Gå til innhold
  • Bli medlem

tursekk


skopp

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg her? jeg har planer om å kjøpe meg en skikkelig sekk som tar det meste av kilo. har en bergans trollhetta 95 liter. den er veldig god,men trenger en som tar flere liter. når jeg har puttet telt,sovepose og stormkjøkken er den nesten full. lest litt om bergans powerframe 130 liter. virker det som en bra sekk. har ikke prøvd pakkramme før. store ulikheter der? lest om Norrøna Reconpack også. trenger en sekk som tåler en runde juling uten å syte. hva burde jeg kjøpe? er powerframe noe å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det bruksområdet du beskriver, er jeg veldig fornøyd med powerframe, i hvert fall. På rene transportetapper (fra nærmeste bilvei til hytte) har jeg hatt sekken så tung at jeg knapt har klart å løfte den ut av bilen. Men alt er bare velstand når jeg omsider får manøvrert sekken opp på ryggen :wink:

Om det finnes bedre sekker til formålet? Det har jeg ikke grunnlag for å vite, men det gjør det sikkert. Mange anbefaler Norrøna Recon pack eller sekker fra arch-et-ellerannet-tech (jeg husker aldri hvordan det staves).

Et tips: Remmene er litt for glatte før man får "gått dem til". Når sekken er ny, løsner glir remmene ut av spennene. Litt irriterende å måtte tre skulderrem, feste sekkepose etc på tur. En kjapp omgang med isolasjonstape eliminerer dette problemet. Ellers er egenvekten høy (4 kg), men det tror jeg gjelder de fleste sekker som duger til såpass tunge bører.

Men det galskap for knærne å bære så tungt som denne sekken legger opp til over lengre distanser - men det vet du jo :wink:

Ellers vil jeg være litt ufyselig og stille spørsmålstegn ved behovet. Til vanlige fjellturer der du skal gå noe særlig, bør du heller prøve å klare deg med en mindre sekk. Bedre for knærne, du kan gå lengre og i høyere tempo, med mindre stress. Hvis du har et konkret bruksområde der du VET du trenger den ekstra plassen og vekten så blir det anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trollhetta 95 eg og . Du får kjøpt sidelommer til sekken. Det gjorde eg, henge på strame-stroppene på siden. Tørr isje kjøpe større sekk, sikker mye annet dritt eg klare å stappe oppi. Passe egentligt ganske bra sekken, visst en tenke litt på hva man hiver oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke fullrost Powerframen min. Handla den like før reisnjakta ifjor, og fikk testa den til gangs med noen skikkelige bører. Et par kamerater av meg handla alpinist tidligere, men har vel i ettertid anget litt på at de ikke gikk for powerframen. Ganske høy egenvekt på sekken, men en drøm å bære med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra i butikken og se på Norrøna Para Ranger. Denne er anatomisk og har justering for lengde på rygg. Jeg har akkurat gått til innkjøp av denne sekken selv, og så langt har jeg ikke angret et sekund. Sekken er på 120l. Vil du ha mindre sekk for en kortere dagstur, tar du bare av sidelommene og har da en sekk på 104l.

Veil. pris 4599,-

Link: Para Ranger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan på det sterkeste anbefale Recon Pack. Har hatt den på diverse turer i et år nå og er meget fornøyd. Den er en stor sekk, men ikke verre enn at den fungerer fint til helgeturer i den kjølige delen av året samtidig som den er fin til lengre turer hele året. Eventuelt hvis jeg skal ha mye med meg om det skulle være noe spesielt. Det beste med sekken er at den har bevegelig hoftebelte og at den har ramme. Dette gjør at det ikke føles som den henger over deg og presser deg mot marka selv om den er tungt lastet. Siden du kan ta av sidelommene og bruke som sekk kan du veksle mellom en ganske alminnelig stor tursekk og en diger en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil vel kanskje heller anbefale deg å kjøpe deg utstyr som tar mindre plass.... Selv synes jeg at 85 liter er passe til 1 ukes overnattingstur høst/vår/vinter(lavlandet)... Med lett og kompakt utstyr skal det ikke være noe problem... 130 liiter høres bare absurd mye ut...

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er et sentralt poeng for deg å kjøpe "norskprodusert" storsekk, bør du ta en titt på f.eks. Osprey Crescent 110 eller Gregory Denali Pro.

Linker:

Osprey:

http://www.ute.no/vare/54/301.html

Gregory:

http://www.oslosportslager.no/product/2660/5644/419369/Gregory_Denali_Pro_100_-_115_L_ryggsekk%2C_herre.html

Osprey-sekken er litt billigere enn de sekkene som er nevnt tidligere her i tråden (med unntak av Bergansmodellen), mens Gregory-sekken må vel sies å være svinedyr.

Fordelene med disse er dog lav egenvekt.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for mange svar! selv om sekken er på 130 L og er veldig stor og tung,liker jeg tanken på at jeg kan pakke alt nedi sekken,uten at jeg må henge sovepose og telt utenpå. man må jo ikke ha med halve kåken på tur,selv om sekken er stor hehe.

når det gjelder turer,blir det skogturer,fjellet,vidda og korte turer på langøya(oslo) tenker på at sekken skal passe til alt av tenkelige turer. men er sekken god å ha på ryggen,er den av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne sekken ut fra et lignende resonement som deg, og er godt fornøyd. Bærekomfort er alltid individuelt, du prøve på DIN rygg for å få svar på dette. Jeg topp fornøyd, i hvert fall. For min del er det sjelden jeg har hatt behov for alle 130 litrene. De få gangene har sekken vært gulle god å ha :D

Hvis du er i Trondheim en dag, kunne du sikkert fått prøvegått min ...

Det sier ganske mye at den sekken jeg faktisk BRUKER er på 55 liter. Den dekker det meste av dagsturbehovet mitt pluss en god del mer, samt i grunnen de fleste forefallende transportbehov. Hvis ikke dette er nok, pakker jeg enten i to kolli eller knabber kona sin mellomstore sekk. Siste utvei er å hente fram storsekken fra loftet... (Grunnen til dette er bl.a. at sekken er litt uhåndterlig når den ikke sitter på ryggen. Den stjeler f.eks. veldig mye av bagasjerommet på en bil).

Men - trass i innvendingene er jeg både fornøyd med kjøpet og glad i storsekken min. Ikke minst på grunn av bærekomfort. Men jeg må nok innse at jeg på 10 år ikke har brukt sekken nok til å si noe sikkert om slitestyrke... :D

Skulle jeg kjøpt sekk på ny, ville jeg

1) Trolig nøyd meg med en mindre sekk... Nøkternt vurdert så er behovet for alle 130 liter for lite, for sjeldent.

2) Sammenlignet med Norrønna Reckon Pack, evt. de største til Arcterry-etellerannet.

3) Blir det Bergans Powerframe, så tar du på litt elektrikertape på alle festereimene utenom de du bruker aktivt for å stille inn hoftebeltet og skulderstropper. Reimene er glatte når de er nye, og glir lett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fikk endelig kjøpt en bergans powerframe sekk. fikk testa den i helga,masse plass til telt,sovepose og klær pluss stormkjøkken. sekken er helt rå hehe er storfornøyd!! men blir sekken fylt til randen,tror jeg ikke at jeg klarer å gå så langt. men nå har jeg en sekk som kan brukes til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.