Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan unngå "runouts" på GPS?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Garmin eTrex Vista HCx GPS ved årsskiftet, og jeg er misfornøyd med en ting: på nesten samtlige turer hvor jeg har brukt sporlogg, oppstår umotiverte "runouts". Jeg vet ikke hva det heter på fagspråket, men det er når GPSen tror du har flyttet deg langt på kort tid og logger sporpunkter langt ute i huttiheita.

Problemet er jo da at ingenting stemmer med sporlogg, avstander osv.

Jeg går med GPSen i jakke- eller bukselommen, og det burde den absolutt tåle. Det er heller ikke snakk om skog eller andre typer tildekking som kan forklare at den umotivert flyr iveg.

Tipper andre har samme problem og lurer på hvordan dere har løst det. Har sett mange perfekte sporlogger her på Fjellforum, og ingen med dette problemet. Går det evt. an å redigere loggfilene på PCen etterpå?

Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i alle fasiliteter med vidunderet enda, men takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er dessverre et problem på garmin hcx enheter med seneste firmware, utrolig nok.........

flere rapporter på groundspeak forums vedr dette problemet med enheter med firmware 2.60 og gps firmware 2.60.

kjører samme enhet med forrige firmware versjoner 2.60 og 2.30, og har ikke disse problemene.

går dessverre ikke an å nedgradere, så man må bare vente på ny gps firmware.

nettopp derfor har jeg ikke oppgradert enda.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge merke til å du får disse runouts ved spesielle steder du ferdes.

Ja, sporloggen kan redigeres. Overfør sporlogg til mapsource, høyreklikk på sporlogg til venstre i Mapsource og vel egenskaper, der kan du gjøre flere endringer.

Enda enklere, høyreklikk i kartet på det punktet som har laget en runouts da åpnes egenskaper for spor og punktet blir merket, høyreklikk på det og vel slett.

Hvis du skal nedgradere så finner du annen software her:

http://www.gpsinformation.org/perry/etrex/vista/

post-1089-133474544879_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS, vedr nedgradering av firmware:

-det er kun mulig å nedgradere enhetens firmware, gps firmware kan ikke nedgraderes.

det er i gps firmwaren problemet oppstår da de endret filtreringen slik at enheten skal oppfatte bevegelse under lav fart bedre. Dermed er nok en bieffekt en slags "overfølsomhet" som gir seg til uttrtykk ved plutselige hopp.Det som tyder på en feil, er at misvisningen opphører hvis du skrur av/på !

du kan sjekke hvilken versjoner du har ved bla holde joystick nede når du skrur på.

nyeste versjoner er unit 2.6 / gps 2.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker GPS i "save battery" modus vil den også virre noe mer.

Ellers er det relativt enkelt å redigere spor i Mapsource, filtrere for å få færre punkter og derpå manuelt fjerne punkter som er utenfor faktisk rute (pussegummi knappen), dette "glatter" ut sporet. På den måten får man også mer korrekt angivelse av lengde på tur m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Har også vært i kontakt med leverandøren. De "anbefaler ikke å ha GPSen påslått i lommen..." :wink: .

Da spør jeg meg; hvor i all verden skal jeg ha den? Topplokket på sekken er jo en ok mulighet, men der er den ikke så tilgjengelig. Man kan ikke akkurat gå med den i hånda på skitur!

Er det slik at f.eks. GPSMAP 60CSx ikke har dette problemet, så vil jeg sterkt vurdere å oppgradere til denne dyrere modellen.

Noen flere som har samme problem med "runouts" på eTrex Vista HCx eller liknende modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg meg; hvor i all verden skal jeg ha den? Topplokket på sekken er jo en ok mulighet, men der er den ikke så tilgjengelig. Man kan ikke akkurat gå med den i hånda på skitur!

Du kan jo f.eks ha den på skulderreimen på sekken:

http://www.gps24.de/cgi-bin/shop/lshop.cgi?action=showdetail&wkid=7603&ls=d&nc=1212010024-8108&rubnum=&artnum=SC0008&file=&gesamt_zeilen=0Tsuche--Rucksack-Adapter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker eTrex Vista HCx som er god som gull hva angår alt bortsett fra at sporloggen kan gjøre et byks langt ut i periferien noen ganger men ikke ofte. Den har en tendens til å miste signalene et øyeblikk hvis den bæres lavt. Det skjer heller ikke ofte. Bær den høyt, i brystlomma eller i lokket på sekken. Jeg bruker fw 2.60. Som sagt tidligere, går an å ta bort punkter i sporloggen i MapSource på PC. GPSm har imidlertid et MTK GPS-brikkesett som tar inn satellitt signaler bedre enn SiRFstarIII som per dato anvendes i de fleste Garmin modeller.

Bare å håpe på at byksene er borte i neste fw versjon :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.