Gå til innhold
Cerberus

Bruk av ulike kaliber (rifle)

Det er 3280 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Som den eneste i familien som interesser meg for jakt (driver småviltjakt pr i dag), kommer jeg med all sannsynlighet til å overta to rifler etter en gammel onkel med det første.

Jeg vet ikke så veldig mye om våpenene, har bare sett så vidt på de for en stund siden, men det er snakk om en .270 Win (tror det er en Ruger) og en .308 Remington. Jeg mener .270'en er i desidert best stand av disse.

Det jeg lurer på er hvilke jaktformer disse to egner seg best til. Jeg jakter som sagt ikke storvilt nå, og kommer ikke til å gjøre det i år, men jeg kan få muligheten til å bli med på både hjort- og reinsdyrjakt neste høst. Rådyr er heller ikke uaktuelt.

Er også interessert i tips om ammunisjon, da fortrinnsvis rimelig treningsammo til begge kaliber.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse kalibrene har stort sett samme bruksområde, kan fint brukes til all riflejakt i kongeriket. Kulevalget avgjør. Når det gjelder treningsammo er jeg ikke særlig oppdatert fordi jeg stort sett lader sjøl. Men Norma Jaktmatch er et ypperlig alternativ i .308, og det kan i tillegg brukes på fugl...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

308 - 7,62 nato trenger vel ikke noe mer forklaring. storvilt kaliber, masse kjøp ammo,

en av verden mest popolære kaliber, med helmantel fult brukanes på småvilt.

270 win- er en 30.06 hylse strupet ned til å ta 270(6,8mm) kule, magum patron flat kulebane. kan også brukes til alt. ikke like god tilgang på kjøp ammo. ladder du sjøl har du store muligheter med denne. kraftigere en 308, mer løpsslitasje en 308. Tror denne er bra til gås med rett kule.

Ta begge riflene og prøv begge to. får du mulighet for storviltjakt bruk den børsa du liker best.

Hvis det skulle følge med ladeutstyr eller annen interesang tilbehør til riflene må du få det med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar.

Har allerede fått riflene, og fått de sett over hos VåpenSøilen i Bergen. Begge våpnene var fullt skytbare, men som jeg antok var det .270'en (som forresten er en Ruger M77) i desidert best stand. Så det heller nok mot at den vil bli brukt mest.

Fant ut at .308'en er nærmere 50 år gammel, uten at det trenger å gjøre så mye. Kommer nok til å teste denne litt på skytebanen, men i.f.t. jakt ser det ut til å bli .270'en. Optikken var ikke noe å rope hurra for på noen av våpnene, så det blir vel til at jeg investerer i en ny kikkert. Noen forslag til en rimelig og grei kikkert? Synspunkter i forhold til rødpunkt/ ikke rødpunkt osv tas også i mot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ordentlig gode kikkerter koster flesk.. Tenker da på Schmidt & Bender, Zeiss og Swarovski.. Beste kikkert til en litt rimeligere penge er Leupold.. Da helst Vari-X III- serien.. Når det gjelder rødpunkt så synes jeg det passer best på armègeværer.. stridssikte. Eller mener du opplyst retikkel i kikkertsiktet? Er nok en fordel dersom du skal jakte på natta, men er ikke noe must til vanlig jakt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Når det gjelder rødpunkt så synes jeg det passer best på armègeværer.. stridssikte. Eller mener du opplyst retikkel i kikkertsiktet?

Mener nok det ja :)

Skjult lenke - logg inn for å se den er innenfor budsjett i hvert fall.

Ellers så vil tilfeldighetene ha det til at jeg drar til NY på tirsdag. Regner med prisnivået på slikt er endel bedre der borte. Skal kikke litt i det minste

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den 308 emingtonen, er den rifla jeg tror det er, så heng den på veggen til skrekk og advarsel.

Avtrekket f.eks får AG avtrekket til å virke både reint og superlett.

I tillegg er hele våpenet laga av billig metall, og generelt dårlig konstruert.

Ruger virker langt mere ordentlig.

Ønsker meg småviltjegerkurs.

Finnes ikke her i kommunen, sukk

Tenkte å ta med min gode gamle M-67 på gåsejakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 3280 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.