu men den blir for dyr. kva trur dere er det beste kjøpet?

Gode tunelltelt tålar like mykje vind som kuppeltelt, men det bråkar noko meir. Dersom du ikkje er lav av vekst, vil du derimot ikkje finne deg til rette i eit telt av typen Fjellheimen. Den skrå bakveggen er eit stort irritasjonsmoment, særleg i vind og snøfokk. Då vil det legge seg snø oppover denne veggen, og teltet vil bli stuttare og stuttare utover natta.

Dersom du er bekymra for at det ikkje er snø nok til å finne plass til 20 teltpluggar, kan du gløyme heile skituren :-) Og i det tilfellet er nok Soulo eit veldig godt telt.

Soulo er det einaste teltet eg har eigne erfaringar med av dei på lista di. Teltet har mange gode kvaliteter, men det er lite, alt for lite til at eg vil bruke det på vinteren. Og forteltet er knøttlite! Når eg er på skitur med teltovernatting, drar eg med meg pulk. Då betyr vekt og volum mindre. Følgeleg har eg med meg eit noko større telt. Sjølv om du går aleine, vil eg ikkje anbefale eit så lite telt til vinterbruk, men eit mogleg unntak dersom du er liten av vekst og ekstremt ryddig av deg. Men når du skriv at du likar å ha eit stort fortelt, kan eg ikkje forstå kvifor du har vurdert soulo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for informasjonen, det var til stor hjelp. grunnen til at eg vuderte souloen var at eg las om den på klikk.no og der stod det ''God høyde og plass til utstyr i fortelt''. men har du noken andre råd om valg av telt.

Når det gjeld tunelltelt, er det lite som kan måle seg mot Hilleberg Keron. Dette har fortelt i begge endar og har derfor ikkje ulempa med skråvegg i innerteltet. Dersom du er i kategorien låg av vekst slik at du kan bruke telt av typen Fjellheimen xtrem, er det mange telt å velge mellom, både med vanlege og store fortelt.

Sjølv brukar eg eit Hilleberg Tarra til vintertelt. Dette har form som Keron, men har kryssande bogar som eit kuppeltelt, og er 2-manns. Vekta er som 3-manns Keron. Med untak av at det tar lenger tid å setje opp enn eit tunelltelt, har Tarra det beste frå både tunelltelt og kuppeltelt. Det er tungt i forhold til dei små telta, men i pulken betyr det lite. Eg påstår ikkje at dette er det beste teltet som finnst, bare at det er dette teltet eg brukar 8)

Hilleberg er noko dyrare enn Helsport, men det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett på Helsport Fjellheimen X-trem 2 camp men tåler den mykje vind og dritt vær?

Som man ser på selve konstruksjonen på X-trem 2 camp, så er det mange muligheter for å lykkes med oppsettet, selv i ekstremt vær. Hvor og hvordan man setter opp teltet er avgjørende faktorer.

Og den er ikkje frittstående, så når det ikkje er snø kan det kanskje bli litt vanskeleg å finna plass til pluggene av og til?

Det er jo litt missvisende med "frittstående". Man kan jo ikke bare sette dette opp, så står det godt av seg selv, for slike telt må også barduneres godt for at teltets egenskaper skal utnyttes fult ut.

Dette temaet med tunnel versus kuppel koker ned til hva man foretrekker. Når man ser bilder fra mange av de tøffeste og hardeste toppturene verden over, f.eks på bildet (6600moh),så får man en ide om hva som funker, hva folk stoler på under slike forhold. Så kan man ta en runde med seg selv og sine behov.

Viktige generelle tips angående vintertelt.

- God innvending høyde. Sikrere fyring av primus. Enklere og mer praktisk med tanke på tørking av klær og praktisk bevegelse.

- God plass til utstyr, samt andre oppgaver som eventuelt været setter stopper for "utendørs." Være seg reprasjoner eller toalett.

- Forenkle, forenkle, forenkle, Det skal være så enkelt som mulig å sette opp og ta ned, samt praktisk i bruk. Spesielt når man er alene

på tur.

- Det kreves at man også øver tilstrekkelig på oppsett, under alle forhold som man tror man vil møte på tur. Begynne pent og trygt

hjemme, så øke på, f.eks ute på et jorde når det blåser kraftig. Gjerne i mørket, etter en løpetur med sekk, fra utgangspunktet og et

godt stykke ut på jordet. Dette vil simulere åpent landskap der vinden får godt tak, og snøen god fart.

Har du muligheten, så ikke spar på noe, dvs, se gjerne på godt utprøvde modeller og merker, for kongvinter leker ikke!

Hilleberg. (Hilleberg Kaitum 2 GT. Vinner i testen klikk.no gjennomførte for klassen 2-mannstelt)

Helsport.

The north face.

Aner ikke noe om denne modellen fra HS, men teltet ser ut som en miniversjon av svalbard modellen. Kom godt ut av testen i klikk.no

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Trollspiret_2

http://www.klikk.no/helse/friluft/article549594.ece

Lykke til, og god tur!

Nikke.

post-5304-133474729598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det kreves at man også øver tilstrekkelig på oppsett, under alle forhold som man tror man vil møte på tur. Begynne pent og trygt

hjemme, så øke på, f.eks ute på et jorde når det blåser kraftig. Gjerne i mørket, etter en løpetur med sekk, fra utgangspunktet og et

godt stykke ut på jordet. Dette vil simulere åpent landskap der vinden får godt tak, og snøen god fart.

Ikkje gløym å ha på vindvotter når ein skal øve på å setje opp teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet Fjellheimen Extreme i ca 50 døgn og har mye positivt å si om det, men også noen drawbacks. Jeg har brukt det mye i høyfjellet i både fint vær og opp til sterk kuling vinterstid. Mange barduneringspunkter sikrer at det står stabilt og godt i mye vind. Har erfart mindre kondensproblemer med dette enn andre billigere telt jeg har brukt. Fordelen med romslig fortelt til utstyr og snøsmelting.

Teltstengene kan imidlertid være vanskelige å få ut/inn vinterstid. Jeg synes kanalene er for lite romslige og når man er på en flere dagers tur og det samler seg isrester inni kanalene, kan blodtrykket bli noe høyt. Hadde ønsket at disse var romsligere og at de hadde vært på "utsiden" av teltduken i stedet for under. Da hadde det vært enklere å komme til når de satt seg fast. Overtrekksposen som følger med kan du kaste eller bruke til noe annet. Den er for liten, spessielt vinterstid og du bør kjøpe en større

Men, som sagt et godt og stabilt telt som har gitt meg mer positive enn negative opplevelser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter kritikken av testene på "klikk.no", "Villmarksliv" og "Fjell og vidde". Det er forsåvidt helt greitt at mitt eget Exped Orion Extreme får svake karakterer, men jeg opplever den totale slakt av Exped Polaris som direkte urimelig. I en tråd som diskuterer skikkelige vintertelt, bør Polaris nevnes. Det kommer ikke til sin rett før det blåser skikkelig i mange, mange kuldegrader. Da er det fantastisk! Skal dere på camping, kan dere ta med noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig angående Exped polaris, det er ikke et telt man bare kan dytte unna i en slike tester. Det har vært utprøvd på de mest ugjestmilde plasser i verden, av seriøse brukere, og bestått med glans.

Når det gjelder testene, så sier det seg selv at de ikke helt klarer å utprøve alle modeller helt ut, under alle forhold. Mye blir litt generelt, men de tar opp viktige detaljer, itillegg til å tåle sterk vind, som god plass i inner -og ytter teltet, samt lufting.

Det er jo heller ikke veldig dårlige telt med i testen, men noen av dem er kanskje litt "out of league" iforhold til de øvrige teltene i testen, samt andre telt som ikke kom med i testen.

Heldigvis testes mange telt av forskjellige folk, flere telt testes også av folk i utlandet, samt at man har brukererfaringer fra diverse forum rundt om, endel butikker har ansatte med seriøse brukere man kan prate med, og på den måten kan man sammenligne, gjøre seg opp en mening og handle et telt som dekker sine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del stoler mye mer på testene i Vildmarksliv/Klikk, Fjell og Vidde, Ute m.fl en hva TrondA, Geb , Nikke, eller andre personer skriver på nett. De aller fleste som skriver har liten erfaring med alternative produkter og tenker mest på egent bruk. Største problemet er likevel at de fleste instiktivt forsvarer egne valg - det produktet de selv har kjøpt.

"Profesjonelle testere" som John Arne Tungen (Vildmarksliv/Klikk) og Niels Block-Hoel (Fjell og Vidde) har meget bred erfaring, og støtter seg til en rekke andre testere for å ikke la egne bias styre for mye. Stort sett lar de produsentene selv velge hvilke produkter de vil levere inn til en test. Ta testen Polaris kom så dårlig ut av. Regner med at Fjell og vidde spurte etter et selvstående telt for generelt turbruk. Polaris er et telt for høye fjell/ekstremt vær. Egenskaper som lav høyde er positivt i ekstremt vær, men negativt i de fleste andre sammenhenger osv... Dette skjønner de fleste lesere ut fra teksten de skriver. Testen i Fjell og Vidde finner dere her:

http://www.helsport.no/images/Marketing/Service/Produkttester/Gimle%20test%20FjellogVidde%20mai%202010.pdf

Personlige erfaringer er ofte brukbare for å vurdere et produkts kvalitet over tid. De færreste produkter er såpass dårlige at testerne oppdager det i testperioden.

Ikke misforstå meg - jeg synes det både TrondA og Nikke har skrevet i denn tråden er fornuftig, men ikke nedrakkingen på tester fra Klikk og Fjell og Vidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener denne tråden er i ferd med å bli et av forumets mest interessante takket være Fimax sitt siste innlegg her. Usedvanlig bra faktisk!

Produkttesting er en vanskelig oppgave. Tror ikke nøytalitet uten bias er mulig. Å forsvare eget valg er et gedigent poeng... Det eneste jeg tror går an er å definere bruksområdet til et produkt presist og målrettet.

Tester vi fjelltelt, er det ikke nok å snakke generelt om "telt til bruk i den norske fjellheimen"... Så lenge flinke produsenter av telt lager spesialiserte produkt, bør vi følge opp testene våre hvorvidt teltene fungerer til det det var lagd for.

Da mener jeg vi bør ende opp med veldig rendyrkede tester av typen; vintertelt i høyfjellet, vintertelt i skog, vintertelt for 2, vintertelt for "hele familien" eller telt for barmarkssesong for sterk vind, barmarkssesong i lune områder, telt med ståhøyde osv osv osv

Påstår produsentene at de lager telt som skal brukes til "alt", må de finne seg i å bli brukt til alt mulig. Jeg mener også at testene må tilpasses telttype og faktisk også markedsføring av disse...! Noen telt er ikke tenkt til å brukes overalt og fortjener respekt for dette.

Når det så mange ganger omtalte Exped Polaris havner i en allroundtest, mener jeg det sier mer om testen enn teltet...

(Denne gang finner jeg det relevant å opplyse om at jeg IKKE eier et Polaris-telt, jamf tendens til å forsvare eget valg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produkttesting er en vanskelig oppgave. Tror ikke nøytalitet uten bias er mulig. Å forsvare eget valg er et gedigent poeng... Det eneste jeg tror går an er å definere bruksområdet til et produkt presist og målrettet.

Tester vi fjelltelt, er det ikke nok å snakke generelt om "telt til bruk i den norske fjellheimen"... Så lenge flinke produsenter av telt lager spesialiserte produkt, bør vi følge opp testene våre hvorvidt teltene fungerer til det det var lagd for.

Da mener jeg vi bør ende opp med veldig rendyrkede tester av typen; vintertelt i høyfjellet, vintertelt i skog, vintertelt for 2, vintertelt for "hele familien" eller telt for barmarkssesong for sterk vind, barmarkssesong i lune områder, telt med ståhøyde osv osv osv

Påstår produsentene at de lager telt som skal brukes til "alt", må de finne seg i å bli brukt til alt mulig. Jeg mener også at testene må tilpasses telttype og faktisk også markedsføring av disse...! Noen telt er ikke tenkt til å brukes overalt og fortjener respekt for dette.

Når det så mange ganger omtalte Exped Polaris havner i en allroundtest, mener jeg det sier mer om testen enn teltet...

Helt enig i at testene blir mer verdifulle dersom de rendyrkes til visse typer turer og bruk, men skal man først gjøre dette så bør det spesialiseres enda mer. Det som er et utmerket telt for korte mennesker kan være ubrukelige for folk på 195.. Skal testene dekke alle behov blir de så smale at de bare gjelder for noen ganske få brukere. De testene som baserer seg på lengre tids bruk vil i alle fall avdekke feil på telt som er dårlig laget eller konstruert. Så blir det opp til oss alle å se gjennom testene og ikke bare på poengsummen til slutt.

Om man foretrekker kuppel eller tunnel er en smakssak. For min del er det tunnel som gjelder, da jeg foretrekker mer plass i forteltet fremfor høyde og plass i innerteltet. Det gir etter min mening mer fleksibilitet i bruken.

Lykke til i teltjakt! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg har rakket ned på disse testene var vel å ta i fimax....

Ja det var en overdrivelse! Jeg slang inn noen navn; Geb, Trond A og deg for å spisse innlegget.

Synes forøvrig innlegget til Bjørn-Ivar er et fint eksempel på godt forumsvar fra en som har brukt et etterspurt produkt. Trond A. er også meget klar på at han kun har brukt Polaris på en tur - men da i heftig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en overdrivelse! Jeg slang inn noen navn; Geb, Trond A og deg for å spisse innlegget.

Synes forøvrig innlegget til Bjørn-Ivar er et fint eksempel på godt forumsvar fra en som har brukt et etterspurt produkt. Trond A. er også meget klar på at han kun har brukt Polaris på en tur - men da i heftig vær.

De fleste tester er sikkert gode nok, så ikke misforstå meg. Jeg har bare vagt i minne noen her som kritiserte en annen test fra klikk.no, hvor testpanelet hadde testet skallbukser. Her var det en bukse som er beregnet på klatring som var blitt testet med "vanlig" turbruk.

Jeg har også kjøpt "best-i-test"-regntøy tidligere, hvor regntøyet fikk full score på slitestyrken. I barnehagen ble regntøyet slitt hull på i løpet av noen dager. ..

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article487496.ece

Derfor er jeg skeptisk til å se seg blind på forbrukertester. Det var det jeg mente med mitt forrige innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig nye kloke ord på denne tråden, så jeg henger gjerne med videre.

Forbrukertester er krevende arbeid. Metodene må være systematiske og presise. Da er det desto viktigere at denne form for aksjonsforskning spisser seg inn mot de spesialfelt produktene var ment å virke i.

Siden jeg hadde mitt siste innlegg, har faktisk linken til "Fjell og Vidde" blitt plassert i tråden. Legg merke til at testforfatter Niels Bloch-Hoell viser til svaberg, vassdrag, teltplass med starndlinje, varme sommernetter og sånne ting i teksten. Jammen ikke rart at Himalaya-teltet Exped Polaris faller igjennom her.

Er det virkelig så at teltimportører sender telt til testpanel uten å vite hvordan testen skal utføres? Dersom bestillingen fra tidskriftredaksjoner er av typen; "selvstående tomannstelt til utlån i tre måneder" kan jo hva som helst skje...

Hvis så er tilfelle, kan dette bli viktig forklaring på at vi kan få litt rare tester også på andre produkt - klatrebuksene er allerede nevnt. Kan også huske å ha lest noen primustester som også er av den mer underlige sorten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi prøve å samle trådene litt, og komme frem til en slags "mal", et utkast på hvordan vi skulle ønske fremtidige tester blir utført?

Jeg kan begynne med det som jeg mener er en selvfølge, og som er nevnt av spesielt Lompa og TrondA.

TrondA:

vi bør ende opp med veldig rendyrkede tester av typen; vintertelt i høyfjellet, vintertelt i skog, vintertelt for 2, vintertelt for "hele familien" eller telt for barmarkssesong for sterk vind, barmarkssesong i lune områder, telt med ståhøyde

Metodene må være systematiske og presise.

spisse seg inn mot de spesialfelt produktene var ment å virke i.

Lompa:

testene blir mer verdifulle dersom de rendyrkes til visse typer turer og bruk

Forslag.

Kategori 1: Ekstrem telt for høyfjell/topptur til helårsbruk.

Kategori 2: Ekstrem telt for fjell og vidde til helårsbruk.

Kategori 3: 3 sesongers telt.

Kategori 4: Sommer telt.

Kategori 5: Famile telt tur.

Kategori 6: Familie telt camping.

Forslag.

Fargekoding for bruksområde? F.eks rødt for kategori 1. Blått for katagori 2. Grønt for 3-sesong. Hvit for vinter.

Da kan man F.eks overlappende farger, Blå/grønn viser at teltet også kan brukes på fjell vidde, og selvsagt rødt/hvit.

Det gjennstår endel viktige elementer, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag.

Kategori 1: Ekstrem telt for høyfjell/topptur til helårsbruk.

Kategori 2: Ekstrem telt for fjell og vidde til helårsbruk.

Kategori 3: 3 sesongers telt.

Kategori 4: Sommer telt.

Kategori 5: Famile telt tur.

Kategori 6: Familie telt camping.

Hva med egen kategori for vintertelt også?

Det kan vel være aktuelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor tro på at fargekoding etter foreslåtte kategorier vil hjelpe veldig. Imidlertid vil jeg anbefale noen kategorier vedrørende teltstørrelse. Å dele mellom familietelt og "alt det andre" synes vel grovt.

Solotelt bør være en helt egen kategori, to og tremannstelt kan være i samme kategori, 4 mannstelt kan være i familiekategorien.

Så er det kanskje et spørsmål om prisnivåer, der må jeg tenke litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYO:

Var i kontakt med Helsport i dag, ang lettvekts 4 sesongstelt og fikk følgende svar da jeg spurte om modifisering av Rondane Light:

Hei

Det som skiller våre Pro telt (Rondane Light) fra våre X-Trem telt er ventilasjon, stormmatter, antall bardun punkter, plugger= større og sterkere, stenger = som er sterkere/større dimensjon.

Det viktigste av disse punktene er ventilasjonen.

Rondane har ventil nede ved bakken på bakfronten, som kan dekkes til ved snøfall. Og ventilen oppe på døren er ikke lukkbar. Det er viktig i forhold til snø som kan drive inn igjennom nettingen. Rondane kan syes på stormmatter og brukes på vinteren men ett X-trem telt er å anbefale.

X-Trem teltene har to ventiler i bakkant som kan lukkes helt om nødvendig og en ventil på front som også kan lukkes helt. Alternativet er Fjellheimen 2 Camp eller 3 Camp.

Vi har sett behovet for lettere halårs telt så neste sesong kommer alle Pro telt med lukkbar og forbedret ventilasjon og da kan vi anbefale vinterbruk også på Pro teltene.

Med vennlig hilsen/Best regards,

-NN-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.