Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt gjenge


Erin

Anbefalte innlegg

Etter en flere dagers sykkeltur med en del bagasje i sykkelveskene festet på bagasjebrettet hadde en skrue klart å slite seg ut av gjengene, og ødelegge gjengene (på selve sykkelen) i samme slengen. Det gjelder skruefestet til bagasjebrettet ved navet på bakhjulet, på den siden der kransene sitter. Siden skruehullet sitter såpass nærme kransene er det ikke mulig å bare settte på en mutter. Jeg har også prøvd å gjenge opp til M6, men siden rammen er av aluminium var det for mykt til at jeg klarte å gjøre det bra nok. Det ble litt gjenger her og der, men ikke bra nok til at skruen sitter.

Er det noen som har erfaring med dette problemet, eller forslag til hva jeg kan gjøre?

Alternativene som jeg ser nå er å prøve med en litt større gjengetapp. På Clas Ohlson er neste M8, som virker veldig stort, så jeg vet ikke om det er mulig. Fins det M7? Eneste annen løsning jeg ser er å prøve å bruke en vaier eller lignende og surre fast festet til bagasjebrette, men det spørs jo om dette holder i lengden.

Det hadde vært veldig fint å få noen tips, synd om jeg ikke kan bruke bagasjebrett/sykkelvesker før jeg eventuelt kjøper ny sykkel, bare på grunn av en skruehull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bruke en liten låsebolt som har kont hode, og sette den innenfra og utover, med mutter på utsiden. Du kan finne en som sveiser aluminium og sveise igjen hullet, bore og gjenge på nytt, eller du kan bruke ei poppenagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med låsebolt høres veldig lovende ut, tror det er best å satse på å ikke gjenge opp, jeg har bare hatt dårlige erfaringer med det. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg fra med litt skruer jeg hadde liggende. Selv de med veldig flatt hode kommer i veien for kjedet når det går på minste kransen. Skruen kan altså ikke stikke ut på den ene siden i det hele tatt. Er det noe som fungerer da, bortsett fra å gjenge opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Neste størrelse etter 6mm er 1/4" . Altså en kvart tomme som igjen måler 6,35 mm. Denne fåes igjen i både fin og grov NF og NC.

7mm finnes også .

Er det kansje mulig å lage plass for en mutter på baksiden der det er så trangt da ?

Mvh Rune P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest elegant er å sette inn "løsgjenger".

Løsgjenger er en hylse med gjenger innvendig og utvendig. Hylsestørrelse velges utfra den gjengen som er opprinnelig.

Det blir brukt et sett til dette som består av et bor, spesiell gjengetapp og til slutt løsgjengene som festet med "gjengelås". Litt enket sagt.

Alle bilverksteder har utstyr for dette, eller bør ha det.

Eller prøv en sykkelreparatør

--------

Som infor for de som kommer til å ødelegge gjenger, trådstarteren har forhåpentlig kommet seg ut av uføret

-------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår problemet ditt, jeg jobber med slike ting hver dag for oljeindustrien, men i litt større skala. Jeg syne ikke at en poppnagle høres serlig lurt ut. Den må i tilfrllet settes fra innsiden, og når den er satt fast så har du ingen angrefrist. Den sitter dønn fast og skal du ta av bagasjebrettet noen gang så må den borres opp..

Jeg vil heller foreslå at du tar en større bor eller en senkefres og borrer litt på innsiden, inn mot kasetten (tannhjulene).

Så bruker du en Senkehodeskrue, DIN 7991, og setter en skive og en låsemutter på utsiden. Utført riktig vil dette gi en helt slett overflate på innsiden. Denne skruen har sekskantspor (Umbraco).

Alternativt kan du bruke en maskinskrue / krysshodeskrue. DIN 965. (PH-spor) Denne får du på Biltema for mellom 30 og 40 kroner pakken. (Ca. 25 stk.)

Siden sykkelrammen er i aluminium bør du bruke rustfri skrue og mutter.

M6 leveres i A4 kvalitet fra 10mm lengde og oppover. (Det er ingen fare med å kjøpe rustfrie skruer på Biltema. A4 kvalitet er A4 kvalitet uansett hvor du handler. Galvaniserte skruer derimot er noe helt annet.)

Bruker du vanlige "sorte" skruer i kombinasjon med aluminium vil de ruste ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har foreløpig ikke blitt noen sykkeltur, Lofoten ble av andre grunner utsatt til neste sommer, så jeg har latt problemet ligge for nå. Takk for veldig mange gode tips, nå har jeg mye å gå etter når jeg etter hvert tar tak i det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.