All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
Lagde pumpelær til en gammel primus for 30 år siden, mest for å utfordre mine evner, det holdt i 10 år. Tok en trekloss og boret et hull på omtrent samme diameter som pumpa, tok en bit overlær/pløse fra en gammel sko, og la det i parafin i et par dager. Hull i senter skrudd fast på en rund trebit med noe mindre diameter. Skrudde læret fast med den glatte siden ned, og tvang det ned i klossen. Etter et par dager igjen så tok jeg det opp og skar rundt pinnen så det fikk omtrent riktig form, tok ut skruen og vipps så hadde jeg en Ikke helt topp, men ganske bra pumpe. Måtte trimme læret litt for det var litt for stort, og siden holdt det.
-
Den har stått i en liters drivstoff flaske, men det har ikke vært nok drivstoff i den til å nå bunnen av pumpa i oppreist posisjon. Har sendt en detaljert beskrivelse til fjellsport, så får se hva de svarer før jeg evt bestemmer meg for å rense hele brenneren.
-
Har pumpa stått i drivstoff-flaska med drivstoff i? Er det en bitteliten lekkasje i tilbakeslagsventilen vil pumpelæret stå i parafin i et år, og da vil det gå i oppløsning. (Står ikke noe om det i bruksanvisningen) så jeg hadde nok prøvd meg på en reklamasjon. Du kan rengjøre ned i pumpa med en spisepinne i tre. Men hele brenneren må renses. Edit: Lukter den gamle parafin ok? Inne noe misfarging?
-
Fjellsko til krevende terreng
thomas christensen svarte på thomas christensen sitt emne i Fjellvandring
👍 Har du noe SoMe-sted hvor man kan følge turen, eller blir det noen innlegg her på FF etter hvert? -
Jeg mente Shape og Lite hadde identiske innertelt, men ser nå at det faktisk er 5 cm høyere i Shape for hver størrelsesmodell. Grattis med røverkjøp begge to! Det var grådig fine priser for de teltene.
- 16 svar
-
- 1
-
- I dag
-
Marius Engelsen begynte å følge Omnilite Ti «gugg» i dyse
-
Pumpelæret skal tåle årevis selv om den lagres permanent på deivstofflasken.
-
Har vel og litt ekstra takhøyde?
-
sneakyowl begynte å følge Omnilite Ti «gugg» i dyse
-
Jeg hadde helt ren og mye brukt Omnilite da jeg kun brant Primus/Coleman bensin. Først etter at jeg brant en 4-liters dunk Aspen alkylatsbensin (4T) fikk jeg lignende guggbelegg under dysa. Det har ikke gjort noen funksjonell forskjell skal sies, men jeg ble brydd nok til å heller fortsette med kun Primus/Coleman. Jeg renser brenneren ganske ofte, typ daglig runde med dysenåla på langtur. Spesielt når brenneren/flaska er ny hender det stadig at noe grufs fra flaska tetter til dysa delvis og effekten faller betydelig. En del rens/flere timer brenning må til før dette er helt bukt med. Det var i hvert fall sånn på de to siste Omnilitene jeg tok i hus. Ellers enig i at pumpelæret i pumpa de ikke så ut til å være ny! Burde kunne reklameres
-
Det meste unntatt bre må vel kunne sies så langt 😁
- 45 svar
-
- 1
-
-
Ja, det var ditt innlegg i Røverkjøp-tråden som leda meg frem til Shape 3. Vurderte Lite 3, men landa på Shape pga ekstra plass i yttertelt.
-
Ragnar N begynte å følge Hvor har du vært på tur i dag 2025
-
Ble en liten overnattingstur på Kjerringøy, nord for Bodø, i favorittområdet Sjunkhatten nasjonalpark. Fikk testet ut packraft for første gang. Veldig moro!
- 125 svar
-
- 7
-
-
Noen tips til hvordan å få bort «gugga» fra det gamle læret helt nederst i pumpa? Vanskelig å få det frem på bilde, men hele nedsiden er dekket av flaket lærmasse om man kan kalle det det. Det er det svarte man ser på det overeksponerte bilde… Det var masse lignende greier i spindelen også, glemte å ta bilde før jeg renset det. Jeg antar at det er dette som har kommet seg hele veien til dysa og smeltet på et vis der inne. Jeg kommer nok til å be fjellsport om en ny en da jeg er usikker på hvor mye av dette jeg klarer å få bort. Men dette kan vel umulig være en brukerfeil? Læret er helt mykt og det er masse flak som har falt av, som antageligvis har gått videre til brenneren…
-
haugoy begynte å følge Fiskestang med på fly?
-
Ikke testet selv, men skal gå. https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/bagasjeregler/sportsutstyr
-
Jeg prøver å vekke denne gamle tråden. Har to 5-delte haspelstenger som ikke og en tube på 60cm. Noen erfaringer med å få disse i kabinen i 2025? Har sett folk har med skistaver om dagen på flyet. Var litt rart at fiskestang var skumlere?
-
Har en slik pumpe liggende i reserve, og bruker ei kinapumpumpe på min modifiserte whisperlite. MSR ville ikke skaffe ny slange til min antikvitet, og det ble en quickfix som har holdt i 10 år. Kinapumpa har jeg fiksa på flere ganger, men venter bare på sammenbruddet. Primuspumpa stoler jeg på, men det er kanskje dumt? Tok reservepumpa fra hverandre, og pumpelæret var effektivt, men ser nesten litt porøst ut. Kinapumpa har plast/gummi "pumpelær" og funker ned til rundt -10 grader. Jeg har også modifisert en gammel Nova (som brenner bra på parafin) Den fikk jeg uten pumpe så den har virka i en mannsalder med ei gammal primuspumpe i aluminium. På den pumpa satte jeg på en Cejn ventil som passer til Novaen. Whisperlite'n går derfor mest om sommerern og på gass. Da holder kinapumpa lenge
-
Det ser jo absolutt ille ut. Reklamasjon er det første ordet som faller meg inn. Normalt har disse en pålitelig kvalitet.
- 15 svar
-
- 2
-
-
Kan vel si jeg fant synderen til at det var dårlig pumping. Forsøkte med bensin og la merke til at den pumpet dårlig nå og, det gikk for øvrig ikke an å justere effekten på selve brenneren, er enten av eller på. Demontere pumpa og så da dette. Skal vel kunne ha litt lenger levetid enn 30-60 minutter? Greit nok at den har liggi i flaska underveis osv, men det skal den vel tåle? Skal se hvordan det ser ut i spindelen når den har kjølt seg ned. edit: jeg skal være helt ærlig på at jeg ikke har sjekket dette før turen da jeg prøvebrant den og alt var ok, og jeg forventer også at noe helt nytt skal ha noe lengre levetid enn dette (ble kjøpt i september i fjor og er som nevnt brukt kanskje 30-60 minutter siden da). Sier bare hvor viktig det er å demontere alt og sjekke alt før man skal på en lengre tur og ikke bare «teste» og se det funker (evt ha med reservedeler).
-
Du brukte ikke tilfeldigvis lampeolje eller noe annet som inneholder voks? Edit: ser du skrev Biltemas campingparafin. Den har jeg brukt mange dunker av på Optimus 111 og aldri hatt problemer med.
-
Memento mori begynte å følge Omnilite Ti «gugg» i dyse
-
Feilsøking på primus tråd denne er ved å lese gjennom. Parafin er ikke bare parafin, hvilke fabrikat/type brukte du? Det er muligheter for at det enten er «parafin» eller produksjonsrester. Edit: Ser at du brukte Biltema sin parafin, den bør være ok. Men blir ikke brenneren varm nok, blir det mye slagg. Omnilite/omnifuel har ikke normal forvarmingsbøyle. Så er mer kresne.
-
Mener jeg kjøpte den til 199,- på Bikeshop En liten og hendig sak som jeg slenger i sekken uavhengig av hvilken tur jeg skal på. Det eneste jeg har å utsette er at du må være utdanna pølsemaker for å få tarpen (autocorrect retta dette til tarmen, ironisk nok) tilbake i den medfølgende pakkposen.
-
Urd begynte å følge Unna, Akto eller Enan?
-
Jeg vurderer å kjøpe en DD SuperLight Tarp S til dette formålet. Er sjelden jeg bruker tarp, men det hender at jeg savner en baldakin i regnvær. Tarp S er 280 x 150 cm, veier 290g og har massevis av festepunkter. Kanskje litt for mange til akkurat dette bruket når jeg tenker meg om. Mulig jeg klarer meg med en Magic Carpet XL i stedet. Billigere, lettere, mindre. Kjedelig å dra med mer enn nødvendig om det ikke blir brukt. Takk for tips!
-
Jeg var nettopp gjennom en vurdering rundt valg av slangeprimus selv, og kom frem til at ingen av de som selges i dag er særlig egnet til parafin. Snakket med Primus som bekreftet samme, og gjaldt både Omnilite og Omnifuel. Luftinntaket i brennerhodet må tilpasses så man får optimal blanding mellom oksygen og brensel. Ulike brensler har ulik brennverdi så selv om brenneren kan brenne flere brensler, vil den alltid brenne best på ett bestemt. Mindre optimal forbrenning kan bety mer sot, mer karbonmonoksid, dårligere brenselutnytting og mer vedlikehold. Jeg landet forøvrig på Omnilite selv men etter å ha fått to eksempler med ulike kvalitetsproblemer som jeg sendte i retur (fyrte aldri opp), så ble det en MSR Dragonfly. Har brent en tank bensin hjemme uten problemer, men ikke tatt med på tur. Også på denne er bensin optimalt, men fra hva jeg har lest (ikke testet selv) skal den funke helt ok på parafin Hva som har skjedd med din er vanskelig å si, men løsningen videre er uansett å få renset bort gugga og være sikker på at det ikke er noe sot eller produksjonsrester (f.eks. små metallspon) fra fabrikk igjen, og brenne den en stund med rent og fint brensel. Håper du finner ut av det. @Memento mori har en blogg med mange tips til vedlikehold av primuser.
-
Hm, jeg hadde et innlegg her før jeg kjøpte den om jeg heller burde gått for omnifuel eller omnilite da jeg primært skulle fyre med parafin, men ble da anbefalt omnilite. Den er kanskje brukt 30-60 minutter siden den var ny, så synes jo det er litt merkelig at det allerede skal være så mye grums nedi dysa (som for øvrig er byttet til den tilpasset parafin). Det tyder jo litt på at det har brent noe under dysa eller at det kanskje har kommet noe fra pumpa inn under dysa. Det er jo ingen sot andre steder på den utenom nedi der. Skal prøve å spyle gjennom og se om det kommer ut noe, så prøvebrenne den. Prøver også en runde med bensin for å se, selv om jeg ideelt sett ønsker å bruke parafin. Mulig denne blir lagt ut på Finn og byttet med en omnifuel hvis den ikke takler parafin…
-
BernieDawg - Stove Caps Cease Production
Krankman svarte på zimwalker sitt emne i Primus og kokesystem
Bestilte en XGK Dawg men fikk en OmniDawg som jeg har fra før av. Og siden de har gitt seg med produksjonen får jeg ikke byttet. Derfor har jeg en flett ny og ubrukt OmniDawg til salgs her.- 5 svar
-
- berniedawg
- stove caps
-
(og 2 andre)
Merket med: