Gå til innhold
  • Bli medlem

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Støtter Østmarka etter innfallsmetoden, der er det til og med nasjonalpark. Avhengig av hvor du bor, selvfølgelig. Best er det jo å vente med planleggingen til du ser hvor snøen (ikke) er, og velge område da. En variant er å ta tog/buss til et sted sør i Østfold og gå nordover, da kan du gå så langt eller kort du vil. Lykke til med planleggingen!
  3. Kan hodelykter bli gamle og slitne? Denne Petzl-lykten har jeg hatt i mange år, men nå synes jeg den lyser så dårlig. Den er slappere i lyset enn en gratislykt jeg fikk på Clas Ohlson, der begge hadde nye batterier fra samme eske. Og i forlengelsen av dette: noen anbefaling av lignende lykt (jeg har en annen, større)?
  4. I dag
  5. Slettet - trippelpost
  6. Slettet - trippelpost
  7. Lure til seg? Hvor har du det fra, og når ble du så moralsk? Det er lett å sitte bak et tastatur og anklage andre, men jeg regner med at du gjerne handler på salg som alle oss andre. I denne saken så skrev @Kjell Iver at dette var noe de (butikken) hadde gjort før Det lå fra min side derfor en forståelse av at dette kunne være en taktikk denne butikken bruker for å bli kvitt restlager. Nå har butikken trukket salget og betalt ut mitt utlegg, så da tenker jeg den saken er ute av verden.
  8. Jeg ville aldri turt å kjøpe sko til 1kr. Plutselig så sitter man der med 12mnd skopusseabonnement for hundrevis av kroner i mnd. Jeg mener det er ganske åpenbart at støvler til 1kr uten noe mer enn ordinær cyber-week-annonsering er en åpenbar feil. At noen forsøker å utnytte feilen tenker jeg er helt greit. En ting er en utnytte feil hos den lokale butikken i bygda, men en "stor" aktør som outnorth synes jeg ikke veldig synd på.
  9. Ja, ja. Enig blir vi ikke, og det er greit. Og for ordens skyld, jeg er helt enig i at de som har bestilt denne varen burde være åpen for muligheten at dette var en feil, og at de ikke kan forvente å få varen til den prisen hvis det faktisk skulle vise seg å være feil. Derfor skriver jeg også at en klage i denne sammenhengen bør være motivert av å få selger til å skjerpe seg, ikke for å oppnå egen gevinst på noen andres feil. Så vidt jeg forsto på en tidligere kommentar så var det ikke første gang denne selgeren hadde det samme tilbudet, eller feilprisingen. I så fall er det enda mindre grunn til å mistenke feil, og enda større grunn til å varsle at kvalitetskontrollen deres ikke holder mål. Såpass grove feil som dette er veldig lett å fange opp før publisering, så det finnes ingen unnskyldning. Og hva skal egentlig til for å si at en pris er opplagt feil? Hvis dette er en vare som de sliter med å bli kvitt, så hvorfor ikke dra til skikkelig og få litt oppmerksomhet på kjøpet? Noen hundre kroner er uansett en billig måte å kjøpe oppmerksomhet. Og det funket jo, hvis man skal bedømme utfra responsen her på forumet. I sommer skulle jeg kjøpe bussbillett fra Otta til Gjendesheim på EnTur-appen. Jeg prøvde flere ganger, for prisen jeg fikk på 10 kroner var i mine øyne en såkalt opplagt feil. Og en feil jeg ikke hadde noen intensjon om å utnytte til egen vinning, men etter flere forøk, med både utlogging, restart av telefon m.m. så mente jeg at min "due dilligence" var ivaretatt, og at jeg hadde forsøkt så godt som det kan forventes å få betalt riktig pris. Nå viste det seg til slutt å være en sommer-kampanje, og at prisen var helt rett, men det skjønte jeg ikke før jeg satt på bussen og så reklameplakaten ombord.
  10. Det er jo nettopp dette kommentaren min går på, om en vare til 4999 plutselig selges til 999 så kan det være et typisk stunt eller lokketilbud. Det er også derfor at terskelen for å påberope seg "feilprising" settes svært høyt. Men dette har vert behandlet mangfoldige ganger tidligere og standarden som er satt er at feilene skal være såpass eksteme at det er åpenbart at det er feil. Og når noe prises til 1 krone så vil dette alltid gjelde. Du kan normalt si at hvis rabatten er under 50%, så vinne kunden alltid frem via forbrukerklageutvalget. Hvis den er 50-80%, så er man i gråsonen hvor man ser på varen og hva den normalt prises for, samt hvordan den er merket. Så hvis det står "Supertilbud" eller "Outlet" i denne prisklassen, så vil forbruker vanligvis vinne frem. Og er rabatten over 80% så taper kundene nesten alltid klagesaker, men det finnes unntak.
  11. Helt uenig. Selv om det hadde vært juridisk innenfor så er det moralsk feil. Nå var prisen så hinsides feil at det heller ikke var juridisk innenfor. Og det er jo åpenlyst for absolutt alle at dette var en «IT feil». Også de som forsøkte å handle. Ikke prøv å si noe annet. Den var ikke «mistenkelig lav». Den var åpenbart feil. «bevisst luretilbud»? Det tror du ikke på selv engang. Og det viser jo dialogen her før flere forsøkte å kjøpe også. Det er ikke snakk om at man ikke vil bruke sin «dyrebare tid» (really??!!) på oppdragelse av selgere. Det handler om at de aller fleste har et moralsk kompass som gjør at de i stedet for å forsøke seg på tull og tøys heller hadde brukt 10 sek på å sende de en epost om at de sannsynligvis har en feil på nettsiden. Dette blir bare latterlig.
  12. Jeg skjønner ikke helt relevansen av denne kommentaren. Jeg skriver ingen plass at kjøper kan forvente medhold i en klagesak. Mitt argument er at uansett årsak til at prisen ble satt som den ble, så er det selgers feil. De som har bestilt har hatt en negativ opplevelse. Og selv om tilbudet kunne virke for godt til å være sant, så har ikke kjøper noen mulighet til å vite om det er en feil eller ett lokketilbud/PR-stunt. Her er det kun selger som kan klandres, og en klage er helt på sin plass, selv om man ikke bør ha noen forventning om å få varen til den annonserte prisen.
  13. Standard praksis er at dersom det er en åpenbar feil, så gjelder ikke tilbudet. Listen for dette settes svært høyt, så en vare som normalt koster 4999 og feilprises til 1999, eller selv 999 vil normalt være en sak hvor selskapet må ta tapet fordi kunden kunna ha trodd at dette var et realistisk tilbud. Gitt at andre tilsvarende varer av og til kommer på slike tilbud. Så om de skoene hadde vert priset til feks 399 kroner, så hadde man kanskje kommet unna med det. Men når prisen settes til 1 krone så er det et tilfelle hvor de kan påberope seg at det var en "Åpenbar feil" og at tilbudet derfor ikke er gyldig.
  14. Tenker dette kan ses fra flere sider. De som har bestilt denne varen har ikke gjort noe galt, selv om prisen var mistenkelig lav. Enten varen faktisk var feilpriset, det var ett bevisst luretilbud eller feil i lagerbeholdning, så er selger den som bør ta seg sammen. Uten tilbakemelding fra misfornøyde kunder er det lavere sannsynlighet for at rutiner/forretningsetikk forbedres av seg selv. Denne varen var priset så lavt, at selv svært enkle automatiske og/eller manuelle rutiner burde avslørt en feil før tilbudet ble publisert. Så ja, hvis noen vil bruke av sin dyrebare tid til å oppdra en en selger med forbedringspotensiale, så er det helt på sin plass. Om det er motivert av grådighet og ett håp om å allikevel «karre» til seg en billig vare så er jeg mindre imponert, men nytteverdien for fellesskapet mtp. å bidra til å forbedre denne selgeren vil være ca. det samme.
  15. Jeg beholdt mitt gamle telt også kjøpte jeg meg et Barents Finse Polar 4. Bedre plass enn i Helsport teltet og ca. samme vekten. Er jo Helsport folkene som står bak merket. Med 2 telt har jeg fleksibiliteten til å velge når jeg skal på tur.
  16. Jeg ville tenkt meg om to ganger. Du har prøvd å lure deg til et par sko for 1,- NOK på linje med et par andre her inne. For å sitere Atle Antonsen.... Ta dere sammen!
  17. Det synes jeg bare du skal droppe. Det er også et moralsk aspekt her. Dette var åpenlyst en feil, og det man burde gjort var å tipse de om feilen i stedet for å forsøke å lure seg til et par gratis sko.
  18. I går
  19. https://www.dnt.no/dnt-der-du-er/hht/aktuelt/loypestatus-pa-hedmarksvidda/?fbclid=IwY2xjawOfu3RleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF4cjlzdDFOdDdzaVpwbzZnc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHhVlQzfNnQD7o8SqP5snyj6N3x8wlpd0sAfyqQjba0GlZfwP7GugEwXod0cu_aem_MBWgrCUCpSVplCny12nc2g
  20. Dette kameraet har DX format og dermed optikken også antar jeg. Et søk på nettet viser at Nikon Z30 er det som er best egnet for video formål med DX format. Vær obs på at da trenger du en FTZ adapter mellom optikken du har og kamerahuset. Jeg benytter optikk med F fatning på mine Z6,er via FTZ adapter og det fungerer utmerket. Alt fra manuell AI til AF-S autofokus optikk. https://www.nikon.no/no_NO/product/cameras/mirrorless/z-30 https://www.nikon.no/no_NO/product/cameras/mirrorless/z-50
  21. Kansellert min og.
  22. Jeg også fikk epost om kansellering. Synes det blir for dumt. Skal krangle!
  23. Der blei dei kansellert ser det ut til. Noen som faktisk fikk?
  24. Kan slettes
  25. Tropp 4 hvor de i årets sesong har makkerpar, med en forelder og et «barn» har mye fine innblikk i tursammenheng. Kanskje ikke «far» alltid skal starte bålet og «mor» navigere! Link til årets motivasjonstale Det er helt rørende å se hva kaptein John Hammersmark faktisk kan få til! 🤩 Jeg tror det blitt et nytt uttrykk: «fløtt, deg jeg skal sage»
  26. Flotte øyeblikk du deler✨. Flott å se...lysten på Langsua og der omkring.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.